Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
5. Februari
VROM-Inspectie wijst ProRail op dwangsom bij overmatig goederenvervoer
Zutphen-Hengelo
25-02-2009
De VROM-Inspectie heeft ProRail er op gewezen dat het bedrijf zich moet
houden aan de geluidsregels die gelden voor het baanvak Zutphen-Hengelo.
Volgens de VROM-Inspectie overtreedt ProRail die regels en zou er een
goedgekeurd saneringsprogramma voor het baanvak moeten zijn. De last onder
dwangsom die ProRail in 2006 kreeg opgelegd is aangepast aan de huidige
geluidregelgeving en opnieuw aan ProRail gezonden.
De Inspectie ontving recent klachten van burgers over een toegenomen
geluidsoverlast door treinen op het baanvak Zutphen-Hengelo. In 2006
constateerde de Inspectie een overmatige toename van
vervoersbewegingen op het baanvak zonder dat voldaan werd aan de
wettelijke eisen zoals een geluidsonderzoek en eventuele
saneringsmaatregelen. ProRail kreeg een last onder dwangsom opgelegd
waarna het bedrijf besloot om een aantal vervoerbewegingen buiten het
baanvak om te leiden en zo de overtreding te beëindigen. De last onder
dwangsom werd niet ingetrokken om niet toelaatbare toename van
vervoersbewegingen in de toekomst te voorkomen. De VROM-Inspectie
heeft nu de actuele vervoersbewegingen beoordeeld en meent dat de
situatie vergelijkbaar is met die in 2006. ProRail heeft zes weken om
bezwaar aan te tekenen tegen de aangepaste last onder dwangsom. Bij
een overtreding kan de Vrom-Inspectie een dwangsom innen van
tweeduizend euro per week tot een maximum van een half miljoen euro.