Steeds meer Groningers houden zich aan maximumsnelheid
Draagvlak voor verkeersregels en controles in 2008 toegenomen
Provincie Groningen, 26-02-2009 o Het draagvlak voor verkeersregels
en controles onder Groningse automobilisten lag in 2008 op een hoog
niveau. Bovendien houden steeds meer Groningse automobilisten zich aan
de snelheidslimiet. Regiopolitie Groningen is blij met de cijfers,
zegt Fred Timmerman, chef van het Cluster Verkeershandhaving. De
resultaten volgen uit onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving
Openbaar Ministerie (BVOM).
Het BVOM vraagt jaarlijks 6.000 weggebruikers naar hun eigen
verkeersgedrag en hun mening over verkeersregels en controles met
betrekking tot de politiespeerpunten gordel, rood licht, alcohol en
snelheid. Uit het onderzoek over 2008 bleek dat in Groningen het
draagvlak voor zowel de verkeersregels als de controles op naleving
van deze regels hoog is. Met name alcoholcontroles krijgen veel
waardering; snelheidscontroles op autosnelwegen worden het minst als
zinvol beoordeeld.
Verder vinden Groningse automobilisten, vaker dan landelijk het geval
is, dat de politie te weinig op het dragen van een gordel controleert.
Voor controles op door rood licht rijden geldt het omgekeerde: het
percentage Groningers dat vindt dat er onvoldoende gecontroleerd wordt
op door rood rijden is beduidend lager dan het landelijke percentage.
Meer dan de helft van de ondervraagden in Groningen vindt dat er
voldoende op door rood rijden gecontroleerd wordt, zegt Timmerman. Dat
betekent niet dat we onze aandacht voor rood lichtcontroles
verminderen, want die blijven heel belangrijk voor de
verkeersveiligheid.
Groningse automobilisten in 2008 minder vaak over snelheidslimiet
In 2008 hielden meer automobilisten zich aan de snelheidslimiet, zowel
landelijk als in Groningen. Vooral op 50 kmwegen rijden Groningers
naar eigen zeggen braver dan de gemiddelde landelijke automobilist: 40
procent van de Groningse automobilisten zegt op 50 kmwegen nooit te
hard te rijden tegenover 32 procent landelijk. We hadden al het idee
dat mensen zich beter aan de snelheid hielden, zegt Timmerman. Het
stemt tevreden dat dat gevoel nu wordt onderstreept door cijfers.
De snelheidslimiet wordt op autowegen (max. 100 km/uur) het minst
gewaardeerd. Toch neemt het draagvlak daarvoor door de jaren heen wel
toe, net als voor de 50 kmwegen. De 100 kmlimiet wordt in Groningen
ook vaker dan landelijk als goed beoordeeld. Het draagvlak voor de
limiet van 120 km/uur op autosnelwegen neemt onder Groningers af; zij
beoordelen die limiet ook minder vaak als goed dan de gemiddelde
landelijke automobilist.
Niet zichtbaar opgestelde politieauto en lasergun minst geaccepteerd
Over het algemeen vinden Groningers de diverse controlemiddelen voor
snelheid acceptabel. De acceptatie voor de verschillende middelen
neemt de afgelopen jaren ook toe. Toch worden de niet zichtbaar
opgestelde politieauto en de lasergun nog steeds veel minder
geaccepteerd dan de overige middelen. Groningse automobilisten zijn
hierover ook minder te spreken dan de gemiddelde landelijke
automobilist. Terwijl we ons met de lasergun voornamelijk richten op
de zwaardere snelheidsovertredingen (30 km/uur en harder), aldus
Timmerman.
Politie Groningen