Provincie Groningen

moet 50% omlaag Aantal ongevallen op provinciale weg Veendam-Ter Apel moet 50% omlaag 24 februari 2009

Provincie, gemeenten, politie en OM slaan brug voor verkeersveiligheid N366

Op woensdag 25 februari 2009 gaat op de Rode Loper in Stadskanaal een verkeersveiligheidsproject van start op de provinciale weg N366 tussen Veendam en Ter Apel. Doel van het project is in vijf jaar tijd het aantal ongevallen en het aantal gewonden met 50 procent te laten dalen. In het project wordt de beproefde Gericht verkeerstoezichtsformule (GVT) toegepast. Deze aanpak bestaat uit een combinatie van maatregelen op het gebied van infrastructuur, handhaving en educatie. Het project is een initiatief van de provincie Groningen, de gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde, het Verkeer- en Vervoerberaad Groningen, Regiopolitie Groningen en het Openbaar Ministerie. In 2015 wordt het project afgerond.

Op de N366 gebeurden tussen 2003 en 2007 in totaal 513 ongevallen. Hiermee bezet de weg de derde plaats in de provinciale top 10 van meest gevaarlijke wegen. De grootste problemen zijn het geen voorrang verlenen op kruisingen, te weinig afstand houden en het verliezen van de macht over het stuur. Bovendien zijn er op het zuidoostelijke deel van de route regelmatig ongevallen waarbij dieren worden aangereden.

Wegverbreding
De N366 moet op termijn een volledige autoweg worden. Dit betekent dat alle kruisingen ongelijkvloers worden, de weg wordt verbreed en voorzien van de groene middenmarkering. Het Gericht Verkeerstoezichtsproject loopt parallel aan reeds geplande infrastructurele werkzaamheden. Regiopolitie Groningen zal de komende jaren uitgebreide controles uitvoeren op het gebied van snelheidsovertredingen, alcohol- en gordelgebruik en afstand houden. Daarnaast worden weggebruikers en inwoners van de genoemde gemeenten gedurende het project regelmatig geïnformeerd over het project en de wegwerkzaamheden en voorgelicht over veilig verkeersgedrag. Binnenkort wordt een website geopend met meer informatie over het project.

Jaarlijks 20 zware slachtoffers
Met de genoemde maatregelen moet de verkeersveiligheid op de N366 sterk verbeteren. Het totaal aantal ongevallen moet met de helft verminderen (van 100 naar 50 per jaar). Dat streven geldt ook voor het aantal ongevallen met letsel en/of dodelijke afloop. Tussen 2003 en 2007 gebeurden er jaarlijks gemiddeld 20 ongelukken met zware slachtoffers waarvan 2 met dodelijke afloop. Aan het einde van de projectperiode moet het aantal slachtofferongevallen met de helft zijn afgenomen en moeten er geen dodelijke ongevallen meer gebeuren.

24 februari 2009