Ingezonden persbericht


Nieuws over vliegramp massaal gevolgd op NOS internet

Meer dan 1 miljoen mensen hebben gisteren, voor het eerst op één dag, het NOS-internetdomein www.nos.nl bezocht. Deze 1,035 unieke bezoekers bekeken samen meer dan 10 miljoen pagina's. Directe aanleiding voor het massale bezoek was de berichtgeving over de vliegramp bij Schiphol.

Van de bezoekers kwam 85% uit Nederland, de rest was internationaal. Een kleine 5000 bezoekers logden in vanuit Turkije, waar het verongelukte toestel vandaan kwam. De piek in het bezoek lag tussen 11 en 14 uur, met ongeveer 300 duizend opgevraagde pagina's per uur.

Het digitale televisiekanaal NOS Journaal 24 werd gisteren op NOS-internet door 65 duizend mensen gevolgd. De stream werd in totaal 625 duizend keer aangeklikt. Ook is het video-on-demand platform vaak geraadpleegd. Er zijn er meer dan 300 duizend video-items on- demand bekeken. En er werden nog eens ruim 100 duizend NOS Journaals on demand bekeken.

Televisie

Ook op televisie was er veel belangstelling voor de berichtgeving over de ramp. De NOS verzorgde tussen 11.00 en 17.30 uur daarover op Nederland 1 een continue uitzending. Ruim 4,3 miljoen Nederlanders volgden in deze tijdsperiode minstens 5 minuten aaneen de NOS-uitzending. Het gemiddelde aantal kijkers over de gehele uitzending bedroeg 847.000.

Het piekmoment was even na 13.30 uur, bij de start van de eerste grote persconferentie. Toen zaten er ruim 1.5 miljoen mensen voor de buis.

Ook de 'reguliere' NOS Journaals zijn veel bekeken. Naar het 18.00 uur bulletin keken er 1.9 miljoen mensen, naar het 20.00 uur Journaal ruim 2,6 miljoen.

Ook het NOS Jeugdjournaal trok meer kijkers: ruim 600.000.


* Bron televisiecijfers: Stichting SKO/Afd. Mediaonderzoek NPO.

--- einde persbericht ---