Doven en slechthorenden tekenen convenant met KPN
Den Haag, 27-2-09
Belangenorganisaties van doven en slechthorenden hebben een convenant
getekend met KPN voor de gezamenlijke modernisering van de
teksttelefoonservice, ook wel bekend als Teleplus.
Het convenant richt zich op modernisering van de dienst zonder
significante impact voor de gebruikers. Het doel is om een moderner
alternatief te bieden en de exploitatiekosten zodanig te beheersen dat
de continuïteit kan worden gewaarborgd.
De Teksttelefoonservice van KPN bestaat al 25 jaar. De dienst stelt
teksttelefoongebruikers in staat om via een bemiddelaar te telefoneren
met horende personen en vice versa. Een medewerker van KPN vertaalt
dan de getypte tekst naar gesproken tekst en/of andersom.
Vanwege de instabiliteit van het verouderde technische platform, het
teruglopend gebruik van de dienst en door de opkomst van nieuwe
communicatiemiddelen als e-mail, SMS en Internet-Chat heeft KPN
besloten de bestaande dienst te moderniseren.
KPN houdt de huidige dienst in stand tot er een volwaardig alternatief
is. Binnen een termijn van twee jaar wil KPN de modernisering
bewerkstelligen in nauw overleg met de organisaties van doven en
slechthorenden, bekend als de Molenorganisaties (Dovenschap, Stg
Plotsdoven, SBNDJ, NVVS, FODOK, FOSS).
KPN NV