Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 23 februari 2009

Stortvloed aan EU-heffingen
Steeds meer producten belast door protectieheffing EU

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) maakt zich zorgen over de explosieve groei aan Europese heffingen op producten. Importproducten van buiten de Europese Unie worden door protectieheffingen duurder gemaakt, waardoor de concurrentie wordt beperkt. De detailhandel vreest dat consumenten straks de dupe worden van de groeiende machtspositie van Europese producenten.

Sinds een aantal weken is een stortvloed aan extra Europese beschermingsmaatregelen ingesteld om buitenlandse producten van de Europese markt te weren. Onder de noemer 'anti-dumping' wordt de ene na de andere importheffing ingesteld. Vooral China moet het hierbij ontgelden, maar ook producten uit Australië en de V.S. worden door heffingen onnodig duur gemaakt. Naast vele chemische stoffen worden onder andere aanstekers, plastic tassen, bedlinnen, schoenen, fietsen en aardbeien belast met protectieheffingen. Veel van de heffingen bedragen enkele tientallen procenten, waardoor de producten fors duurder worden. Het doel van de protectieheffingen is dat het niet meer loont om deze producten van buiten de EU te importeren.

In een wereldwijde crisis is het beperken van de wereldhandel het laatste waaraan behoefte is. De Europese Commissie lijkt echter op dit moment vooral te luisteren naar iedere fabrikant die vraagt om een heffing. De industrie heeft belang bij de heffing, omdat met behulp van een protectieheffing de concurrentie vanuit andere landen wordt beperkt. De Europese Commissie, omdat als gevolg hiervan miljarden euro's in de Europese schatkist stromen. Vaak is de vraag naar producten zo groot, zoals bijvoorbeeld bij spaarlampen het geval was, dat deze ondanks de protectieheffing toch worden geïmporteerd.

De RND roept staatssecretaris Heemskerk op zich te verzetten tegen de heffingen. Producten worden onnodig duur gemaakt en de concurrentie wordt fors beperkt. In alle gevallen is het de consument die aan het kortste eind trekt en aan de kassa een hogere prijs betaalt.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 40 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.