Friese waterschappen
dijkverbetering Ameland
Wetterskip start procedure dijkverbetering Ameland
dinsdag, 24 februari 2009
Wetterskip Fryslân start de voorbereidingen voor de aanpak van de
Waddenzeedijk op Ameland. Voordat de dijkverbetering daadwerkelijk
begint, moeten enkele procedures worden doorlopen en zijn er
inspraakrondes. Deze staan omschreven in een Startnotitie, die het
waterschap als beheerder van de dijk heeft opgesteld. De raad van de
gemeente Ameland is op maandag 23 februari akkoord gegaan met het in
de inspraak brengen van de Startnotitie.
Om de verbetering van het dijktracé van ruim 16 kilometer uit te
kunnen voeren, moeten enkele bestemmingsplannen worden aangepast.
Daarnaast wordt de zogenaamde m.e.r.-procedure
(milieueffectrapportage) doorlopen, waarvoor de provincie Fryslân en
de gemeente Ameland richtlijnen opstellen. In deze procedure worden
varianten van dwarsprofielen van de dijk en binnen- of buitendijkse
verzwaring getoetst aan de omgevingsfactoren. Uiteindelijk zal dit
leiden tot een voorkeursvariant. Deze vormt dan de basis voor het
opstellen van het dijkverbeteringsplan.
De Startnotie wordt van 2 maart tot 13 april gedurende 6 weken ter
inzage gelegd op het gemeentehuis in Ballum, het provinciehuis en het
waterschapshuis in Leeuwarden. Tijdens deze inspraakperiode
organiseert Wetterskip Fryslân op dinsdagavond 10 maart in Hotel
Hofker te Nes Ameland een informatiebijeenkomst waarin de plannen
worden toegelicht. Volgend jaar moet duidelijk worden hoe de
dijkverbetering precies wordt aangepakt en kunnen de voorbereidingen
beginnen voor de werkzaamheden in de komende jaren. Volgens de
planning moet het werk aan de Waddendijk in 2015 klaar zijn.
De verbeterwerkzaamheden zijn nodig omdat de zeedijk niet meer aan
alle strenge, wettelijke eisen voldoet. De betonblokken en de
grasbekleding op het buitentalud van de Amelander dijk zijn bij een
veiligheidstoetsing als onvoldoende beoordeeld. De veiligheid van de
eilandbewoners is niet in het geding, maar door de stijging van de
zeespiegel kan de beschermlaag van de dijk een superstorm eens in de
2000 jaar niet volgens de normen doorstaan.