Reactie Verbond van Verzekeraars op ongeluk Schiphol

25/02/2009 14:15

Verbond Van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars deelt in de brede ontzetting over het vliegtuigongeluk dat vanochtend bij Schiphol plaatsvond. Ons medeleven gaat uit naar inzittenden en hun direct betrokkenen. De nabestaanden van de dodelijke slachtoffers willen wij onze condoleances overbrengen; de andere passagiers wensen wij veel sterkte toe.

Bij ongelukken zoals deze staan de alarmcentrales doorgaans in de eerste linies om de gevolgen op te vangen. Omdat het hier een binnenlands ongeluk betreft, spelen de hulpcentrales vooralsnog geen rol in de directe hulpverlening. Dat kan in latere instantie alsnog gebeuren, bijvoorbeeld rond de repatriëring van verzekerde passagiers. Het spreekt voor zich dat ook de betrokken zorgverzekeraars en reisverzekeraars alles zullen doen om eventuele schade zo adequaat mogelijk af te handelen.

Mede vanwege de indringende beelden is de maatschappelijke impact van een vliegtuigongeluk altijd groot. Dat zal zeker gelden voor mensen die zelf net op het punt staan om een vliegreis te maken en misschien zelfs nu op Schiphol wachten op hun vlucht. Voor mensen die momenteel vertraging oplopen met hun vliegreis vanwege de beperkte vertrekmogelijkheden op Schiphol kennen veel reis- en annuleringsverzekeringen een vertragingsclausule: wanneer er sprake is van meer dan 8 uur en minder dan 20 uur vertraging, dan betaalt de verzekeraar een kostenvergoeding op basis van één gemiste vakantiedag. Het is raadzaam hiervoor de polisvoorwaarden te raadplegen en/ of contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij. Mochten mensen door hun (huis)arts op medische gronden worden ontraden om te vliegen dan kan dat een geldige reden zijn om een beroep te doen op de annuleringsverzekering. Zij kunnen daartoe het beste contact opnemen met hun reisverzekeraar.





http://www.verzekeraars.nl