Nieuws
25 februari 2009
AS Watson: minder uren, minder kosten, minder werkplezier?
CNV Dienstenbond krijgt berichten over een drastische vermindering van
in te zetten uren per filiaal bij AS Watson. Verder lijkt er dusdanig
gestuurd te worden op loonkosten waarvan met name de `duurdere'
werknemers de dupe lijken te zijn. Leden van CNV Dienstenbond geven
aan dat het werkplezier hierdoor ernstig verminderd. Eerder gaf CNV
Dienstenbond aan dat de werkomstandigheden bij AS Watson verbeteren en
blij te zijn dat de directie verdere maatregelen neemt ter
vermindering van de werkdruk. De vraag rijst of dat klopt. Tijd om uw
mening te vragen via een vragenlijst.
Minder uren
De directie van AS Watson geeft aan dat de vermindering van het aantal
uren per filiaal onder andere komt door de inflatie. Kort gezegd: je
hoeft minder te verkopen om een zelfde omzet te halen, aangezien
producten duurder zijn geworden. Hierdoor hoef je ook minder vakken te
vullen, minder voorraden te versjouwen en minder klanten te helpen om
een zelfde omzet te behalen als vorige jaren. CNV Dienstenbond
begrijpt deze rationele, financiële en bedrijfseconomische argumenten.
Er zijn echter genoeg sociale argumenten om niet te beknibbelen op de
urennormering. Nog steeds blijkt uit het medewerker
tevredenheidsonderzoek (MTO) dat medewerkers de werkdruk te hoog
vinden. Medewerkers willen juist meer uren ter ontlasting. De directie
beloofde onlangs aan CNV Dienstenbond verdere maatregelen te nemen om
de werkdruk te verminderen. Daarbij werden onder andere de
vermindering van voorraden en de invoering van automatische
winkelbestelling (AWB) genoemd. Maar de positieve effecten daarvan
zijn (nog) niet overal merkbaar. Het verminderen van het aantal uren
lijkt dus in tegenspraak met hetgeen de directie belooft. Daarmee
wordt het vertrouwen dat medewerkers hadden in de aanpak van AS
Watson, om de werkdruk te verminderen en de werkomstandigheden te
verbeteren, aangetast.
Minder kosten
Tegelijkertijd met de vermindering van het aantal uren per filiaal
wordt er door AS Watson ook flink ingezet op de vermindering van
loonkosten. CNV Dienstenbond maakt zich hierover grote zorgen.
Verschillende leden van CNV Dienstenbond weten te melden dat met name
de wat `oudere' en `duurdere' medewerkers hier last van hebben. Zij
worden eerder naar huis gestuurd, naar andere filialen gestuurd om te
werken, moeten vakantie opnemen etc. Dit allemaal om kosten te
besparen en `jongere' en `goedkopere' medewerkers het werk te laten
doen. CNV Dienstenbond heeft eerder al aangegeven een onderscheid op
basis van leeftijd niet acceptabel te vinden: niet als het gaat om de
vraag welke medewerker wanneer in welke winkel moet worden ingezet en
ook niet als het gaat om de vraag wie contractverlenging krijgt en wie
niet. Alle medewerkers dienen gelijk te worden behandeld!
Minder werkplezier?
CNV Dienstenbond was echt van mening dat wat betreft werkdruk en
werkomstandigheden bij AS Watson een stijgende lijn was ingezet. Maar
op dit moment constateren wij dat het aantal meldingen van verminderd
werkplezier fors toeneemt. CNV Dienstenbond begrijpt heel goed dat het
werkplezier, na een stijgende lijn in de afgelopen periode, door
bovenstaande maatregelen vermindert. CNV Dienstenbond wil de directie
van AS Watson confronteren met uw mening. Wij vinden immers dat de
directie zich moet houden aan de belofte om de werkdruk echt aan te
pakken. Vul daarom de vragenlijst in op de AS Watson pagina! Reageren
kan tot 13 maart!
Steun hard nodig!
Door de inzet en alertheid van CNV Dienstenbond zijn wij in staat om
misstanden aan de kaak te stellen en in gezamenlijkheid met de
directie op te lossen. Dat kunnen wij alleen doen door de steun van
leden. Die steun is hard nodig! Bespreek het lidmaatschap van CNV
Dienstenbond daarom eens met je collega's. Maak ze lid van de
goedkoopste vakbond binnen de drogisterijbranche. Wij bieden onze
leden verder een compleet pakket aan rechtsbijstand, waarmee je al
snel EUR150 bespaart ten opzichte van andere rechtsbijstandaanbieders.
In tijden van economische recessie is rechtsbijstand op het gebied van
werk en inkomen geen onnodige luxe. Daarnaast is het lidmaatschap bij
gebruikmaking van automatische incasso de eerste drie maanden gratis!
Kijk voor alle voordelen op www.cnvdienstenbond.nl.
Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kun je bellen of
mailen met bestuurder Wessel Breunesse: 035-6460580 of
w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl.
Dienstenbond CNV