Vrije Universiteit Amsterdam
Online onderzoek; uitdagingen voor de moderne onderzoeker
* Startdatum: 27-02-2009
* Einddatum27-02-2009
* Tijd: 15.00 - 18.00
* Locatie: Atrium, Medische Faculteit
* Titel: Online onderzoek; uitdagingen voor de moderne onderzoeker
* Plaats: Atrium
* Onderdeel: College van Bestuur
* Wetenschapsgebied: Overig
* Evenementtype: Congres / Symposium
Sinds een aantal jaar heeft de onderzoeker een nieuwe tool in zijn
gereedschapskist: de online vragenlijst. Via websites, banners en
communities worden 'willekeurige' respondenten gevraagd hun mening en
opinie te geven. Over serieuze onderwerpen in
sociaal-wetenschappelijke onderzoekprogramma's maar ook voor het
dagelijkse 'polletje' op de voorkant van de krant.
Wat kan online onderzoek allemaal aan? Kan het ook voor klinisch
onderzoek gebruikt worden? Wat zijn de ervaringen en mogelijkheden met
online onderzoek en waar moet je bij het gebruik op letten?
Programma:
15.00-15.15 Opening Lex Bouter
15.15-16.00 Hoofdspreker: Pieter Paul Verheggen, Motivaction
Zin en onzin van online onderzoek
16.00-16.15 Referent: Bernard M.J. Uitdehaag, VUmc
Wij van VUmc.nl adviseren VUmc.nl
16.15-16.30 Referent: Peter Roelofsma, Methoden & Technieken, FSW
Betrouwbaarheid en validiteit van online research methoden
16.30-17.15 Paneldiscussie
17.15- Borrel en nadere uitwisseling
Opening door de rector magnificus Lex Bouter:
Korte uiteenzetting over vernieuwende trends in het onderzoek aan de
VU, zoals online onderzoek, en de mogelijkheden die het kan bieden
voor diverse disciplines vanuit verschillende perspectieven alsook
discipline overstijgend onderzoek.
Pieter Paul Verheggen maakt als marktonderzoeker in de praktijk
veelvuldig gebruik van online onderzoek en benadert in zijn
presentatie de sterktes maar ook de zwaktes van dit nieuwe
onderzoekinstrument. Zijn marktonderzoekbureau Motivaction voert
ondermeer het grootste opinie onderzoek van Nederland uit,
21minuten.nl waarin meer dan 125.000 respondenten online en
telefonisch worden ondervraagd. Daarnaast is hij voorzitter van de
MarktOnderzoekAssociatie, de brancheorganisatie van marktonderzoekers
in Nederland die recentelijk een groot onderzoek naar online panels in
Nederland liet uitvoeren.
Bernard Uitdehaag studeerde geneeskunde in Nijmegen en werd daarna
opgeleid tot neuroloog in het VU ziekenhuis. Hij promoveerde op
multipele sclerose onderzoek, een van de zwaartepunten van het VUmc,
en is sindsdien als staflid neurologie bij veel MS onderzoek
betrokken. Hij volgde de opleiding tot epidemioloog in Amsterdam en is
sinds 2002 geregistreerd als epidemioloog B. Momenteel is hij naast
neuroloog ook plaatsvervangend hoofd van de afdeling Epidemiologie en
Biostatistiek van het VUmc. Zijn eigen onderzoek bevindt zich op de
overlap van beide vakgebieden en kan gekenschetst worden als "het
meten van MS". In dat kader worden recent ook online mogelijkheden
betrokken.
Peter Roelofsma, Methoden & Technieken, FSW, is methodoloog en
psycholoog. Zijn onderzoek richt zicht op besliskunde en
beslisondersteuning. Hij ontwikkelt interactieve methodologie voor
wetenschappelijke dataverzamelingsprocessen en -onderzoeksontwerpen.
Hij zal als methodoloog zijn visie geven op online onderzoek.
Afsluitend een paneldiscussie, bestaande uit de voorzitter en de
sprekers als opmaat voor discussie met de zaal.
Aanmelden kan bij: ja.van_noorden@dienst.vu.nl
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam