Ingezonden persbericht


JETIX VERSTERKT POSITIE OP GEBIED VAN LOKALE PRODUCTIES


24 februari '09, Hilversum - In maart lanceert kinderzender JETIX maar liefst 4 nieuwe eigen producties: Rangers!, Cluebie, Ga voor Gezond! en JETIX Mega Talent. De uiteenlopende programma's beslaan gezamenlijk een groot gedeelte van het interessegebied van de doelgroep en zorgen zo voor een sterke positie op lokaal niveau. JETIX werkt hiervoor samen met verschillende ministeries en instellingen als het WNF om op een leuke, speelse manier bewustwording te creëren voor thema's als Natuur, Bewegen en Gezondheid. Daarnaast speelt de zender ook in op de behoefte van kinderen om te laten zien hoe goed ze iets kunnen door middel van de talentenjacht JETIX Mega Talent. Hoe uiteenlopend de verschillende producties ook zijn; de bindende factor is de interactie met de kijker die steeds weer voorop staat.

Uit de gegevens van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat talentenshows goed bekeken worden door kids. Bij de redacties van deze shows stromen de aanmeldingen van jonge kijkers binnen. Vaak wordt het deelnamegebied echter afgebakend door een minimum leeftijd van 15 jaar en de beperkte deelnamecategorieën. JETIX Mega Talent biedt uitkomst en vormt een talentenjacht in de breedste zin van het woord, waarbij het niet uitmaakt wát je kan, maar dát je het kan!

De kennisquiz Rangers! gaat dit jaar alweer haar vijfde seizoen in, met een vernieuwd format en onder begeleiding van kersverse JETIX presentator Koert-Jan de Bruijn. Het programma is een samenwerking tussen JETIX, de WNF Rangerclub van het Wereld Natuur Fonds en IDTV en informeert kids op een speelse, uitdagende manier over de natuur, wilde dieren, hun leefgebied en het werk dat het Wereld Natuur Fonds doet.

Waar andere computerprogramma's zich voornamelijk beperken tot het gamen, stelt het gloednieuwe programma Cluebie de algehele digitale leefwereld van kids centraal. Kids van nu groeien immers op met de computer, het internet, virtuele communities en digitale gadgets. Het programma biedt tips en trucs rondom computergebruik, behandelt de allernieuwste technische hoogstandjes en geeft antwoord op de prangende vragen van de kijkers.

En tot slot is ook de jaarlijkse scholenactie Ga voor Gezond!, een initiatief van Gezondheidsinstituut NIGZ, weer wekelijks te zien bij JETIX. Ruim 1700 basisscholen in Nederland doen mee met dit programma rond de vijf gezondheidsthema's: Eten & Drinken, Bewegen, Je Lichaam, Lekker in je vel en Binnen & Buiten. Een programma waar ook het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer alsook anders sponsors en partners hun medewerking aan verlenen.

(Noot voor de redactie,