Arriva
Bussen in plaats van treinen i.v.m. langdurige werkzaamheden tussen
Harlingen en Harlingen Haven
Wetterskip Fryslân verbetert het zuidelijke deel van de waterkering in
Harlingen. Daarom kunnen de treinen vanuit Leeuwarden van maart 2009 tot
begin juni 2010 niet verder rijden dan station Harlingen. Voor het laatste
stukje van de reis, naar station Harlingen Haven, zet Arriva bussen in.
Hoe kom ik van station Harlingen bij de Veerbootterminal in de haven?
Er zijn 3 manieren om bij de Veerbootterminal te komen:
1. Lopen; de wandeling van station Harlingen naar de Haven is ongeveer
1,2 kilometer. Gemiddeld doet u hier 14 minuten over.
2. Fietsen; veel reizigers nemen de fiets mee in de trein. In ongeveer
8 minuten fietst u naar de Haven.
3. Met de bus: Arriva zet gedurende de werkzaamheden bussen in tussen
station Harlingen en de Haven. De rit met de bus duurt ongeveer 10
minuten. In de bus is beperkte ruimte voor bagage. Voor het gebruik
van de bus heeft u uw geldige treinkaart nodig.
De complete dienstregeling van de treinbus vindt u hier.
Geldigheid en verkrijgbaarheid van treinkaartjes
Wanneer u gebruik wilt maken van de bus tussen station Harlingen en
Harlingen Haven dan moet u in het bezit zijn van een geldig
vervoerbewijs. Treinkaartjes moeten dus het eind- of beginpunt
Harlingen Haven hebben. Tijdens de werkzaamheden is het station
Harlingen Haven opgeheven daarom kunt u hier geen treinkaartjes kopen.
Wij raden u aan om op de heenreis alvast uw (ongedateerde) kaartje
voor de terugreis te kopen. Daarnaast kunt u uw treinkaartje ook op de
volgende adressen kopen:
* VVV Vlieland
* VVV Terschelling
* Veerbootterminal Doeksen in Harlingen
* Q8 Tankstation in Harlingen
Informatie over de werkzaamheden van Wetterskip Fryslân
De werkzaamheden vinden plaats aan het deel vanaf de keersluis tot de
spoorwegcoupure, de Westerzeedijk, de Zuiderpier en de Noorderpier.
Dit is nodig omdat de kering niet meer aan de wettelijke eisen
voldoet. Het is de bedoeling dat Harlingen ook in de toekomst veilig
blijft voor inwoners en bezoekers.
De hele spoorlijn en het perron komen `binnendijks' te liggen. Ze
liggen nu nog aan de buitenzijde van de keermuur. Ter hoogte van het
Dok worden de bestaande spoorbaan en het perron verwijderd. Dit is
nodig om de nieuwe keermuur en de dokkade te bouwen. Als de keermuur
klaar is, komt de spoorbaan weer op de oude positie en wordt het
nieuwe perron aan de stadszijde van het spoor gebouwd.
Links:
www.wetterskipfryslan.nl
Geschreven op 11 februari 2009