Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Kaartautomaat kan loket niet vervangen
Het goede nieuws over de NS-kaartautomaat voor internationale kaartjes: een verademing vergeleken met de website van NSHispeed. Het slechte nieuws: de argeloze reiziger kan een kaartje kopen dat te duur is voor een reis die te veel tijd kost en te veel overstappen vraagt. De reiziger die met de trein naar het buitenland wil, moet extreme moeite doen om aan een goed kaartje te komen. Dat blijkt uit een onderzoek van ROVER.
De tekortkomingen van de kaartautomaat zijn niet mis:
1.geen informatie
De reiziger wil informatie over zijn route en zijn reisschema, reserveren of kortingen. De automaat moet die informatie gewoon geven.
2.populaire bestemmingen ontbreken en de automaat bepaalt de route.
Naar Parijs, Londen of München? De kaartautomaat geeft niet thuis. NS voert als motief aan dat de automaat geen reserveringen kan afgeven, maar die vlieger gaat slecht op: naar München kun je heel goed komen zonder reservering.
Vooral naar Duitsland zijn verschillende grensovergangen bruikbaar (onder andere Oldenzaal, Zevenaar, Venlo). Toch geeft de kaartautomaat voor 15% van de reizen alleen een kaartje voor de langzamere route. Dat is vooral vervelend omdat de kaartautomaat geen informatie over de route geeft vóórdat je een kaartje hebt gekocht. Voor 1 op de 7 reizigers pakt deze willekeur dus slecht uit: meer kosten, meer reistijd, meer overstappen.
3.weinig kortingsmogelijkheden.
De kaartautomaat verkoopt treinkaartjes tegen het standaardtarief. Van de waaier aan kortingstarieven wordt slechts een deel aangeboden. Naar België worden behalve het standaardtarief een aantal kortingstarieven aangeboden. Bovendien vraagt de automaat gek genoeg aan de klant om eerst het kortingstarief op te geven en dan pas de reis. Wil je vergelijken met een ander tarief, moet je van vooraf aan beginnen. En de goedkope tarieven naar Duitsland, waarmee Hispeed adverteert, zijn bij de automaat niet te koop.
ROVER beveelt NSHispeed aan de automaat te verbeteren op het gebied van informatie bestemmingen, reisroutes en kortingsmogelijkheden. In het volledige onderzoek staan nog meer aanbevelingen. Ook moet een einde komen aan de verwarring over stationsnamen.
In een eerste reactie erkent NS de beperkingen van de automaat. NS gaat onderzoeken hoe een aantal duidelijk fouten ñ zoals het voorbeeld hieronder ñ eruit kunnen.
Delft-Berlijn via Venlo
Planner: via Rotterdam en Amersfoort: 7 uur 17 minuten, 104 euro, 2x overstappen
NS-automaat: via Venlo, Viersen en Duisburg: 7 uur 35 minuten, 128 euro, 3x overstappen
De kaartautomaat verkoopt uitsluitend de route via Venlo (waarschijnlijk omdat die route het minste aantal overstappen in Nederland vergt).
26 februari 2009