KPN NV

Doven en slechthorenden tekenen convenant met KPN

Den Haag, 27-2-09

Belangenorganisaties van doven en slechthorenden hebben een convenant getekend met KPN voor de gezamenlijke modernisering van de teksttelefoonservice, ook wel bekend als Teleplus.

Het convenant richt zich op modernisering van de dienst zonder significante impact voor de gebruikers. Het doel is om een moderner alternatief te bieden en de exploitatiekosten zodanig te beheersen dat de continuïteit kan worden gewaarborgd.

De Teksttelefoonservice van KPN bestaat al 25 jaar. De dienst stelt teksttelefoongebruikers in staat om via een bemiddelaar te telefoneren met horende personen en vice versa. Een medewerker van KPN vertaalt dan de getypte tekst naar gesproken tekst en/of andersom.

Vanwege de instabiliteit van het verouderde technische platform, het teruglopend gebruik van de dienst en door de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen als e-mail, SMS en Internet-Chat heeft KPN besloten de bestaande dienst te moderniseren.

KPN houdt de huidige dienst in stand tot er een volwaardig alternatief is. Binnen een termijn van twee jaar wil KPN de modernisering bewerkstelligen in nauw overleg met de organisaties van doven en slechthorenden, bekend als de Molenorganisaties (Dovenschap, Stg Plotsdoven, SBNDJ, NVVS, FODOK, FOSS).