Ingezonden persbericht
Utrecht, 23 februari 2009
PERSBERICHT
Nieuwe publicatie
Gewenste en bereikte leereffecten van kunsteducatie
Cultuur + Educatie 23 · jaargang 8
Welke effecten heeft kunsteducatie en welke zijn het belangrijkst? Deze vragen staan
centraal in Cultuur+Educatie 23, Gewenste en bereikte leereffecten van kunsteducatie.
Auteurs zijn twee internationaal gerenommeerde onderzoekers: de Britse
onderwijskundige John Harland en de Amerikaanse pedagoge Lois Hetland. Zij analyseren
elk hun onderzoek naar doelen en effecten van kunsteducatie en spreken zich uit over
gewenste resultaten.
John Harland bestempelt in zijn artikel drie soorten gemelde effecten van kunsteducatie tot de
belangrijkste: kennis van en vaardigheden in de verschillende kunstdisciplines, het ontwikkelen van
creatieve en denkvaardigheden en het onderzoeken en kunnen uitdrukken van de betekenis in kunst
of door middel van kunst. Hij constateert wel dat de curricula voor kunsteducatie in het Verenigd
Koninkrijk onevenwichtig zijn. Er is meer aandacht voor het verwerven van vaardigheden dan voor
creativiteit, denkvaardigheden en betekenisgeving. Ten onrechte, aldus Harland.
Harland pleit voor meer afwisseling tussen kunsteducatie waarbij kinderen leren vervaardigen en die
waarbij ze leren kritisch te luisteren, lezen en/of beschouwen. Onderzoek naar de samenhang en
balans tussen 'productie' en 'consumptie' bij verschillende kunstdisciplines kan volgens hem bijdragen
aan goede, op empirisch onderzoek gebaseerde kunsteducatie.
Lois Hetland beschrijft in haar artikel vier onderzoeksprojecten die zijn uitgevoerd door
onderzoekers van Project Zero van Harvard Graduate School of Education. Zij analyseert de
wisselwerking tussen deze onderzoeken, en laat zien dat onderzoek invloed kan hebben op de
praktijk van de kunsteducatie.
Hetland komt hierbij tot acht soorten gewenste effecten van kunsteducatie. Haar formulering en
indeling wijken af van die van Harland. De effecten die Lois Hetland beschrijft, zijn echter relatief
eenvoudig te `vertalen' in vergelijkbare termen. Ook bij de indeling van Hetland gaat het om
specifieke kunstzinnige vaardigheden, creatief denken, esthetisch oordeel, expressie, begrip van
betekenis (zowel in de kunsten als in maatschappelijke en sociale kwesties) en persoonlijke
ontwikkeling.
Tot slot delen beide onderzoekers de opvatting dat goede metingen van leerresultaten nodig zijn,
zowel om de kunstvakken te legitimeren, als om het lesgeven aan en het leren van leerlingen te
verbeteren.
Gewenste en bereikte leereffecten van kunsteducatie.
Uitgave: Cultuurnetwerk Nederland.
ISBN 978-90-6997-127-8. 92 pagina's. Geïllustreerd. Prijs 16,50.
Te bestellen via www.cultuurnetwerk.nl of info@cultuurnetwerk.nl
Noot voor de redactie (