Nederlandse Vereniging van Journalisten
De NVJ over... BNR Nieuwsradio
woensdag 25 februari 2009 | BNR nieuwsradio verkeert in zwaar weer.
Het station moet flink bezuinigen, en de middagprogrammering hangt aan
een zijden draadje.
Marc Visch, omroepsecretaris van de NVJ: `Het zure voor BNR
Nieuwsradio is dat er nog nooit zo veel naar de zender geluisterd
wordt als nu.'
`Luisteraars zijn juist in deze economisch barre tijden op zoek naar
informatie. En financieel-economische berichtgeving is een van de
pijlers van het station. Maar daar zit tegelijk de zwakte. Want de
adverteerders moeten ook uit die hoek komen en adverteren heeft op dit
moment niet hun hoogste prioriteit.'
Wat nu?
`De neiging bestaat om de oplossing om uit de ellende te komen neer te
leggen bij de publieke omroepen. BNR-hoofdredacteur Paul van Gessel
heeft de Tweede Kamer in een brandbrief gevraagd om een reclamevrije
publieke omroep, omdat de publieken reclame zouden wegkapen van de
commerciëlen. Maar op die manier probeer je het ene gat met het andere
te dichten. Niemand zit te wachten op ook nog eens een verzwakte
publieke omroep. Dat is twee keer min.'
Is er een ander reddingsplan denkbaar?
`Subsidie is, terecht, een vies woord bij de commerciële omroepen.
Maar dat neemt niet weg dat de overheid wel iets kan doen om het de
commerciële nieuwsradiozender makkelijker te maken. Om te beginnen zou
het - gratis - een landelijk dekkend FM-net beschikbaar moeten
stellen. De overheid heeft daar zelf groot belang bij, want als ook de
broze pluriformiteit in de radiojournalistiek verdwijnt, is dat een
groot teken van armoede.'