Gemeente Noordenveld
Evaluatie Wmo-loket
Gepubliceerd op: 26 februari 2009
Bij de inwerkingtreding van de Wmo op 1 januari 2007 is afgesproken
dat er een evaluatie zou worden gemaakt. Deze evaluatie is er nu en
wel over de eerste twee jaren van het loket en het verstrekken van
huishoudelijke verzorging. De evaluatie gaat in op de taken,
bereikbaarheid, personele bezetting, aanvraagprocedure, besluiten,
doorverwijzing richting andere instanties, rechtswegen en
klachtenafhandeling. Ook wordt inzage gegeven in bijzonderheden,
hoeveelheden en kosten. Verder beschrijven we de klanttevredenheid, de
naamsbekendheid en de samenwerking met het Wmo-platform.
Geconcludeerd wordt dat er een stijging plaatsvindt van het aantal
werkprocessen (9%), het aantal uitstaande voorzieningen (9%) en de
kosten (1%). De afhandeltermijnen voor aanvragen zijn sterk verbeterd.
De evaluatie levert een aantal actiepunten op voor de toekomst:
- Er kan nu gewerkt worden aan de uitbreiding van het loket. Samen
met de Intergemeentelijke Sociale Dienst en de zorgaanbieders
voortdurend inhaken op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
- Effectrapportage met betrekking tot de vergrijzing. Halverwege 2006
heeft de gemeenteraad de uitgangspunten in de kadernota Wmo
Noordenveld vastgesteld. De kern hiervan was: "eerst doen wat moet,
dat goed doen en dan overgaan tot invoering van andere taken". Deze
zogenoemde smalle aanpak betekende dat er in eerste instantie drie
dingen geregeld moesten worden:
1. verstrekken van huishoudelijke verzorging
2. invulling compensatiebeginsel
3. inrichten van een loket op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn.
Bij de vaststelling van het plan van aanpak heeft de gemeenteraad
aangegeven na tenminste anderhalf jaar een evaluatie te willen om de
uitwerking van de uitgangspunten te volgen. Deze evaluatie wordt nog
verstuurd naar het Wmo platform voor een reactie namens de mensen die
Wmo diensten ontvangen.