Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Geachte Voorzitter,
Uit in mijn opdracht door TNO verricht onderzoek is gebleken dat het
rendement, d.w.z. de reductie van fijnstofemissies, van een aantal halfopen
roetfilters op zware voertuigen onder praktijkomstandigheden aanmerkelijk
lager ligt dan de typegoedkeuringseis van 50%, waaraan deze filters moeten
voldoen en in de typegoedkeuringstest ook voldoen. Op grond hiervan is de
kosteneffectiviteit van de vooral door de overheid en in mindere mate door
het bedrijfsleven ingezette middelen direct in het geding. Hoewel in het
onderzoek niet alle merken halfopen roetfilters zijn meegenomen, is het
aannemelijk dat ook andere halfopen roetfilters in praktijkomstandigheden
niet het niveau van de typegoedkeuringseis halen. Om een getrouw beeld van
de prestaties van alle halfopen retrofit roetfilters op zware voertuigen te
krijgen heb ik opdracht aan TNO gegeven om aanvullend onderzoek te
verrichten naar de emissies onder praktijkomstandigheden voor andere en
meer halfopen roetfilters en vrachtwagens. De resultaten van dit onderzoek
verwacht ik medio mei 2009. Om misverstanden te voorkomen merk ik hierbij
op dat het hier niet gaat om gesloten retrofit filters voor vrachtwagens of
om affabriek roetfilters, die beide gebaseerd zijn op een andere techniek.
Genoemde zorgwekkende bevindingen hebben mij ertoe gebracht om de
subsidiëring van alle halfopen roetfilters op de kortst mogelijke termijn
stop te zetten door de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen
voor voertuigen te wijzigen.
De bedoelde wijziging van de subsidieregeling zal op korte termijn worden
gepubliceerd in de Staatscourant.
Voorafgaand aan mijn besluit om de subsidiëring stop te zetten heb ik
overleg gevoerd met betrokken importeurs en fabrikanten van vrachtauto's en
halfopen roetfilters. Hierbij heb ik ten aanzien van de toekomstige
subsidiëring van halfopen retrofit roetfilters aangegeven dat ik hierover
wil beslissen na afronding en bespreking van het aanvullende onderzoek.
Ik heb de betrokken partijen in overweging gegeven om tot de afronding,
bespreking en interpretatie van het hierboven genoemd aanvullend onderzoek
geen bestellingen in ontvangst te nemen voor halfopen retrofit filters.
Na afloop van het aanvullend onderzoek zal ik nader bepalen wat de
consequenties zijn voor het luchtkwaliteitsbeleid.
Halfopen retrofit roetfilters worden ook toegepast in personenauto's. Over
het praktijkrendement van deze filters op personenauto's zijn verschillende
publicaties verschenen, waarvan de resultaten en de conclusies elkaar
tegenspreken.
In januari heb ik TNO daarom gevraagd verricht onderzoek te analyseren en
samen te vatten in een evaluerend rapport. Eind april verwacht ik dit
rapport. Dan zal ik ook beslissen over verdere subsidiëring van deze
retrofit filters voor personenauto's.
Hoogachtend,
de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
dr. Jacqueline Cramer