Ingezonden persbericht
MEE Utrecht, Gooi & Vecht behaalt kwaliteitskeurmerk
Utrecht, 23 februari 2009
MEE Utrecht Gooi & Vecht heeft het HKZ-Keurmerk behaald. Het keurmerk toont aan dat MEE intern de zaken goed op orde heeft, dat de cliënt centraal staat en dat de organisatie systematisch en continu werkt aan kwaliteitsverbetering. Cliëntenraadvoorzitter van MEE Utrecht Gooi & Vecht Bert Penders is er blij mee. 'Het is misschien geen wereldnieuws, maar voor cliënten onderstreept het de betrouwbaarheid van MEE.'
Betrouwbaar
De HKZ-eisen (HKZ staat voor harmonisatie kwaliteitseisen in de zorgsector) zijn gebaseerd op de internationaal erkende ISO9001-normen en bevatten aanvullende eisen voor de verschillende branches in zorg en welzijn. Voor cliënten is het keurmerk eigenlijk niet zó belangrijk, relativeert cliëntenraadvoorzitter van MEE Utrecht, Gooi & Vecht Bert Penders. 'Het gros van de klanten zal niet eerst vragen: heeft MEE wel een kwaliteitscertificaat? Ze willen gewoon goed geholpen worden. Dus schokkend wereldnieuws is het niet, maar voor cliënten onderstreept het de betrouwbaarheid van MEE. Er zijn maar weinig organisaties waar je zo goed en direct wordt geholpen. MEE draagt echt uit dat de cliënt centraal staat. Het motto is: niet óver, maar mét de cliënt. En dat is een voordeel, zeker nu de overheid steeds meer mondigheid van burgers verwacht. Dat is soms lastig als je kwetsbaar bent door een handicap of chronische ziekte. '
Kritisch
Ook al voldoet MEE Utrecht Gooi & Vecht aan strenge kwaliteitseisen, de cliëntenraad blijft de verrichtingen van de organisatie kritisch en actief volgen. 'Denk niet dat we lekker verder hobbelen', benadrukt de voorzitter. 'Je moet alert blijven, ook als cliëntenraad. We voeren inhoudelijke discussies en dragen daarmee bij aan het beleid van MEE. We houden ons ook bezig met praktische punten. Zo hebben we advies gegeven over de bewegwijzering in het nieuwe pand van MEE in Utrecht. Die was door de kleurstelling slecht zichtbaar voor mensen met een visuele beperking. Ons volgende actiepunt is een eigen enquête onder cliënten van MEE. We gaan ze interviewen in de wachtruimte. Op deze manier kunnen we ons als cliëntenraad ook profileren en feeling houden met de achterban. We zitten erbovenop. Jazeker, dat is gezond!'
Raad en daad voor iedereen met een beperking
MEE biedt informatie, advies en ondersteuning aan mensen met een handicap, beperking of chronische ziekte. MEE werkt aan het verbeteren van kwaliteit van leven, door de zelfredzaamheid van mensen met een beperking te vergroten. Bij MEE werken deskundige consulenten die kunnen helpen met vragen op alle terreinen van leven met een beperking, handicap of chronische ziekte. Dat kunnen vragen zijn over bijvoorbeeld werk, onderwijs, juridische zaken, wonen, vrije tijd, sociale voorzieningen, inkomen en vrije tijd. De ondersteuning wordt geboden vanuit de drie locaties in Amersfoort, Hilversum en Utrecht.
Noot voor de redactie,