Kinderen onder 16 jaar gaan minder drinken

23/02/2009 08:59

STIVA - Stichting Verantwoord Alcoholgebruik

Zelfregulering door alcoholbranche werpt vruchten af

In vergelijking met vijf jaar geleden drinken jongeren aanzienlijk minder. Vooral de leeftijdsgroep 12-15 jaar gedraagt zich beter. 65% van de jongeren van 12 t/m 15 jaar drinkt zo goed als geen alcohol (0 tot 0,5 glazen per week). CBS cijfers laten een nog hoger cijfer zien bij jongeren van 12 t/m 14 jaar namelijk 85% die niet drinkt.

Volgens de alcoholbranche is dat succes mede te danken aan de branche zelf, die zich samen met de overheid en allerlei andere organisaties, actief inzet voor verantwoord alcoholgebruik. STIVA-directeur De Wolf: "Deze ontwikkeling is verheugend en ik ga er vanuit dat de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven daar zeker een rol in heeft gespeeld. Ook het aanspreken van ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen niet drinken voor hun 16e is belangrijk. De overheid doet dat en wij ook. Daarom zeggen we: 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet'.

Nederland voorop met zelfregulering

De resultaten die met zelfregulering worden bereikt, geven aan dat wettelijke bepalingen lang niet het enige middel zijn om maatschappelijk gewenste doelen te bereiken. Nederland loopt voorop als het gaat om de spelregels die de branche zichzelf oplegt om op verantwoorde wijze reclame te maken. De discussie over alcoholreclame is in Nederland de laatste jaren op inhoudelijke wijze gevoerd. Er is overigens nog steeds kritiek, maar die is lang niet altijd gebaseerd op de feitelijke ontwikkeling. De alcoholbranche neemt het probleem van alcoholmisbruik door jongeren serieus, en heeft daar door stevige, duidelijk zichtbare zelfregulering blijk van gegeven.

Reclamecode Alcoholhoudende dranken bestaat 30 jaar

Al in de jaren zeventig realiseerde de alcoholbranche zich dat het een verantwoordelijkheid had om op een correcte wijze te adverteren voor haar producten. Dat resulteerde in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken die in 1979 in werking is getreden. Daarin zijn de spelregels vastgesteld die de alcoholbranche zichzelf heeft opgelegd. Het niet richten op jongeren is een van de belangrijkste onderdelen van de Code. Peter de Wolf, directeur van STIVA: "Dat de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken al dertig jaar bestaat, geeft aan dat de branche al heel lang nadenkt over verantwoord alcoholgebruik. Verantwoord adverteren is daar onlosmakelijk mee verbonden. Bovendien is de Code springlevend: op dit moment zijn we al weer bezig met het vernieuwen en aanscherpen. Naar verwachting is de nieuwe Code voor de zomer klaar".

Hoe werkt alcoholreclame?

Rond alcoholreclame zweeft de gedachte dat het leidt tot alcoholmisbruik door jongeren. Onterecht, aldus De Wolf: "Onlangs hebben we nog samen met het ministerie van VWS gekeken naar 10 studies over dit thema. Die hebben we laten toetsen door 6 vooraanstaande wetenschappers. STIVA heeft consultants van Boer & Croon naar dat onderzoek laten kijken en daaruit is gebleken dat er onvoldoende bewijs is voor het claimen van een effect van alcoholreclame op alcoholconsumptie, laat staan op alcoholconsumptie door minderjarigen." Dat er ondanks deze feiten toch kritisch naar het fenomeen alcoholreclame wordt gekeken, bewijst een recente studie over bierreclame rond het EK van 2008. De Wolf: "Men concludeerde dat het EK door alcoholbranche was aangegrepen om te adverteren en dat jongeren van 12 tot 15 jaar hier gevoelig voor waren. In de maand juni van het EK waren echter veel minder alcoholreclames te zien dan in de maand ervoor: in mei bijna honderd en juni iets meer dan veertig. De branche heeft zich dus keurig gedragen en toch krijgen we kritiek, maar kritiek die niet strookt met de feiten."

Alcoholreclame werkt wel als het gaat om merkvoorkeur. Mensen gaan dus niet méér drinken, maar kiezen op basis van reclame wel welk merk ze kiezen.

Samenwerken loont

De alcoholbranche blijft zich inzetten voor verantwoorde alcoholconsumptie. Naast verantwoord adverteren gebeurt er nog veel meer, vaak door middel van samenwerking met allerlei andere organisaties zoals het ministerie van VWS en het Trimbos Instituut. Dat lijkt succes te hebben.

Over STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van een verantwoord alcoholgebruik en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Enkele statistieken:


- gemiddeld drinken jongeren minder glazen per week. In 2004 was dat 5,5 glas, in 2006 is dit met zo'n 10% gedaald tot 5,0 (Het gebruik van alcohol door jongeren en de rol van ouders, NIGZ/IVO, 2008);


- in 2003 had 85% van de jongeren (12 t/m 18) ooit gedronken, in 2007 is dit gedaald tot 79% (Kerngegevens middelengebruik Peilstationonderzoek, Trimbos Instituut, 2008);


- het percentage jongeren dat de laatste maand gedronken heeft neemt ook af: 53% in 2003, 40% in 2007 (Monitor alcoholverstrekking aan jongeren, Intraval/VWA, 2008);


- van alle jongeren was in 2003 47% ooit dronken of aangeschoten geweest, in 2007 was dit gedaald tot 43% (Peilstation Trimbos 2008)


- de leeftijd waarop jongeren hun eerste volledige glas alcoholhoudende drank drinken is gestegen van 12,4 (2004) naar 12,7 jaar (2007) (Het gebruik van alcohol door jongeren en de rol van ouders, NIGZ/IVO, 2008).





http://www.stiva.nl/nieuws