Universiteit Twente

Verzekeraars: vermeld eenvoud van uw product

UT-onderzoek naar vertrouwen in financieel dienstverlener

Bij de marketing van financiële producten is het niet alleen van belang het product eenvoudig te omschrijven. Om het consumentvertrouwen te winnen moet je er expliciet bij vermelden dat het product eenvoudig is. Aldus onderzoek van
communicatiewetenschapper Thomas van Ardenne van de Universiteit Twente.

Van Ardenne onderzocht welk effect de begrijpelijkheid van een advertentie heeft op het vertrouwen in een leverancier van financiële producten. Een begrijpelijke advertentie alleen blijkt niet voldoende. Het is beter voor het vertrouwen om in een financieel dienstverlener ook expliciet te vermelden dat je product begrijpelijk is.

Deze bevinding komt uit een groter onderzoek naar de rol van vertrouwen bij de aanschaf van financiële producten. Van Ardenne maakte gebruik van verschillende advertenties. De boodschap daarvan was gelijk, hun beschrijving varieerde. Ook stond niet overal met zoveel woorden de eenvoud van het product vermeld. Het onderzoek is uitgevoerd onder 206 respondenten.