Ministerie van Economische Zaken
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten: beantwoording kamervragen
van het lid Van der Vlies (SGP)
23-02-2009 | kamerstuk | Duurzame energie | PDF
document, 27 Kb
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, de antwoorden op de kamervragen van het lid Van der
Vlies (SGP) over de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten
(WION) (ingezonden 21 januari 2009).
Datum 23 februari 2009
Betreft Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten: beantwoording
kamervragen van het lid Van der Vlies (SGP)
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, de antwoorden op de kamervragen van het lid Van der Vlies
(SGP) over de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION)
(ingezonden 21 januari 2009).
1
Bent u bekend met het bericht dat de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse
netten (WION) veel rompslomp oplevert voor agrarische ondernemers?1
Antwoord
Ja, ik ben bekend met het artikel uit de Boerderij.
2
Kunt u een inschatting geven van het aantal agrarische grondeigenaren dat te
maken heeft met de aanwezigheid van kabels en/of leidingen in de grond van hun
percelen, respectievelijk het aantal agrarische percelen waar kabels en/of
leidingen in de grond liggen?
Antwoord
Nee, daar wordt geen registratie van bijgehouden. Netbeheerders houden
decentraal de gegevens bij over de ligging van hun kabels en leidingen. Dit zorgt
ervoor dat altijd over de meest actuele ligginggegevens kan worden beschikt. In
de registratie van de netbeheerders wordt niet gespecificeerd naar het type
grondgebruik. Inzicht hierin krijgen zou inhouden dat alle netbeheerders dit
specifiek moeten gaan registreren.
3
Kunt een inschatting geven van het aantal incidenten in de afgelopen tien jaar
waarbij agrarische grondeigenaren of derden bij de reguliere mechanische
grondbewerking ondergrondse leidingen en/of kabels beschadigd hebben?
Antwoord
Het aantal gevallen van schade als gevolg van reguliere mechanische
grondbewerkingen in agrarisch gebied is niet bekend. De netbeheerders houden
de oorzaak van schades ook niet bij. Wel moeten netbeheerders met de komst
van de WION jaarlijks het aantal schades aan hun net aan het Kadaster
rapporteren. Daarmee komt een goed geaggregeerd beeld beschikbaar van het
aantal schades per type net.
4
Zijn agrarische grondeigenaren verplicht om de ligging van kabels en leidingen
aan de hand van kaarten van het kadaster te controleren, voordat gestart wordt
met grondbewerkingen? Wie is hiervoor verantwoordelijk in geval de
grondbewerking wordt uitbesteed aan derden? Hoe beoordeelt u de lastendruk
van deze verplichting?
Antwoord
De wet bepaalt in artikel 2 dat een grondroerder zorgvuldig moet graven. Hij dient
met het oog daarop in elk geval voor aanvang van de graafwerkzaamheden een
graafmelding te doen en verder onderzoek te verrichten naar de ligging van
netten op de graaflocatie om graafschade te voorkomen. Afhankelijk van de
situatie ter plaatse kan dit onderzoek meer of minder uitgebreid zijn. De wet
schrijft niet voor hoe dit onderzoek precies moet plaats vinden.
Voor bijvoorbeeld netten met een gevaarlijke inhoud zal een uitgebreider
onderzoek noodzakelijk zijn, waarbij echter de netbeheerders een eigen
verantwoordelijkheid hebben. De wet schrijft voor dat, indien er een net met een
gevaarlijke inhoud ligt, de netbeheerder voorzorgsmaatregelen treft, zoals het
aanwijzen van de exacte ligging van het net.
De agrariër kan de te verrichten werkzaamheden volledig uitbesteden,
bijvoorbeeld aan een loonbedrijf. Dit loonbedrijf is dan verantwoordelijk voor de
zorgvuldige uitvoering van de graafwerkzaamheden.
Voor uw vraag over de lastendruk verwijs ik naar mijn antwoord bij vraag 5.
5
Erkent u dat de WION aanzienlijke administratieve lasten met zich meebrengt
voor agrarische grondeigenaren, omdat mechanische grondbewerking een vast
onderdeel is van de reguliere bedrijfsvoering en een groot oppervlak per bedrijf
beslaat, en zij daarom onevenredig getroffen worden?
6
Hoe beoordeelt u de extra administratieve lastendruk die de WION met zich
meebrengt voor agrarische grondeigenaren in het kader van het kabinetsbeleid
gericht op administratieve lastenreductie met de daarbij behorende
doelstellingen?2
7
Bent u bereid te zoeken naar wegen om de genoemde lastendruk voor agrarische
grondeigenaren te verminderen, bijvoorbeeld door de verantwoordelijkheid voor
het controleren van de ligging van kabels en leidingen bij een externe instantie of
organisatie te leggen?
