Verzekeraars: vermeld eenvoud van uw product
UT-onderzoek naar vertrouwen in financieel dienstverlener
Bij de marketing van financiële producten is het niet alleen van
belang het product eenvoudig te omschrijven. Om het
consumentvertrouwen te winnen moet je er expliciet bij vermelden dat
het product eenvoudig is. Aldus onderzoek van
communicatiewetenschapper Thomas van Ardenne van de Universiteit
Twente.
Van Ardenne onderzocht welk effect de begrijpelijkheid van een
advertentie heeft op het vertrouwen in een leverancier van financiële
producten. Een begrijpelijke advertentie alleen blijkt niet voldoende.
Het is beter voor het vertrouwen om in een financieel dienstverlener
ook expliciet te vermelden dat je product begrijpelijk is.
Deze bevinding komt uit een groter onderzoek naar de rol van
vertrouwen bij de aanschaf van financiële producten. Van Ardenne
maakte gebruik van verschillende advertenties. De boodschap daarvan
was gelijk, hun beschrijving varieerde. Ook stond niet overal met
zoveel woorden de eenvoud van het product vermeld. Het onderzoek is
uitgevoerd onder 206 respondenten.
Universiteit Twente