poortwachtercentra
23 februari 2009
Poortwachtercentra moeten vooral voor en door werkgevers blijven
Werkgevers én werknemers positief over poortwachtercentra
Werkgevers én werknemers zijn positief over de dienstverlening en
mogelijkheden van de poortwachtercentra voor het over en weer
herplaatsen van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van TNO onder
betrokken werkgevers, werknemers, consulenten en bestuursleden. Het
blijkt cruciaal de organisatie en het aanbod af te stemmen op de vraag
van de aangesloten werkgevers. Ook werknemers vinden dat ze baat
hebben bij de dienstverlening, blijkt nu voor het eerst.
Het 'poortwachtercentrum' is in korte tijd een begrip geworden.
Werkgevers helpen elkaar via een regionaal netwerk om werknemers die
wegens ziekte of beperking niet meer bij de eigen werkgever terecht
kunnen, een geschikte arbeidsplaats te bieden. Poortwachtercentra doen
echter meer. TNO onderzocht hoe de centra functioneren en welke rol ze
(kunnen) spelen bij regionale arbeidsmarkt¬vragen. Ook benoemde TNO de
kritische succesfactoren.
Informeel karakter
De kern van de activiteiten is en blijft het over en weer herplaatsen
van werknemers. Dat kan gaan om werknemers die wegens ziekte of
beperking hun eigen werk niet meer kunnen doen. Maar ook om werknemers
van wie het werk dreigt te verdwijnen en die bij de eigen werkgever
geen alternatieven hebben (werk-naar-werktransities). Herplaatsing
blijkt in veel gevallen overigens wél bij de eigen werkgever te
lukken. Re-integratie bij een andere werkgever start vaak met
detachering of proefplaatsing. Ook werknemers zijn tevreden over de
dienstverlening. De begeleiding heeft hen meer vertrouwen gegeven in
hun arbeidsmarktkansen.
Het informele karakter is de kracht van de centra. Een uitgebreide
registratie van activiteiten past daar niet bij. Daardoor is er weinig
zicht op de effectiviteit, hoewel alle betrokkenen die positief
inschatten.
Kritische succesfactoren
De centra organiseren hun kernactiviteiten op verschillende manieren.
Er bestaat meer dan één succesvolle aanpak. Wel gelden daarbij steeds
dezelfde kritische succesfactoren. Het blijkt cruciaal de organisatie
en het aanbod af te stemmen op de vraag van de aangesloten werkgevers.
Het moet een initiatief zijn van, voor en door werkgevers, met een
eenduidig geformuleerd gezamenlijk belang. Werkgevers moeten bereid
zijn te halen én te brengen, bijvoorbeeld door werkervaringsplaatsen
beschikbaar te stellen. De kracht van het netwerk ligt in het
informele karakter en in de korte lijnen tussen bestuur, consulenten
en werkgevers. Blijvend investeren om het netwerk actief te houden
blijkt nodig.
Het dagelijks bestuur en de consulenten van de centra spelen daarbij
een belangrijke rol. Vooral voldoende tijd voor de consulent om te
bemiddelen, adviseren en coachen blijkt een voorwaarde voor succes.
Nieuwe ontwikkelingen
Poortwachtercentra die al langer bezig zijn, experimenteren met
uitbreiding van hun dienstverlening en doelgroepen. Ze gaan
bijvoorbeeld een bemiddelende rol spelen tussen werkgevers en
werklozen of leerlingen van beroepsopleidingen. Dat betekent dus ook
samenwerking met gemeenten, UWV en ROC's. De samenwerking moet
praktisch en effectief zijn en aansluiten op de vraag en behoeften van
de werkgevers. Het moet vooral geen bureaucratie en uitgebreide
overlegstructuren met zich meebrengen. Eén centrum heeft de
samenwerking met de gemeente vormgegeven in een Poortwachteracademie,
als alternatief voor de Work-Firstaanpak.
In 2008 is het Werkgeversforum Kroon op het Werk gestart met de
vorming van een landelijk netwerk van poortwachtercentra. Dit netwerk
ondersteunt de totstandkoming van nieuwe centra en faciliteert
bestaande centra. Het heeft daarvoor subsidie ontvangen van het
Ministerie van SZW. Bij alle nieuwe ontwikkelingen blijkt het steeds
van belang het draagvlak bij de lokale werkgevers voor ogen te houden.
bericht 2009-8
Dit artikel afdrukken Stuur deze pagina door per e-mail Voeg deze
pagina toe aan uw favorieten
Contactpersoon
drs%2E%20M%2EJ%2EM%2E%20%28Maarten%29%20L%C3%B6rtzer
drs. M.J.M. (Maarten) Lörtzer
015 269 49 75
TNO