Ingezonden persbericht
Nederlandse man is gelukkig
Relatie, vrijheid en geld belangrijkste gelukspeilers
Amsterdam, 26 februari 2009 - De Nederlandse man staat gelukkig in het leven. Dit blijkt uit onderzoek van Discovery Channel, dé mannenzender van Nederland. Op de vraag 'Hoe gelukkig ben jij?' gaven mannen zichzelf gemiddeld een 7,5. Mannen met een relatie zijn gelukkiger dan singles, zolang ze maar vrij worden gelaten.
Nederlandse man gelukkig in de liefde
Negentig procent van de Nederlandse mannen is gelukkig in de liefde; tweederde van hen geeft zelfs aan dat de partner alles betekent. Hierbij staat onafhankelijkheid centraal. Vrijheid wordt gezien als het belangrijkste element in het persoonlijk geluksgevoel. Het is daarmee belangrijker dan het hebben van vrienden of kinderen. Van de vrijgezelle mannen denkt driekwart gelukkiger te zijn als ze wél een relatie zouden hebben. Mannen met een relatie geven zichzelf een 8 op de geluksschaal, single mannen een 7.
Kredietcrisis geen invloed op geluk
Meer dan de helft van de mannen geeft aan niet zonder geld te kunnen. Een financiële meevaller maakt gelukkiger dan goede seks. De kredietcrisis heeft vooralsnog geen invloed op de gemoedstoestand; bijna driekwart van de mannen geeft net zoveel geld uit als normaal.
Vrouwen maken de man
Als mannen de keuze krijgen, besteden ze hun vrije tijd het liefst met een paar mooie vrouwen op een onbewoond eiland. Het leegdrinken van een krat dier met vrienden of het wegrijden in een netgekochte droomauto volgen daarna. Op de vraag of de mannen regelmatig flirten, antwoordt bijna de helft positief. Toch is een derde van de mannen meer in voor een goed gesprek.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Bijna alle mannen (83%) geven aan meerdere malen per dag te lachen. Grappen worden vooral gemaakt om in de smaak te vallen. Bijna de helft van de mannen zegt dat er vaak om hen wordt gelachen en geeft aan het daarvoor te doen.
Winkelen en drank niet populair
Seks, eten en sporten zijn de populairste manieren voor mannen om zich beter te voelen. In tegenstelling tot vrouwen, staat winkelen op de vierde plaats. Een ruime meerderheid van de mannen vindt drank wel lekker, maar heeft het niet nodig om gelukkig te zijn.
Helft Nederlandse mannen heeft genoeg vrije tijd
Een derde van de mannen sport het liefst in hun vrije tijd. Vijfennegentig procent van de mannen kijken graag televisie, maar alleen als ze niets anders te doen hebben. Tot slot geeft een ruime meerderheid aan dat vakantie niet per se nodig is om gelukkig te zijn.
o-o-o-o
Bovenstaande resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder 2800 mannen uit het Discovery panel.
Over Discovery Networks Benelux:
Discovery Networks Benelux maakt deel uit van Discovery Communications, (NASDAQ: DISAD, DISBD, DISCK): 's wereld grootste non-fictie mediabedrijf, met ruim 1,5 miljard gecumuleerde abonnees in meer dan 170 landen. Discovery Networks Benelux voert zes zenders in Nederland, waarvan Discovery Channel en Animal Planet overal te ontvangen zijn, en Discovery World, Discovery Science, Discovery HD en Discovery Travel & Living digitaal. Internationaal voert Discovery ook diensten zoals howstuffworks.com en treehugger.com. In Nederland bereikt Discovery Channel maandelijks 10 miljoen kijkers en heeft het de hoogste selectiviteit op mannen. Discovery Channel lanceerde onlangs 'SPECIES: een blauwdruk van jonge mannen', de grootste studie naar de Europese man ooit. Het onderzoek bevestigt Discovery Channel's rol als expert op het gebied van jonge mannen. Discovery Channel sponsort Team Delta Lloyd in de Volvo Ocean race 2008/2009 als onderdeel van haar merkcampagne 'Tot hier en verder'.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DISCOVERY NETWORKS BENELUX
Hesther Jolly - Pers & communicatie
Tel: +31.20.713.8925 // 06.5347.1243
Email: hesther_jolly@discovery-europe.com
---- --