0900 nummers voldoen aan verplichtingen na waarschuwing OPTA

25/02/2009 09:54

Opta

In november 2008 heeft OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, 51 waarschuwingen uitgedeeld aan nummergebruikers voor het niet melden van een maximumtarief per gesprek voorafgaand aan een oproep naar een 0900 nummer duurder dan 15 cent per minuut. Bij een hercontrole in januari bleek dat inmiddels 48 van de 51 nummers de tariefmelding hebben aangepast en het maximumtarief per gesprek melden. Drie 0900 nummers waren nog steeds in overtreding. Het eerste nummer voldeed kort na de controle alsnog aan de verplichting, het tweede 0900 nummer heeft OPTA op verzoek van de betrokken nummergebruiker ingetrokken. OPTA dreigde de derde nummergebruiker een last onder dwangsom op te leggen, waarna deze de verplichte maximumtariefmelding aan de telefoondienst he eft toegevoegd. Hiermee voldoen alle 51 gewaarschuwde nummergebruikers aan de verplichting tot het melden van een maximumtarief per gesprek. Sinds 1 oktober 2008 geldt deze verplichting voor 0900 duurder dan 15 cent per minuut zodat het duidelijk wordt voor de consument hoeveel hij per gesprek maximaal kwijt is voor bellen naar dat specifieke 0900 nummer.

Controles in januari en februari

Naast hercontroles van eerder onderzochte 0900 nummers, heeft OPTA in januari 2009 ook nieuwe controles uitgevoerd. Bij een controle van 101 betaalnummers bleken acht 0900 nummers geen maximumtarief te melden. OPTA heeft deze acht nummergebruikers een schriftelijke waarschuwing gegeven. In februari heeft OPTA 100 betaalnummers gecontroleerd. Hiervan voldeden negen 0900 nummers niet aan de verplichting tot het melden van een maximumtarief per gesprek. Ook deze negen nummergebruikers hebben een schriftelijke waarschuwing van OPTA ontvangen. Als de gewaarschuwde nummergebruikers bij hercontrole nog steeds geen maximumtarief melden, dan zal OPTA overgaan tot het opleggen van een last onder dwangsom en/of boete om naleving af te dwingen.

ConsuWijzer

Consumenten kunnen hun klachten over het ontbreken van een maximumtariefmelding bij het bellen naar 0900 nummers duurder dan 15 cent per minuut indienen bij ConsuWijzer. Op deze website heeft OPTA een speciaal online klachtenformulier ingericht. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en OPTA. ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via 088 - 0 70 70 70.





http://www.opta.nl