Uiteindelijk verdubbeling van de werkgelegenheid
publicatiedatum: woensdag 25 februari 2009
Slapte op de markt van nieuwe kantoorgebouwen? Op de parel van de
Hilversumse kantorenlocaties, het ArenaPark gaan de bouwwerkzaamheden
gestaag door. De gemeenteraad zette deze maand het licht op groen voor
een reeks nieuwe kantoorgebouwen, een parkeergarage voor duizend
auto's en de renovatie/uitbreiding van de accommodatie van de Gooise
Atletiek Club (GAC). "De gemeente wordt er niet rijk van, maar het is
een feit dat wij nu geen nadelen ondervinden van een kantorenmarkt die
dunnetjes is. We hebben de grond immers al enkele jaren geleden
verkocht", aldus de projectleider van het ArenaPark, Ruud van Wessel.
Er werken nu zo'n vijfenveertighonderd mensen op het ArenaPark. Na
uitvoering van alle bouwplannen waaraan nu al wordt gewerkt of die nog
op stapel staan, zullen dat er ongeveer tienduizend zijn. Hoogste tijd
voor een stand van zaken.
Vooruitziend
Een vooruitziende blik kan de gemeentelijke plannenmakers niet worden
ontzegd. In november 2007 stemde de gemeenteraad in met een
actualisering van masterplan ArenaPark. Van Wessel: "Door
ontwikkelingen op de kantorenmarkt was de behoefte aan grote
kantoorgebouwen afgenomen. Ons aangepaste plan biedt ruimte voor
kleinere gebouwen. De plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer op het
park plus de verplaatsing van station Sportpark waren van de baan. Dat
gaf meer ruimte voor andere ontwikkelingen. Tenslotte hebben we onze
parkeernormen aangepast aan de landelijke nieuwe normen, die meer
aansluiten bij de praktijk".
De aanpassingen van het masterplan openden de weg voor de realisering
van twee nieuwe kantoorgebouwen aan weerszijden van de Arena. Daar
wordt nu druk gebouwd. Aansluitend op de bestaande gebouwen aan de
Soestdijkerstraatweg wordt hier de uitbreiding van het bedrijf van
Kroymans gerealiseerd. Aan de overkant verrijst het Paula
Radcliffgebouw, waar deze zomer medewerkers van Nike in trekken. De
procedures voor de bouw van drie kantoorgebouwen, vijf kantoorvilla's
en een parkeergarage op het terrein tussen Diependaalselaan en de
spoorlijn zijn gestart. Dit betekent overigens niet dat die gebouwen
er heel snel zullen staan. Ruud van Wessel legt uit: "Grondeigenaar
Delta Lloyd wil de bouwvergunningen op de plank hebben liggen. Als
zich dan kandidaten melden, kan zo'n gebouw binnen vijftien maanden in
gebruik genomen worden. Als de procedures nog doorlopen moeten worden,
kan er zo drie, vier jaar bij komen en in de huidige markt kunnen
kandidaten dan afhaken".
Werkgelegenheid
Ook de gemeente heeft belang bij de verdere invulling van het
ArenaPark met overigens schone kantoren. "Een forse uitbreiding van de
werkgelegenheid, meer OZB-opbrengsten omdat er meer gebouwen komen en
natuurlijk de vliegwielwerking. Vestigingen van nieuwe bedrijven zijn
ook goed voor de werkgelegenheid bij de toeleveranciers".
GAC
Een deel van de inkomsten uit de grondverkopen op het ArenaPark gaan
terug naar het park. Dankzij dat deel begint dit voorjaar een grote
renovatie en uitbreiding van de accommodatie van de GAC. De toplaag
van de atletiekbaan wordt vervangen. Er komen voor de Dudoktribune
extra loopstroken bij. Verder komt er een fietsenstalling en extra
oefenruimte voor de atletiekclub die de afgelopen jaren is gegroeid
naar bijna zeventienhonderd leden. De bochten van de gerenoveerde
atletiekbaan worden straks geaccentueerd door onder meer het Paula
Radcliffgebouw. "Dankzij het masterplan kunnen wij de
stedenbouwkundige kwaliteit bereiken en bewaken", aldus de
projectleider.
Na het realiseren van de huidige plannen is het ArenaPark bijna vol.
"Er kunnen nog een hotel en vijf kantoorgebouwen komen. Plus een
parkeerhuis; openbare parkeerplaatsen voor bezoekers, want daar is
grote behoefte aan".
Alternatieven
Het is overigens niet zo dat de gemeente met de nieuwe
parkeeraccommodaties het autogebruik naar en in het gebied wil
stimuleren. Onlangs sloten gemeente en acht bedrijven op het ArenaPark
een overeenkomst, waarin zij afspraken maakten over de bereikbaarheid
van het park en de verbetering van de parkeersituatie. De acht
werkgevers gaan hun ruim vijfenveertighonderd medewerkers actief
alternatieven bieden voor het gebruik van de (lease)auto. De gemeente
gaat dit faciliteren door onder meer knelpunten in het openbaar
vervoer en de fietsinfrastructuur te verbeteren.
Gemeente Hilversum