Antwoord 5 t/m 7, en 4 m.b.t. lastendruk
Ik heb oog voor de signalen die mij vanuit de agrarische sector bereiken. Een
belangrijk signaal dat door de sector naar voren wordt gebracht, is de
administratieve lastendruk. Ik voer nader overleg met partijen die actief zijn in de
agrarische sector, zoals LTO Nederland, Cumela Nederland en Nederlandse
Akkerbouw Verbond (NAV) en inventariseer welke knelpunten zij ervaren.
Op zich staat wel vast dat de werkzaamheden van agrariërs zich vaak uitstrekken
over een groot gebied. Dit heeft een ongunstige uitwerking op de administratieve
lastendruk van de WION voor agrariërs bij hun reguliere bedrijfsvoering. Ik zal
onderzoeken wat mogelijk is om een eventueel disproportionele lastendruk te
verminderen, zonder dat dit betekent dat agrariërs volledig worden vrijgesteld van
hun eigenstandige verantwoordelijkheid in het voorkomen van graafschade.
Graafschade voorkomen is immers een zaak van zowel netbeheerders als
grondroerders. Binnen enkele weken informeer ik u per brief over de uitkomsten.
8
Is er bij de voorbereiding en totstandkoming van het betreffende wetsvoorstel
overleg geweest met agrarische grondeigenaren of organisaties waarin zij
vertegenwoordigd werden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze? Welke
zienswijze is toen ingebracht?
Antwoord
In 2005 is LTO Nederland geïnformeerd over het wetsvoorstel WION. De belangen
van de agrariërs zijn in het wetgevingstraject niet onbelicht gebleven. Ik heb in
het wetsvoorstel expliciet rekening gehouden met hun belangen. Het wetsvoorstel
zoals dat maart 2006 bij de Tweede Kamer is ingediend, bevatte een bepaling dat
grondroerders, die graafwerkzaamheden in eigen grond uitvoeren dan wel in
grond die in eigen beheer is, slechts eenmalig een graafmelding bij het kadaster
hoeven te doen om te weten waar kabels en leidingen in de grond liggen. Ik
verwijs hierbij ook naar de toelichting op het betreffende artikel 8.
9
Is bij u bekend hoeveel agrarische grondeigenaren op de hoogte zijn van de
verplichtingen die de WION met zich meebrengt? Erkent u dat een groot deel van
de agrarische grondeigenaren niet bekend is met deze verplichtingen?
Antwoord
De communicatie over de WION is door de overheidspartijen (ministerie van
Economische Zaken, Agentschap Telecom en kadaster) gezamenlijk opgepakt. Er
zijn diverse communicatiemiddelen ingezet, zoals brochures en folders, websites,
het leveren van bijdragen aan artikelen in vaktijdschriften, beurzen en
congressen. Het is mij niet bekend hoeveel agrarische grondeigenaren op de
hoogte zijn van de WION-verplichtingen.
Ook hebben tal van media bericht over de WION, waaronder ook vaktijdschriften
voor agrariërs. Zo heeft augustus 2007 in de Boerderij een uitgebreid artikel
gestaan, waarin de betekenis van de WION voor agrariërs is toegelicht. Verder
hebben diverse landelijke dag-, week- of vakbladen, zoals de Cobouw, Land en
Water en Het Loonbedrijf, over de WION bericht. Er was mijn inziens voldoende
gelegenheid voor de agrarische sector om zich op de hoogte te stellen, evenals
voor alle andere sectoren. In mijn gesprekken met de agrarische sector zal ik
echter het aspect van de voorlichting meenemen.
10
Welke voorlichtingsactiviteiten worden door u, het kadaster, het Agentschap
Telecom en/of betrokken organisaties richting de agrarische grondeigenaren
ondernomen? Acht u deze inzet voldoende? Bent u bereid ervoor te zorgen dat de
voorlichtingsactiviteiten richting agrarische grondeigenaren geïntensiveerd en/of
uitgebreid worden?
Antwoord
Zie hiervoor mijn antwoord bij vraag 9.
11
Bent u bereid, in geval van onbekendheid met de nieuwe wetgeving, voor een
bepaalde periode bij een eerste overtreding van de WION door een agrarische
grondeigenaar geen sanctie op te leggen, zodat ruimte geboden wordt voor
kennisname en handeling overeenkomstig de nieuwe wet?
Antwoord
Het doel van toezicht is de naleving van wetgeving te bevorderen, hiervoor zijn
diverse instrumenten mogelijk.
Bij het vaststellen van het toezichtarrangement van het Agentschap Telecom is
een risicoanalyse uitgevoerd om de toezichtprioriteiten vast te stellen. In het
toezichtarrangement staat dat in de eerste periode na inwerkingtreding van de
wet de naleving onder meer gestimuleerd zal worden door communicatie en
voorlichting. Het ligt daarom voor de hand om, waar dit verantwoord is, eerst
andere instrumenten in te zetten om de naleving te bevorderen, zoals voorlichting
en communicatie.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
1 www.boerderij.nl, 13 januari 2009: "Nieuwe wet geeft boeren ongekende rompslomp"