Gemeente Noordenveld


Evaluatie Wmo-loket

Gepubliceerd op: 26 februari 2009

Bij de inwerkingtreding van de Wmo op 1 januari 2007 is afgesproken dat er een evaluatie zou worden gemaakt. Deze evaluatie is er nu en wel over de eerste twee jaren van het loket en het verstrekken van huishoudelijke verzorging. De evaluatie gaat in op de taken, bereikbaarheid, personele bezetting, aanvraagprocedure, besluiten, doorverwijzing richting andere instanties, rechtswegen en klachtenafhandeling. Ook wordt inzage gegeven in bijzonderheden, hoeveelheden en kosten. Verder beschrijven we de klanttevredenheid, de naamsbekendheid en de samenwerking met het Wmo-platform. Geconcludeerd wordt dat er een stijging plaatsvindt van het aantal werkprocessen (9%), het aantal uitstaande voorzieningen (9%) en de kosten (1%). De afhandeltermijnen voor aanvragen zijn sterk verbeterd. De evaluatie levert een aantal actiepunten op voor de toekomst:
- Er kan nu gewerkt worden aan de uitbreiding van het loket. Samen met de Intergemeentelijke Sociale Dienst en de zorgaanbieders voortdurend inhaken op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
- Effectrapportage met betrekking tot de vergrijzing. Halverwege 2006 heeft de gemeenteraad de uitgangspunten in de kadernota Wmo Noordenveld vastgesteld. De kern hiervan was: "eerst doen wat moet, dat goed doen en dan overgaan tot invoering van andere taken". Deze zogenoemde smalle aanpak betekende dat er in eerste instantie drie dingen geregeld moesten worden:

1. verstrekken van huishoudelijke verzorging
2. invulling compensatiebeginsel

3. inrichten van een loket op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn.

Bij de vaststelling van het plan van aanpak heeft de gemeenteraad aangegeven na tenminste anderhalf jaar een evaluatie te willen om de uitwerking van de uitgangspunten te volgen. Deze evaluatie wordt nog verstuurd naar het Wmo platform voor een reactie namens de mensen die Wmo diensten ontvangen.