800.000 euro besparing personeelskosten goede doelen


Ondanks recessie uitstekend resultaat 2008

DEN HAAG, 20090226 -- Stichting Charity Works heeft ook in 2008 een aanzienlijke besparing bereikt op de indirecte kosten van goede doelen. Dit recruitmentbureau zonder winstoogmerk heeft vorig jaar maar liefst 800.000 euro bespaard op de wervingskosten van personeel. Hiermee komt het totaal aan besparingen sinds de oprichting van de stichting drie jaar geleden op zo'n 2 miljoen euro. Juist in deze tijd vindt Charity Works het van groot belang dat goede doelen op hun interne kosten letten. De organisatie pleit er dan ook voor om zo min mogelijk van commerciële bureaus gebruik te maken voor de werving van personeel.

Charity Works heeft haar groeitempo ondanks de recessie weten vast te houden. Inmiddels maken meer dan 125 goede doelen, overheidsinstellingen en bedrijven gebruik van deze stichting voor personeelsdiensten als werving, selectie, detachering en uitzenden. Uniek is dat goede doelen personeel mogen inhuren tegen kostprijs en dat de stichting geen winstoogmerk heeft. Als men dit afzet tegen de commerciële tarieven die normale bureaus hanteren, komt dit alleen al in 2008 neer op een besparing van 800.000 euro. Deze gelden kunnen nu 100% besteed worden aan de doelstelling van goede doelen.

De kostenbesparing voor goede doelen is voortgekomen uit enerzijds veel lagere tarieven en anderzijds de gunstigere voorwaarden bij het overnemen van personeel in loondienst. Alleen al het schrappen van de hoge marges van uurtarieven heeft een voordeel opgeleverd van circa 200.000 euro. Daarnaast hanteert Charity Works 3x zo lage kosten bij werving en selectie, wat in 2008 een besparing van 400.000 euro heeft betekend. Tot slot kunnen opdrachtgevers veel eerder dan normaal kosteloos personeel in loondienst overnemen, wat eveneens 200.000 euro voordeel heeft opgeleverd. Inmiddels heeft Charity Works meer dan 250 matches op haar naam.

Zeker in deze recessie moeten goede doelen hun donatiegelden verantwoord besteden. Charity Works vindt dat goede doelen het niet meer kunnen maken om in crisistijd commerciële bureaus in te schakelen voor de werving van personeel. Donateurs verwachten immers dat goede doelen hun gelden goed besteedt en dat zoveel mogelijk daarvan bij de doelstelling terecht komt. En ook goede doelen ontkomen er niet aan om dit jaar te bezuinigen. Charity Works is er uiteraard trots op dat zij deze bijdrage aan een betere wereld heeft geleverd en streeft ernaar om nog veel meer kosten te besparen voor goede doelen.





Ingezonden persbericht