Vrije Universiteit Amsterdam

Online onderzoek; uitdagingen voor de moderne onderzoeker


* Startdatum: 27-02-2009


* Einddatum27-02-2009


* Tijd: 15.00 - 18.00


* Locatie: Atrium, Medische Faculteit


* Titel: Online onderzoek; uitdagingen voor de moderne onderzoeker


* Plaats: Atrium


* Onderdeel: College van Bestuur


* Wetenschapsgebied: Overig


* Evenementtype: Congres / Symposium

Sinds een aantal jaar heeft de onderzoeker een nieuwe tool in zijn gereedschapskist: de online vragenlijst. Via websites, banners en communities worden 'willekeurige' respondenten gevraagd hun mening en opinie te geven. Over serieuze onderwerpen in
sociaal-wetenschappelijke onderzoekprogramma's maar ook voor het dagelijkse 'polletje' op de voorkant van de krant. Wat kan online onderzoek allemaal aan? Kan het ook voor klinisch onderzoek gebruikt worden? Wat zijn de ervaringen en mogelijkheden met online onderzoek en waar moet je bij het gebruik op letten?

Programma:
15.00-15.15 Opening Lex Bouter
15.15-16.00 Hoofdspreker: Pieter Paul Verheggen, Motivaction Zin en onzin van online onderzoek
16.00-16.15 Referent: Bernard M.J. Uitdehaag, VUmc Wij van VUmc.nl adviseren VUmc.nl
16.15-16.30 Referent: Peter Roelofsma, Methoden & Technieken, FSW Betrouwbaarheid en validiteit van online research methoden 16.30-17.15 Paneldiscussie
17.15- Borrel en nadere uitwisseling

Opening door de rector magnificus Lex Bouter:
Korte uiteenzetting over vernieuwende trends in het onderzoek aan de VU, zoals online onderzoek, en de mogelijkheden die het kan bieden voor diverse disciplines vanuit verschillende perspectieven alsook discipline overstijgend onderzoek.

Pieter Paul Verheggen maakt als marktonderzoeker in de praktijk veelvuldig gebruik van online onderzoek en benadert in zijn presentatie de sterktes maar ook de zwaktes van dit nieuwe onderzoekinstrument. Zijn marktonderzoekbureau Motivaction voert ondermeer het grootste opinie onderzoek van Nederland uit, 21minuten.nl waarin meer dan 125.000 respondenten online en telefonisch worden ondervraagd. Daarnaast is hij voorzitter van de MarktOnderzoekAssociatie, de brancheorganisatie van marktonderzoekers in Nederland die recentelijk een groot onderzoek naar online panels in Nederland liet uitvoeren.

Bernard Uitdehaag studeerde geneeskunde in Nijmegen en werd daarna opgeleid tot neuroloog in het VU ziekenhuis. Hij promoveerde op multipele sclerose onderzoek, een van de zwaartepunten van het VUmc, en is sindsdien als staflid neurologie bij veel MS onderzoek betrokken. Hij volgde de opleiding tot epidemioloog in Amsterdam en is sinds 2002 geregistreerd als epidemioloog B. Momenteel is hij naast neuroloog ook plaatsvervangend hoofd van de afdeling Epidemiologie en Biostatistiek van het VUmc. Zijn eigen onderzoek bevindt zich op de overlap van beide vakgebieden en kan gekenschetst worden als "het meten van MS". In dat kader worden recent ook online mogelijkheden betrokken.

Peter Roelofsma, Methoden & Technieken, FSW, is methodoloog en psycholoog. Zijn onderzoek richt zicht op besliskunde en beslisondersteuning. Hij ontwikkelt interactieve methodologie voor wetenschappelijke dataverzamelingsprocessen en -onderzoeksontwerpen. Hij zal als methodoloog zijn visie geven op online onderzoek.

Afsluitend een paneldiscussie, bestaande uit de voorzitter en de sprekers als opmaat voor discussie met de zaal.

Aanmelden kan bij: ja.van_noorden@dienst.vu.nl

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam