PwC: Aardverschuiving in risicoperceptie van verzekeraars

23/02/2009 08:00

PricewaterhouseCoopers B.V.

Amsterdam, 23 februari 2009 - Verzekeraars zien de grootste risico's in ontoereikende beleggingsresultaten, de ontwikkeling van de aandelenmarkten en de beschikbaarheid van kapitaal. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse "Insurance Banana Skins 2009" onderzoek van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) en financieel innovatiecentrum CSFI onder 403 verzekeraars, waarvan 75% leidinggevend, in 39 landen. Dit onderzoek toont een aardverschuiving in de risicoperceptie van verzekeraars ten opzichte van het onderzoek in 2007. Dit wordt vanzelfsprekend veroorzaakt door de kredietcrisis en de gevolgen hiervan voor de soliditeit en winstgevendheid van de bedrijfstak.

Vier van de vijf grootste zorgpunten van twee jaar geleden, natuurrampen, de kwaliteit van het management, klimaatverandering en de beheersing van de cyclus, zijn nu amper meer een issue. Het enige toprisico uit 2007 dat ook in 2009 als top 5 potentiële bananenschil wordt getypeerd betreft overregulering. Maar ook dit risico wordt in belangrijke mate gedreven door de krediet crisis. Verzekeraars hebben grote zorgen dat de crisis zal leiden tot een 'strafexpeditie' van de kant van de regelgevers waarbij er een grote druk komt voor kapitaalverhoging en compliance kosten zullen toenemen. De sector heeft het gevoel dat zij mogelijk ten onrechte gestraft gaat worden voor de zondes van de banken.

De nummers 11, 13 en 26 van het onderzoek in 2007 zijn nu de grootste risico's volgens de verzekeraars; ontoereikende beleggingsresultaten om het eigen vermogen in stand te houden, winstgevend te blijven en aan de verplichtingen aan polishouders te voldoen, aandelenmarkten die onder druk blijven staan en de beschikbaarheid van kapitaal in het licht van de verslechtering van de solvabiliteit. Opvallende noteringen zijn de zorgen die worden gemaakt over de kwaliteit van het risk management (6) en de blootstelling aan complexe instrumenten (8). Uit de gehele lijst is op te maken dat de top risico's volgens de verzekeraars een gevolg zijn van de huidige staat van de markt.

Gert-Jan Heuvelink, partner bij PwC en verantwoordelijk voor de dienstverlening aan verzekeraars: "De kredietcrisis raakt verzekeraars hard en op vele manieren waardoor momenteel risico's actueel zijn geworden die nog maar kort geleden als 'niet relevant' werden aangemerkt. Wat bijvoorbeeld in het oog springt is de hoge notering van het risico rondom de kredietwaardigheid van herverzekeraars. Twee jaar geleden was deze bananenschil nog onderaan de lijst te vinden. Verzekeraars maken zich nu zorgen of herverzekeraars wel in staat zullen zijn om aan alle verzekeringsverplichtingen te voldoen die door hen zijn overgedragen aangezien ook herverzekeraars heel hard geraakt zijn door de effecten van de kredietcrisis."

De score die de onderzochten geven aan de huidige risico's ligt ook hoger dan 2 jaar geleden. De top risico's van 2007 kregen op een schaal van 5 een gemiddelde score van 3,5. De verzekeraars geven de grootste risico's van dit jaar een gemiddelde score van 3,9. Dit duidt erop dat de er aan de risico's die in dit onderzoek naar voren komen zwaarder wordt getild.

Heuvelink: "In het onderzoek is aan verzekeraars ook gevraagd om aan te geven in hoeverre zij er klaar voor zijn om de door hen geïdentificeerde risico's te beheersen. De uitkomsten hiervan waren negatiever dan die in het vorige onderzoek. Slechts een klein percentage (4%) gaf aan goed voorbereid te zijn, in 2007 was dit nog 21%. In de huidige marktsituatie is dit een zorgwekkende uitkomst."

Alle onderzochte sectoren in de verzekeringsbranche, intermediairs, levensverzekeraars, schadeverzekeraars, herverzekeraars en toezichthouders, zijn het er eenduidig over eens dat de grootste zorgpunten te maken hebben met de huidige staat van de markt. Schadeverzekeraars zien beheersing van de cyclus als één van de grootste risico's. De toezichthouders zien vooral problemen voor de solvabiliteit van de branche en de continuïteit van sommige verzekeringsmaatschappijen. Tevens maken zij zich grote zorgen over de reputatie van de branche die altijd kwetsbaar is in tijden van spanning.

"Verzekeraars moeten kijken hoe ze effectiever op waarde kunnen sturen. Zij dienen een beter inzicht te krijgen in welke risico's zij lopen en willen lopen, en ook in wat de waarde is van de producten die ze willen verkopen. Het is daarom zaak om een robuuster risico management raamwerk op te zetten. Dit zal moeten bijdragen tot een verbetering van de soliditeit en winstgevendheid van verzekeraars," adviseert Gert-Jan Heuvelink

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.pwc.nl