Provincie Utrecht

Eerste pakket bereikbaarheidsmaatregelen vastgesteld

23-2-2009 -

De bespreking van het eerste pakket maatregelen voor de verbetering van de bereikbaarheid spitste zich in de PS-vergadering van 23 februari toe op mogelijke plannen voor nieuwe snelwegen en het verbeteren van het openbaar vervoer. Meerdere partijen wilden de onrust onder de bevolking wegnemen door een motie in te dienen waarin de plannen voor extreme alternatieve snelwegen van de hand werden gewezen. Deze motie kon niet op een meerderheid in PS rekenen. Een motie van de coalitiepartijen droeg het college op een lobby richting het kabinet te starten als mocht blijken dat de financiële middelen uit het bestuursakkoord ontoereikend zijn voor goed landschappelijk inpasbare oplossingen. Deze motie werd, nadat GS de motie overnam, ingetrokken. Ook vroegen meerdere fracties aandacht voor de rol die het openbaar vervoer kan spelen in het oplossen van de bereikbaarheidsknelpunten. Een ingediende motie die uitsprak dat de samenwerkende partners in aanzienlijke mate meer moeten investeren in het openbaar vervoer werd verworpen. Een groot deel van de Staten gaf aan dat zij er belang aan hechten dat samenwerkende gemeenten bij de beeld- en planvorming betrokken worden. Uiteindelijk werd het voorstel ongewijzigd vastgesteld.

Uit de discussie bleek dat op hoofdlijnen de Staten het eens zijn. Allen streven ze naar maatregelen die de bereikbaarheid optimaal verbeteren. Over de details verschilden de partijen af en toe van mening. Zo trachtte de PvdA via een motie een uitspraak van de Staten te krijgen tegen eventuele nieuwe snelwegen door natuurgebieden. Ook pleitte deze partij met een motie voor extra investeringen voor het verbeteren van het openbaar vervoer. De VVD gaf hierbij aan dat zij vertrouwen heeft in de afspraken die in het bestuursakkoord gemaakt zijn en dat zij daarom geen reden ziet aan deze afspraken te tornen. Beide moties werden verworpen. De VVD vroeg verder aan GS hoe zij denken de exploitatie van het verkeersmanagement te financieren.

Het CDA pleitte voor duidelijke samenhang tussen de verschillende onderdelen van de bereikbaarheidsmaatregelen, omdat anders de suggestie gewekt zou kunnen worden dat het ene onderdeel belangrijker is dan het andere. Ook sprak deze partij haar zorgen uit dat de beschikbare financiële middelen wellicht op termijn onvoldoende blijken te zijn.
De SP vroeg om extra aandacht voor het openbaar vervoer van en naar nieuwbouwwijken en bedrijventerreinen. (VINEX) wijken. GroenLinks pleitte er met een motie voor dat het nastreven van een hoog comfortniveau van het fietspadennetwerk in de provincie onderdeel moet uitmaken van de maatregelen. Ook vroeg deze partij GS om actie te ondernemen ten aanzien van het prijsbeleid voor het openbaar vervoer. De motie werd verworpen.
De ChristenUnie gaf aan dat de Regio Utrecht voor een groot probleem staat en dat samenwerken de enige weg is naar een optimale oplossing voor het probleem. De partij is van mening dat meer asfalt nodig zal zijn, maar dat de provincie daarbij ook een belangrijke plek moet geven aan het openbaar vervoer.
D66 maande de Staten om zeer voorzichtig om te gaan met schaars natuurgebied, vooral als het gaat om fietspaden door beschermde natuurgebieden. Ook deze partij gaf aan tegen snelwegen door woonwijken te zijn, tenzij er inpassingsmaatregelen zoals ondertunneling mogelijk zijn.
De Partij voor de Dieren vertelde dat wegen een aanzuigende werking hebben en het openbaar vervoer niet. Zij gaven aan dat dit niet zal veranderen zolang het openbaar vervoer anderhalf keer zoveel reistijd tot gevolg heeft. Investeringen in het openbaar vervoer zijn dan ook onvermijdelijk.
Mooi Utrecht was van mening dat er een meer integrale toekomstvisie opgesteld moet worden. De partij vindt het aanleggen van wegen door landschappen het vernietigen van kwaliteit. Maatwerk is dan ook noodzakelijk.

Meer informatie: Pauline Bredt, telefoon 030-258 2522