Economie vraagt om bereikbaarheid
23/02/2009 23:31
Provincie Utrecht
Persbericht Statenfractie VVD provincie Utrecht
Vandaag hebben Provinciale Staten van Utrecht ingestemd met een eerste serie maatregelen om de doorstroming van het verkeer in de regio's Utrecht en Amersfoort te verbeteren. Deze eerste maatregelen hadden met name betrekking op fiets, OV en verkeersmanagement. Deze eerste serie maatregelen kon rekenen op brede steun in de Staten, inclusief de VVD die wel bleef wijzen op de noodzaak om straks ook maatregelen te nemen die de automobiliteit faciliteren.
Deze maatregelen vloeien voort uit een akkoord uit 2006 tussen het Rijk, de provincie Utrecht en een aantal Utrechtse gemeenten. Dit akkoord zet in op een betere bereikbaarheid en doorstroming van de regio. Belangrijkste reden voor dit akkoord was het positieve effect dat verbetering van de bereikbaarheid in de Utrechtse regio zal hebben op de economische vitaliteit van de gehele Randstad. De VVD in Provinciale Staten is van mening dat juist in deze tijd die grondgedachte van economische vitaliteit centraal zou moeten staan. Deze partij waarschuwde dan ook bij volgende pakketten aan maatregelen de effecten ervan op de economie niet uit het oog te verliezen.
De VVD vond stellig dat de effecten op de doorstroming van het verkeer centraal moeten staan. Dit in tegenstelling tot het huidige publieke debat, waar met name de gevolgen van mogelijke maatregelen centraal staan. De partij gaf bij monde van haar fractievoorzitter, Remco van Lunteren, wel aan dat deze gevolgen uiteindelijk een rol zullen gaan spelen, maar alles wel in de juiste volgorde. Vooruitlopend wilde hij wel kwijt dat de effecten van de maatregelen niet mogen leiden tot vermindering van de leefbaarheid, meer specifiek noemde hij in dat kader de discussie rond de weg door Leidsche Rijn.
In de discussie stond ook de aandacht voor het OV centraal, waarvan met name ook de PvdA fractie vindt dat hier meer aandacht voor zou moeten zijn. In de discussie maakte de VVD de PvdA erop attent dat het hun gedeputeerde Mik was die in het bestuursakkoord het bedrag voor OV gemaximeerd heeft op 100 miljoen euro. Daarbij stelde de VVD dat het OV met een besteding van ruim 46 miljoen euro in deze eerste fase van 125 miljoen euro dus alles behalve achterblijft. Ook de fiets doet het met ruim 51 miljoen euro in deze fase niet slecht. De wegen blijven met 300 duizend euro wel erg achter in de ogen van de VVD, maar daarvoor geldt ook dat deze besluiten vaak een "lange weg" kennen.
In voorbereiding op dit Statendebat heeft de VVD ook een bijeenkomst gehad met een groot aantal van haar raadsvertegenwoordigers. Daar kwam men tot de gezamenlijke conclusie dat in deze fase het effect op doorstroming van het verkeer centraal moet staan. Unaniem waren de aanwezige vertegenwoordigers van mening dat er uiteindelijk wel een acceptabele inpassing moet komen van de maatregelen, waarbij de leefkwaliteit voor de burgers van de door grote verkeersaders sneden gemeenten extra aandacht behoeft. De aanwezige VVD'ers stelden tevens dat bereikbaarheid van de Utrechtse regio als poort van de Randstad van eminent belang is voor de economische vitaliteit van de gehele Randstad. Daarom stelt die partij ook dat het Rijk met voldoende geld voor de inpassing over de brug zou moeten komen. Dit standpunt wordt tevens gedeeld door de Tweede Kamerfractie van de VVD bij monde van Charlie Aptroot.
Remco van Lunteren, VVD fractievoorzitter Provinciale Staten: "Dat we in economisch slechte tijden niet spreken over nieuwe bedrijfsterreinen is logisch, maar niet willen spreken over nieuwe wegen is dom"
Ingrid de Bondt, VVD fractievoorzitter gemeente Utrecht: "Een weg dwars door Leidsche Rijn is onacceptabel, behalve als je de weg niet ziet, hoort of ruikt."
Margot Cooijmans, VVD fractievoorzitter gemeente Amersfoort: "Auto's moeten weer gaan rijden ook dat draagt bij aan de leefbaarheid en luchtkwaliteit en bespaart burgers en bedrijfsleven tijd."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl