Gemeente Borsele
Passeerstroken landbouwverkeer âs-Gravenpolder
Sinds kort staan er nieuwe informatieborden langs de Bernhardweg
Oost (N666) bij âs-Gravenpolder. Het doel is om extra uitleg te
geven over het gebruik van de passeerstroken op de rondweg. Uit
reacties van weggebruikers en de resultaten van eerste steekproeven
blijkt dat niet iedereen weet hoe de voorrangsregels zijn bij de
passeerstroken. De tractoren die op de strook rijden, moeten alle
weggebruikers voor laten gaan.
Â
De boodschap op de borden, maar ook op folders en flyers, is onder
andere: ârij vlot voorbij als de tractor op de strook rijdtâ en âde
stroken zijn geen inhaal- of parkeerstrokenâ. De illustratie op het
mottobord is ook verbeterd. Het laat nu een illustratie in de
rijrichting zien. Dit geeft de situatie duidelijker weer.
Eerste resultaten
Landbouwverkeer mag sinds een half jaar over de rondweg rijden, om
de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kern te verbeteren.
Voor een goede doorstroming op de rondwegen zijn
landbouwpasseerstroken aangelegd. Een eerste evaluatie laat zien
dat de stroken al goed worden gebruikt, maar dat het nog beter kan.
Â
De provincie Zeeland houdt continu steekproeven en metingen om te
bekijken hoe de pilot verloopt. Circa 85 procent van de tractoren
gebruikt de stroken om andere weggebruikers te laten passeren, zo
blijkt. Van het landbouwverkeer dat de stroken gebruikt, doet 70
procent dit op de juiste manier. Dus vloeiend en veilig voor andere
weggebruikers. Er is dus ook een groep die de stroken nog niet goed
gebruikt. Bijvoorbeeld door slechts enkele autoâs te laten passeren
en niet alle weggebruikers voor te laten gaan. Kortom, veel
landbouwverkeer gebruikt de stroken en doet dit goed, maar het moet
nog beter.
Stopverbod
Uit reacties van weggebruikers en waarnemingen van de provincie
blijkt ook dat automobilisten soms stoppen op de passeerstroken,
bijvoorbeeld om te bellen. Landbouwverkeer kan dan geen gebruik
maken van de stroken. Daarom is er een stopverbod ingesteld voor de
passeerstroken. Dit verbod geldt niet voor landbouwverkeer.
Â
Minder landbouwverkeer door kern
Sinds de toelating van het landbouwverkeer op de rondweg zijn er
geen verkeersongevallen gebeurd waarbij landbouwvoertuigen
betrokken zijn. Bovendien heeft het landbouwverkeer geen invloed op
de gemiddelde snelheid van het verkeer op de rondweg. Hoeveel
tractoren er op de rondweg rijden, hangt voornamelijk af van het
seizoen. Op de rondweg van âs-Gravenpolder rijden tussen de 15 en
85 tractoren per dag. Er rijdt in ieder geval veel minder
landbouwverkeer door de kernen dan daarvoor. Dat is gunstig voor de
verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kernen.
Â
Definitieve conclusie
De proef wordt niet alleen uitgevoerd in âs-Gravenpolder. Ook in
Poortvliet zijn passeerstroken aangelegd. De voorlopige cijfers van
de provincie geven een eerste indruk. Er kunnen pas definitieve
conclusies getrokken worden over het succes van de proef, als de
pilotperiode van één jaar voorbij is. Deze eindevaluatie wordt
uitgebreider, met meer tellingen, gedragswaarnemingen en
inhaalmetingen. Dit wordt onder andere aangevuld met de resultaten
van een onderzoek naar de beleving van weggebruikers en inwoners
uit de kernen van âs-Gravenpolder en Poortvliet. Dit
belevingsonderzoek richt zich vooral op de verkeersveiligheid en
doorstroming op de rondweg. De andere initiatiefnemers van de pilot
zijn het ROVZ, de gemeente Tholen, provincie Zeeland, waterschap
Zeeuwse Eilanden, ZLTO en CUMELA.