Eerste pakket bereikbaarheidsmaatregelen vastgesteld
23-2-2009 -
De bespreking van het eerste pakket maatregelen voor de verbetering
van de bereikbaarheid spitste zich in de PS-vergadering van 23
februari toe op mogelijke plannen voor nieuwe snelwegen en het
verbeteren van het openbaar vervoer. Meerdere partijen wilden de
onrust onder de bevolking wegnemen door een motie in te dienen waarin
de plannen voor extreme alternatieve snelwegen van de hand werden
gewezen. Deze motie kon niet op een meerderheid in PS rekenen. Een
motie van de coalitiepartijen droeg het college op een lobby richting
het kabinet te starten als mocht blijken dat de financiële middelen
uit het bestuursakkoord ontoereikend zijn voor goed landschappelijk
inpasbare oplossingen. Deze motie werd, nadat GS de motie overnam,
ingetrokken. Ook vroegen meerdere fracties aandacht voor de rol die
het openbaar vervoer kan spelen in het oplossen van de
bereikbaarheidsknelpunten. Een ingediende motie die uitsprak dat de
samenwerkende partners in aanzienlijke mate meer moeten investeren in
het openbaar vervoer werd verworpen. Een groot deel van de Staten gaf
aan dat zij er belang aan hechten dat samenwerkende gemeenten bij de
beeld- en planvorming betrokken worden. Uiteindelijk werd het voorstel
ongewijzigd vastgesteld.
Uit de discussie bleek dat op hoofdlijnen de Staten het eens zijn.
Allen streven ze naar maatregelen die de bereikbaarheid optimaal
verbeteren. Over de details verschilden de partijen af en toe van
mening. Zo trachtte de PvdA via een motie een uitspraak van de Staten
te krijgen tegen eventuele nieuwe snelwegen door natuurgebieden. Ook
pleitte deze partij met een motie voor extra investeringen voor het
verbeteren van het openbaar vervoer. De VVD gaf hierbij aan dat zij
vertrouwen heeft in de afspraken die in het bestuursakkoord gemaakt
zijn en dat zij daarom geen reden ziet aan deze afspraken te tornen.
Beide moties werden verworpen. De VVD vroeg verder aan GS hoe zij
denken de exploitatie van het verkeersmanagement te financieren.
Het CDA pleitte voor duidelijke samenhang tussen de verschillende
onderdelen van de bereikbaarheidsmaatregelen, omdat anders de
suggestie gewekt zou kunnen worden dat het ene onderdeel belangrijker
is dan het andere. Ook sprak deze partij haar zorgen uit dat de
beschikbare financiële middelen wellicht op termijn onvoldoende
blijken te zijn.
De SP vroeg om extra aandacht voor het openbaar vervoer van en naar
nieuwbouwwijken en bedrijventerreinen. (VINEX) wijken.
GroenLinks pleitte er met een motie voor dat het nastreven van een
hoog comfortniveau van het fietspadennetwerk in de provincie onderdeel
moet uitmaken van de maatregelen. Ook vroeg deze partij GS om actie te
ondernemen ten aanzien van het prijsbeleid voor het openbaar vervoer.
De motie werd verworpen.
De ChristenUnie gaf aan dat de Regio Utrecht voor een groot probleem
staat en dat samenwerken de enige weg is naar een optimale oplossing
voor het probleem. De partij is van mening dat meer asfalt nodig zal
zijn, maar dat de provincie daarbij ook een belangrijke plek moet
geven aan het openbaar vervoer.
D66 maande de Staten om zeer voorzichtig om te gaan met schaars
natuurgebied, vooral als het gaat om fietspaden door beschermde
natuurgebieden. Ook deze partij gaf aan tegen snelwegen door
woonwijken te zijn, tenzij er inpassingsmaatregelen zoals
ondertunneling mogelijk zijn.
De Partij voor de Dieren vertelde dat wegen een aanzuigende werking
hebben en het openbaar vervoer niet. Zij gaven aan dat dit niet zal
veranderen zolang het openbaar vervoer anderhalf keer zoveel reistijd
tot gevolg heeft. Investeringen in het openbaar vervoer zijn dan ook
onvermijdelijk.
Mooi Utrecht was van mening dat er een meer integrale toekomstvisie
opgesteld moet worden. De partij vindt het aanleggen van wegen door
landschappen het vernietigen van kwaliteit. Maatwerk is dan ook
noodzakelijk.
Meer informatie: Pauline Bredt, telefoon 030-258 2522
Provincie Utrecht