TNO

poortwachtercentra

23 februari 2009

Poortwachtercentra moeten vooral voor en door werkgevers blijven

Werkgevers én werknemers positief over poortwachtercentra

Werkgevers én werknemers zijn positief over de dienstverlening en mogelijkheden van de poortwachtercentra voor het over en weer herplaatsen van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van TNO onder betrokken werkgevers, werknemers, consulenten en bestuursleden. Het blijkt cruciaal de organisatie en het aanbod af te stemmen op de vraag van de aangesloten werkgevers. Ook werknemers vinden dat ze baat hebben bij de dienstverlening, blijkt nu voor het eerst.

Het 'poortwachtercentrum' is in korte tijd een begrip geworden. Werkgevers helpen elkaar via een regionaal netwerk om werknemers die wegens ziekte of beperking niet meer bij de eigen werkgever terecht kunnen, een geschikte arbeidsplaats te bieden. Poortwachtercentra doen echter meer. TNO onderzocht hoe de centra functioneren en welke rol ze (kunnen) spelen bij regionale arbeidsmarkt¬vragen. Ook benoemde TNO de kritische succesfactoren.

Informeel karakter

De kern van de activiteiten is en blijft het over en weer herplaatsen van werknemers. Dat kan gaan om werknemers die wegens ziekte of beperking hun eigen werk niet meer kunnen doen. Maar ook om werknemers van wie het werk dreigt te verdwijnen en die bij de eigen werkgever geen alternatieven hebben (werk-naar-werktransities). Herplaatsing blijkt in veel gevallen overigens wél bij de eigen werkgever te lukken. Re-integratie bij een andere werkgever start vaak met detachering of proefplaatsing. Ook werknemers zijn tevreden over de dienstverlening. De begeleiding heeft hen meer vertrouwen gegeven in hun arbeidsmarktkansen.
Het informele karakter is de kracht van de centra. Een uitgebreide registratie van activiteiten past daar niet bij. Daardoor is er weinig zicht op de effectiviteit, hoewel alle betrokkenen die positief inschatten.

Kritische succesfactoren

De centra organiseren hun kernactiviteiten op verschillende manieren. Er bestaat meer dan één succesvolle aanpak. Wel gelden daarbij steeds dezelfde kritische succesfactoren. Het blijkt cruciaal de organisatie en het aanbod af te stemmen op de vraag van de aangesloten werkgevers. Het moet een initiatief zijn van, voor en door werkgevers, met een eenduidig geformuleerd gezamenlijk belang. Werkgevers moeten bereid zijn te halen én te brengen, bijvoorbeeld door werkervaringsplaatsen beschikbaar te stellen. De kracht van het netwerk ligt in het informele karakter en in de korte lijnen tussen bestuur, consulenten en werkgevers. Blijvend investeren om het netwerk actief te houden blijkt nodig.

Het dagelijks bestuur en de consulenten van de centra spelen daarbij een belangrijke rol. Vooral voldoende tijd voor de consulent om te bemiddelen, adviseren en coachen blijkt een voorwaarde voor succes.

Nieuwe ontwikkelingen

Poortwachtercentra die al langer bezig zijn, experimenteren met uitbreiding van hun dienstverlening en doelgroepen. Ze gaan bijvoorbeeld een bemiddelende rol spelen tussen werkgevers en werklozen of leerlingen van beroepsopleidingen. Dat betekent dus ook samenwerking met gemeenten, UWV en ROC's. De samenwerking moet praktisch en effectief zijn en aansluiten op de vraag en behoeften van de werkgevers. Het moet vooral geen bureaucratie en uitgebreide overlegstructuren met zich meebrengen. Eén centrum heeft de samenwerking met de gemeente vormgegeven in een Poortwachteracademie, als alternatief voor de Work-Firstaanpak.

In 2008 is het Werkgeversforum Kroon op het Werk gestart met de vorming van een landelijk netwerk van poortwachtercentra. Dit netwerk ondersteunt de totstandkoming van nieuwe centra en faciliteert bestaande centra. Het heeft daarvoor subsidie ontvangen van het Ministerie van SZW. Bij alle nieuwe ontwikkelingen blijkt het steeds van belang het draagvlak bij de lokale werkgevers voor ogen te houden. bericht 2009-8
Dit artikel afdrukken Stuur deze pagina door per e-mail Voeg deze pagina toe aan uw favorieten
Contactpersoon
drs%2E%20M%2EJ%2EM%2E%20%28Maarten%29%20L%C3%B6rtzer

drs. M.J.M. (Maarten) Lörtzer
015 269 49 75