Opening Agrilog Heftruckopleidingscentrum
Opleidingen Agrilog Leeuwarden reiken verder door veiligheid
LEEUWARDEN, 20090220 -- Veel bedrijven in Nederland besluiten nu juist te investeren in opleiding en bijscholing. Onlangs bezocht minister Donner nog metaalgigant Corus in IJmuiden, waar hij het opleidingsprogramma bekeek. Dirk Nanne eigenaar van Heftruckopleidingscentrum Agrilog in Leeuwarden leidt bij Volker Rail, de beheerder van het railnetwerk van Corus, werknemers op zodat kennis en vaardigheid van bijvoorbeeld het besturen en bedienen van hef- en reachtrucks, verreikers en hoogwerkers weer up to date is. Op vrijdag 27 februari opent gedeputeerde van de provincie Friesland Sjoerd Galema, het nieuwe opleidingscentrum van Agrilog aan de Marshallweg 3 te Leeuwarden.
Agrilog is een bedrijf, dat gespecialiseerd is in praktijktrainingen voor de logistieke sector. Deze trainingen worden gegeven op het opleidingscentrum in Leeuwarden of op het bedrijf van de opdrachtgever (in Company). "Maar we bedienen meer sectoren dan de logistieke sector alleen", verklaart eigenaar Dirk Nanne de opleidingsmogelijkheden binnen zijn bedrijf, dat afgelopen januari vijf jaar bestond. De industrie, bouwbedrijven en alle andere sectoren waar een vorm van intern transport plaatsvindt, weten de weg naar Agrilog te vinden. Ook scholen zoals de Friese Poort uit Leeuwarden, AOC-Terra in Groningen en diverse praktijkscholen huren hem in of laten scholieren oefenen bij Agrilog. Een derde groep die vanuit heel Nederland naar Leeuwarden reist, is de particuliere sector. "Omdat de nieuwe trainingslocatie goed per openbaar vervoer te bereiken is, kunnen we ondernemers uit heel Nederland een opleidingstraject aanbieden dat om 9.00 uur start en in één dag afgerond kan worden. Ik stuur dan wel één of twee weken van te voren de theoretische stof naar de cursisten toe, zodat ze goed beslagen op de opleidingsvloer verschijnen." Indien na een ééndaagse training blijkt, dat de deelnemer niet voldoende kan rijden en werken met de hef- of reachtruck, dan volgt een extra praktijkdag.
Competentie
Naast goede sterkstroomvoorzieningen was goede bereikbaarheid een pluspunt om het opleidingscentrum van Agrilog van Oenkerk naar Leeuwarden te verhuizen. Een plek die voor bijvoorbeeld re-integratiebedrijf Fourstar uit Leeuwarden goed te bereiken is.
Binnen het opleidingsprogramma voor mensen die een re-integratietraject volgen is competentie tegenwoordig het item waar het om draait. "Via een kosteloos intakegesprek ga ik na wat de eerder verworven ervaring van zo iemand is. Daar ga je dan vervolgens een scholingsprogramma op maat voor uitvoeren . De cursus wordt afgesloten met een theorietoets en een praktijktest waarna certificering volgt. Indien een deelnemer moeite heeft met leren of de Nederlandse taal, dan is het mogelijk om de theorie mondeling te doen.
Flexibiliteit
Vooral flexibiliteit en veiligheid spelen bij de bedrijfsvoering van Dirk Nanne een grote rol. "De flexibiliteit betreft de variatie aan opleidingsmaterieel dat beschikbaar is. Ik huur de hef- en reachtrucks in plaats van ze te kopen. Hierdoor kan Agrilog opleidingen aanbieden op elektrische trucks en op trucks met een verbrandingsmotor (lpg- diesel). Zelfs trainingen op specifieke types, die hetzelfde zijn als in een bedrijf, zijn realiseerbaar.'' Een ander voordeel is dat Dirk Nanne op zo'n manier steeds over modern materieel kan beschikken.
Veiligheid
Het sleutelwoord binnen de transport- en logistiekwereld is volgens Dirk Nanne: `Veiligheid'. Het vak van heftruckchauffeur is door de jaren heen steeds complexer geworden. Op jaarbasis vallen er nog steeds zeventienhonderd gewonden en zijn er vijf doden te betreuren. Dirk Nanne: "Om elke meter opslagruimte zo goed mogelijk te gebruiken en zoveel mogelijk palletplaatsen per kubieke meter te realiseren worden opslagloodsen steeds hoger en de gangpaden steeds smaller. Ook de trucks en reachers worden daar op aangepast. Voor de chauffeurs die dagelijks met laden en lossen bezig zijn leidt beheersing van de truck nauwelijks tot gevaarlijke situaties, zou je zeggen, maar juist door deze categorie bestuurders wordt de meeste schade gereden. Uitzendpersoneel en werknemers met een gecombineerde functie op kantoor en magazijn zorgen ook vaak voor veel schades. De bestuurders, die incidenteel een vorkheftruck bedienen, zijn in de regel het meest voorzichtig en rijden relatief weinig schade. Het is dan ook zaak om personeel minimaal één keer in de vijf jaar bij te scholen zodat kennis van het materieel en een veilige werkwijze weer actueel is, bovendien veranderd wetgeving m.b.t. veiligheid op de werkvloer. Door een relatief kleine investering in scholing kan een groot rendement aan daling van schadekosten bewerkstelligd worden", geeft Dirk Nanne bedrijven die nog aarzelen om hun personeel bij te scholen bij deze een vakkundig advies.
Praktijk
Dirk Nanne is een van de initiatiefnemers van de vereniging van praktijkopleiders TiPCo. "Mede omdat onze opleidingen naadloos aansluiten op de vraag van het bedrijfsleven kunnen we bedrijven exact de opleidingsmogelijkheid bieden die ze vragen. Mijn collega's van TiPCo en ik staan als het ware met één been op de werkvloer en de andere in het onderwijs. We komen zelf namelijk uit de praktijk." Door deze bijzondere combinatie is Agrilog er in geslaagd om de afgelopen vijf jaar werkzaam te zijn bij tal van gerenommeerde bedrijven in de haven van Rotterdam, Friesland Campina, pakketdienst DHL en Cosmotrucks.
Misschien is de opening van de nieuwe locatie komende vrijdag 27 februari, door gedeputeerde voor de provincie Friesland Sjoerd Galema, geen jeugddroom; toch ligt de basis van het succes van Agrilog wel in de jeugdtijd van Dirk Nanne. "Ik kom uit de agrarische wereld. Mijn vader was melkveehouder. Vanaf mijn jeugd ben ik altijd met techniek bezig geweest." Die kennis en vaardigheid is bij Agrilog volop aanwezig om professioneel en succesvol over te brengen op particulieren, personeel in de logistieke sector en scholieren in het noorden en in de rest van Nederland.
Agrilog Opleidingen Interne Logistiek
Ingezonden persbericht