Wereldliteratuur als uitgangspunt van wetenschappelijk onderwijs

25/02/2009 15:46

www.baucis.nl

Groningen, 25 februari Nieuw onderzoek toont aan dat er een taalkundig verband bestaat tussen de interpretatie/creatie van een schrijver en eigentijdse wetenschappelijke ontwikkelingen. Om die reden zou de studie van de wereldliteratuur het uitgangspunt van (iedere) wetenschappelijke studie moeten zijn.

In een cross-media combinatie worden door onderzoeker Feia Boukes op de site en in de serie Wereldliteratuur tussen Kunst en Watenschap wetenschappelijke ontwikkelingen gekoppeld aan een tekst uit de wereldliteratuur uit die periode. Deze interdisciplinaire aanpak maakt niet alleen de wetenschapsgeschiedenis inzichtelijk maar levert ook fascinerende resultaten op.

Zo blijkt de ontwikkeling van de volkstalen, en dus ook de teksten die daarin zijn geschreven, wereldwijd samen te vallen met kritiek op die wetenschappelijke ontwikkelingen: delen van de Bijbel zijn (vooral) uit ironische motieven geschreven.

Daarbij wordt ook duidelijk dat verschillen tussen teksten uit de Koran en (vergelijkbare) teksten uit de Bijbel vanuit zowel taalkundige als politiek- wetenschappelijke ontwikkelingen kunnen worden verklaard.

De vraag naar het verband tussen hemel en aarde en die naar de eigen afstammingsgeschiedenis/ evolutie heeft van oudsher wetenschappers beziggehouden, aldus Boukes. Aanvankelijk hebben de volken, zowel in oost als in west, hun bevindingen gebruikt om hun samenleving in te richten. Daarna heeft het onderzoek zich uitgebreid om ook op andere niveaus de relatie tussen mens en kosmos in kaart te brengen. Dat die ontwikkelingen ook in de wereldliteratuur terecht zijn gekomen is eigenlijk niet meer dan logisch.





http://www.baucis.nl