Dienstenbond CNV

Nieuws

25 februari 2009

AS Watson: minder uren, minder kosten, minder werkplezier?

CNV Dienstenbond krijgt berichten over een drastische vermindering van in te zetten uren per filiaal bij AS Watson. Verder lijkt er dusdanig gestuurd te worden op loonkosten waarvan met name de `duurdere' werknemers de dupe lijken te zijn. Leden van CNV Dienstenbond geven aan dat het werkplezier hierdoor ernstig verminderd. Eerder gaf CNV Dienstenbond aan dat de werkomstandigheden bij AS Watson verbeteren en blij te zijn dat de directie verdere maatregelen neemt ter vermindering van de werkdruk. De vraag rijst of dat klopt. Tijd om uw mening te vragen via een vragenlijst.

Minder uren
De directie van AS Watson geeft aan dat de vermindering van het aantal uren per filiaal onder andere komt door de inflatie. Kort gezegd: je hoeft minder te verkopen om een zelfde omzet te halen, aangezien producten duurder zijn geworden. Hierdoor hoef je ook minder vakken te vullen, minder voorraden te versjouwen en minder klanten te helpen om een zelfde omzet te behalen als vorige jaren. CNV Dienstenbond begrijpt deze rationele, financiële en bedrijfseconomische argumenten. Er zijn echter genoeg sociale argumenten om niet te beknibbelen op de urennormering. Nog steeds blijkt uit het medewerker tevredenheidsonderzoek (MTO) dat medewerkers de werkdruk te hoog vinden. Medewerkers willen juist meer uren ter ontlasting. De directie beloofde onlangs aan CNV Dienstenbond verdere maatregelen te nemen om de werkdruk te verminderen. Daarbij werden onder andere de vermindering van voorraden en de invoering van automatische winkelbestelling (AWB) genoemd. Maar de positieve effecten daarvan zijn (nog) niet overal merkbaar. Het verminderen van het aantal uren lijkt dus in tegenspraak met hetgeen de directie belooft. Daarmee wordt het vertrouwen dat medewerkers hadden in de aanpak van AS Watson, om de werkdruk te verminderen en de werkomstandigheden te verbeteren, aangetast.

Minder kosten
Tegelijkertijd met de vermindering van het aantal uren per filiaal wordt er door AS Watson ook flink ingezet op de vermindering van loonkosten. CNV Dienstenbond maakt zich hierover grote zorgen. Verschillende leden van CNV Dienstenbond weten te melden dat met name de wat `oudere' en `duurdere' medewerkers hier last van hebben. Zij worden eerder naar huis gestuurd, naar andere filialen gestuurd om te werken, moeten vakantie opnemen etc. Dit allemaal om kosten te besparen en `jongere' en `goedkopere' medewerkers het werk te laten doen. CNV Dienstenbond heeft eerder al aangegeven een onderscheid op basis van leeftijd niet acceptabel te vinden: niet als het gaat om de vraag welke medewerker wanneer in welke winkel moet worden ingezet en ook niet als het gaat om de vraag wie contractverlenging krijgt en wie niet. Alle medewerkers dienen gelijk te worden behandeld!

Minder werkplezier?
CNV Dienstenbond was echt van mening dat wat betreft werkdruk en werkomstandigheden bij AS Watson een stijgende lijn was ingezet. Maar op dit moment constateren wij dat het aantal meldingen van verminderd werkplezier fors toeneemt. CNV Dienstenbond begrijpt heel goed dat het werkplezier, na een stijgende lijn in de afgelopen periode, door bovenstaande maatregelen vermindert. CNV Dienstenbond wil de directie van AS Watson confronteren met uw mening. Wij vinden immers dat de directie zich moet houden aan de belofte om de werkdruk echt aan te pakken. Vul daarom de vragenlijst in op de AS Watson pagina! Reageren kan tot 13 maart!

Steun hard nodig!
Door de inzet en alertheid van CNV Dienstenbond zijn wij in staat om misstanden aan de kaak te stellen en in gezamenlijkheid met de directie op te lossen. Dat kunnen wij alleen doen door de steun van leden. Die steun is hard nodig! Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond daarom eens met je collega's. Maak ze lid van de goedkoopste vakbond binnen de drogisterijbranche. Wij bieden onze leden verder een compleet pakket aan rechtsbijstand, waarmee je al snel EUR150 bespaart ten opzichte van andere rechtsbijstandaanbieders. In tijden van economische recessie is rechtsbijstand op het gebied van werk en inkomen geen onnodige luxe. Daarnaast is het lidmaatschap bij gebruikmaking van automatische incasso de eerste drie maanden gratis! Kijk voor alle voordelen op www.cnvdienstenbond.nl.

Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kun je bellen of mailen met bestuurder Wessel Breunesse: 035-6460580 of w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl.