Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

25 februari 2009

Fishes diepvries heekfilet is het 250e MSC-product in Nederland

Albert Heijn heeft de primeur

Het aantal producten met het keurmerk van het Marine Stewardship Council (1) neemt explosief toe. Zo ook in Nederland waar inmiddels het 250e product is gecertificeerd. Het is de Kaapse heekfilet naturel uit Zuid Afrika, onderdeel van de gehele Fishes diepvrieslijn. Naast de heekfilet naturel is er ook de gepaneerde heekfilet. Verder bestaat het diepvriesassortiment uit Thaise viskoekjes, de zalmburger uit Alaska en de visnuggets. Fishes (2) is een vispionier uitgegroeid van unieke viswinkelketen naar visgroothandel "nieuwe stijl, met een snel groeiend en vernieuwend MSC-assortiment.

Terug naar de winnaar: De Kaapse heek, deze vis wordt aan de voet van de Tafelberg gevangen. Voor de beste kwaliteit wordt de lekkerste heek zorgvuldig geselecteerd. Vervolgens wordt de vis meteen ingevroren met behulp van de modernste technieken, zodat de rijkdom aan voedingsstoffen en de smaak optimaal worden behouden. De inkomsten van de visserij dragen bij aan de verdere ontwikkeling van de lokale gemeenschap.

Fishes werkt nauw samen met het Marine Stewardship Council. Het MSC-keurmerk garandeert dat de vis afkomstig is van duurzame en goed beheerde visserijen. Fishes was de eerste viswinkelketen op het vasteland van Europa dat het MSC-certificaat ontving. De inspanningen van oprichter en directeur Bart van Olphen werden afgelopen voorjaar beloond, toen hij werd uitgeroepen tot meest duurzame seafood ondernemer ter wereld tijdens het International Boston Seafood Show. Fishes blijft pionier in de duurzame visserij en is nu het enige merk in Europa dat een 100% MSC-gecertificeerde diepvrieslijn heeft.

Nathalie Steins, commercieel manager MSC Nederland: "Het aantal visproducten met het blauwe MSC logo in Nederland is sinds begin vorig jaar ruim vertienvoudigd. Dit betekent dat consumenten steeds vaker een keuze voor gegarandeerd duurzame vis kunnen maken en daarmee belonen ze vissers die in duurzame visserij hebben geïnvesteerd. De sterke groei die MSC doormaakt zou niet mogelijk zijn zonder het commitment van de vissector en van bedrijven als Fishes. MSC is dan ook blij dat het 250e product in Nederland op de markt wordt gebracht door een onderneming die echt leiderschap toont als het gaat om duurzame vis.

Bart van Olphen, oprichter en directeur van Fishes: "We zijn erg verheugd om te horen dat wij het 250e MSC product hebben. Wij hebben ons van het begin af aan volledig gecommitteerd aan MSC en we hebben dan ook al veel MSC-gecertificeerde producten op de markt gebracht. Op naar de volgende mijlpaal van 500!"

Supermarktketen Albert Heijn heeft de primeur. Vanaf vandaag ligt hier het 250e MSC-product in de schappen. Daarna zullen de diepvriesproducten ook verkrijgbaar zijn in de Duitse, Franse, Belgische en Zwitserse supermarkten.

Maarten Coumans, Manager Inkoop Diepvries, Albert Heijn: "Dit is goed nieuws. Albert Heijn zet zich al jaren in voor het vergroten van het duurzame visassortiment. En we zijn verheugd dat we de volgende stap in duurzaamheid met Fishes kunnen maken!"



Ingezonden persbericht