Forse rekenachterstand bij leerlingen Vrije school
Houding ten opzichte van leren positiever
Datum: 27 februari 2009
Leerlingen op Vrije scholen hebben een forse rekenachterstand
vergeleken met leerlingen in het reguliere onderwijs. Daarentegen is
hun houding ten opzichte van leren aanzienlijk positiever. Dit
ontdekte Hilde Steenbergen in haar vergelijkend onderzoek tussen de
leeruitkomsten van beide onderwijsvormen. Steenbergen promoveert 12
maart 2009 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Traditioneel zijn Vrije scholen gericht op een brede ontwikkeling van
kinderen. Cognitieve ontwikkeling is op deze scholen gelijkwaardig aan
de kunstzinnige en sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit uitgangspunt
maakte een vergelijking met het reguliere onderwijs tot een aantal
jaar geleden nauwelijks mogelijk: de inhoud van beide onderwijsvormen
verschilde teveel van elkaar. In 2000 werden de Vrije scholen
opgenomen in het reguliere onderwijsbestel, waarbij zij de kerndoelen
van de basisvorming onderschreven. Steenbergen: `Dankzij deze
gemeenschappelijk basis is een vergelijking nu wel mogelijk.'
Fors lagere scores
Belangrijke verschillen tussen beide schooltypen zijn te vinden op
cognitief niveau. Na drie jaar voortgezet onderwijs scoren Vrije
scholen lager op Nederlands en wiskunde. Voor wiskunde geldt dat Vrije
schoolleerlingen vaak al binnenkomen op het voortgezet onderwijs met
fors lagere scores. De achterstand die ze hebben opgelopen op het
Vrije school basisonderwijs halen ze in het voortgezet onderwijs niet
meer in.
Hoger academisch zelfbeeld
Opvallend is dat het academisch zelfbeeld van Vrije schoolleerlingen
hoger ligt dan dat van leerlingen in het reguliere onderwijs. En dat
terwijl de prestaties over het algemeen dus lager liggen. `Dat kan het
gevolg zijn van zelfoverschatting, maar ook van minder faalangst',
meent Steenbergen. `Bijvoorbeeld omdat Vrije scholen niet alleen de
cognitieve capaciteiten van leerlingen benadrukken. Daarbij is hun
houding ten opzichte van leren duidelijk positiever dan die van
leerlingen in het reguliere onderwijs. Daar zie je dat de motivatie om
te leren tussen het eerste en het derde jaar echt veel sterker daalt.'
Lager intelligentieniveau
Leerlingen op Vrije scholen komen relatief vaak uit gezinnen met een
hogere sociaal-economische achtergrond. `Op basis daarvan wordt vaak
aangenomen dat ze uit taalrijke gezinnen komen en dus een voorsprong
hebben op dit gebied', aldus Steenbergen. `Dit blijkt niet het geval
te zijn. Ze scoren nagenoeg gelijk op verbale intelligentie en zelfs
significant lager als het gaat om symbolische intelligentie.' Dit
betekent volgens Steenbergen dat kinderen met een hogere
sociaal-economische achtergrond vaker kiezen voor de Vrije school als
het gymnasium niet haalbaar lijkt. Vrije scholen laten zich bij de
inschrijving van leerlingen namelijk niet leiden door het advies van
de basisschool. En misschien wel nog belangrijker: op Vrije scholen
blijven de verschillende onderwijsniveaus (VMBO-TL, HAVO en VWO) bij
elkaar.
Schoolkeuze
Een eenduidige conclusie verbinden aan de resultaten van dit onderzoek
is volgens Steenbergen niet makkelijk. Welke schoolkeuze beter is,
hangt sterk af van het belang dat ouders hechten aan bepaalde
kwaliteiten. `Als ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen zich
goed ontwikkelen in het cognitieve domein, dan is de Vrije school niet
zo'n goede keuze.' Als ze het daarentegen vooral belangrijk vinden dat
hun kind met plezier naar school gaat - een vaak gehoord antwoord op
de vraag aan ouders wat belangrijk is in de schoolkeuze - ligt het
antwoord op de vraag of de Vrije school een goede keuze is wat
genuanceerder.' Daarbij merkt Steenbergen op dat de creatieve
ontwikkeling van leerlingen in het onderzoek niet aan bod komt.
Terwijl hierin voor veel ouders juist de meerwaarde van de Vrije
scholen schuilt.
Curriculum vitae
Hilde Steenbergen (Den Helder, 1967) studeerde onderwijskunde in
Groningen. Ze promoveert tot doctor in de Gedrags- en
Maatschappijwetenschappen bij prof.dr. Greetje van der Werf en
prof.dr. Bert Creemers. De titel van het proefschrift luidt: `Vrije en
reguliere scholen vergeleken. Een onderzoek naar de effectiviteit van
Vrije scholen en reguliere scholen voor voortgezet onderwijs.'
Momenteel is Steenbergen studieadviseur bij de vakgroep Sociologie aan
de Rijksuniversiteit Groningen.
Rijksuniversiteit Groningen