1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA den Haag DEN HAAG T 070 351 6171
F 070 351 7895
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/130
Datum 24 februari 2009 Uw kenmerk
---
Onderwerp MIRT-verkenning Zeetoegang IJmond
Bijlage(n)
div
Geachte voorzitter,
Tijdens de MIRT behandeling in uw Kamer op 15 december 2008 heb ik toegezegd
de MIRT-verkenning "Zeetoegang IJmond" en de 2nd opinion van het CPB daarop
toe te sturen. Bij deze doe ik u de beide rapporten toekomen.
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om mijn standpunt inzake de
zeetoegang in IJmuiden onder uw aandacht te brengen. Ik hecht er aan te
benadrukken dat ik op een verstandige manier wil blijven zorgen voor het behoud
van een haven van internationale allure in Amsterdam. Uit de verkenning blijkt
dat een investering in een nieuwe zeesluis niet evident rendabel is voor de
maatschappij. In het hoogste groeiscenario is het saldo van kosten en baten
negatief wanneer sprake is van het aanleggen van een nieuwe sluis én het
vervangen van de oude sluis op langere termijn; het saldo is echter neutraal
wanneer uitsluitend sprake is van de aanleg van een nieuwe sluis, waarbij de
bestaande sluis in gebruik blijft.
Het CPB acht de kengetallen Kosten/Baten-analyse (kKBA) correct toegepast en is
van mening dat de resultaten qua orde van grootte plausibel lijken. Het
planbureau geeft enige kanttekeningen en suggesties. De kanttekeningen zijn
echter niet van dien aard dat niet nader zou kunnen worden bezien of kan worden
overgegaan tot een nieuwe sluis. De suggesties om de capaciteit van het
sluizencomplex op relatief korte termijn al te vergroten met een aantal relatief
eenvoudige en niet zo kostbare maatregelen te denken valt aan het weghalen
van het zandtransport, het instellen van tijdpoorten of het veilen van
sluispassages- omarm ik. Zij zullen in samenspraak met Haven Amsterdam
worden onderzocht en, indien mogelijk, geïmplementeerd.
Momenteel ben ik met de gemeente Amsterdam in goed overleg over het
opstellen van een business case, om op basis daarvan het vervolgtraject te
bezien. Uit deze business case zal duidelijk moeten worden hoe een eventuele
investering in een nieuwe sluis kan worden betaald, welke bijdrage van de regio
verwacht kan worden en of verzelfstandiging van het Havenbedrijf van
Amsterdam voordelen biedt. Duidelijk is nu reeds dat in iedere berekening een
bijdrage vanuit het rijk noodzakelijk is om een nieuwe sluis te kunnen realiseren.
Op dit moment is er bij het rijk geen budget gereserveerd voor een bijdrage aan
a
Pagina 1 van 2
een nieuwe sluis, zodat voor besluitvorming over een eventuele bijdrage van het
rijk nader overleg met de minister van Financiën noodzakelijk is. Ik neem hiertoe Ons kenmerk
de nodige stappen. VenW/DGLM-2009/130
Bovenstaande constatering leidt er toe dat de ambities ten aanzien van een
mede-investering van het rijk in een nieuwe sluis een stap verder kunnen worden
gebracht, àls de business case voldoende helderheid biedt, àls de bestuurlijke
voorwaarden kunnen worden geformuleerd, àls de publiek-private meerwaarde in
beeld kan worden gebracht én àls de budgettaire kant kan worden afgedekt en
gezamenlijk met de regio valt op te lossen.
Ik heb er vertrouwen in dit dossier samen met de regio verder te brengen richting
een volgende stap in de besluitvorming en ik verwacht hier in de loop van 2009
meer helderheid over te verkrijgen. U zult over de bevindingen worden
geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat