moet 50% omlaag
Aantal ongevallen op provinciale weg Veendam-Ter Apel moet 50% omlaag
24 februari 2009
Provincie, gemeenten, politie en OM slaan brug voor verkeersveiligheid
N366
Op woensdag 25 februari 2009 gaat op de Rode Loper in Stadskanaal een
verkeersveiligheidsproject van start op de provinciale weg N366 tussen
Veendam en Ter Apel. Doel van het project is in vijf jaar tijd het
aantal ongevallen en het aantal gewonden met 50 procent te laten
dalen. In het project wordt de beproefde Gericht
verkeerstoezichtsformule (GVT) toegepast. Deze aanpak bestaat uit een
combinatie van maatregelen op het gebied van infrastructuur,
handhaving en educatie. Het project is een initiatief van de provincie
Groningen, de gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde,
het Verkeer- en Vervoerberaad Groningen, Regiopolitie Groningen en het
Openbaar Ministerie. In 2015 wordt het project afgerond.
Op de N366 gebeurden tussen 2003 en 2007 in totaal 513 ongevallen.
Hiermee bezet de weg de derde plaats in de provinciale top 10 van
meest gevaarlijke wegen. De grootste problemen zijn het geen voorrang
verlenen op kruisingen, te weinig afstand houden en het verliezen van
de macht over het stuur. Bovendien zijn er op het zuidoostelijke deel
van de route regelmatig ongevallen waarbij dieren worden aangereden.
Wegverbreding
De N366 moet op termijn een volledige autoweg worden. Dit betekent dat
alle kruisingen ongelijkvloers worden, de weg wordt verbreed en
voorzien van de groene middenmarkering. Het Gericht
Verkeerstoezichtsproject loopt parallel aan reeds geplande
infrastructurele werkzaamheden. Regiopolitie Groningen zal de komende
jaren uitgebreide controles uitvoeren op het gebied van
snelheidsovertredingen, alcohol- en gordelgebruik en afstand houden.
Daarnaast worden weggebruikers en inwoners van de genoemde gemeenten
gedurende het project regelmatig geïnformeerd over het project en de
wegwerkzaamheden en voorgelicht over veilig verkeersgedrag. Binnenkort
wordt een website geopend met meer informatie over het project.
Jaarlijks 20 zware slachtoffers
Met de genoemde maatregelen moet de verkeersveiligheid op de N366
sterk verbeteren. Het totaal aantal ongevallen moet met de helft
verminderen (van 100 naar 50 per jaar). Dat streven geldt ook voor het
aantal ongevallen met letsel en/of dodelijke afloop. Tussen 2003 en
2007 gebeurden er jaarlijks gemiddeld 20 ongelukken met zware
slachtoffers waarvan 2 met dodelijke afloop. Aan het einde van de
projectperiode moet het aantal slachtofferongevallen met de helft zijn
afgenomen en moeten er geen dodelijke ongevallen meer gebeuren.
24 februari 2009
Provincie Groningen