Onderzoek 60.000 werknemers: Nederlanders positiever over werk
23/02/2009 15:34
Towers Perrin
Persbericht Towers Perrin
23 februari 2009
Betrokkenheidsonderzoek onder ruim 60.000 werknemers
NEDERLANDERS POSITIEVER OVER WERK
Amsterdam - Nederlandse werknemers waren in 2008 op een groot aantal thema's lichtelijk positiever over hun werk dan in 2007. Dat blijkt uit onderzoek van Towers Perrin onder 60.592 werknemers uit 68 grote bedrijven in Nederland. "De betrokkenheid bij het werk is dan ook gestegen. Zo geloven werknemers meer in de doelstellingen en waarden van de onderneming (aantal werknemers dat positief oordeelt stijgt 5%-punt op beide onderdelen), is de emotionele betrokkenheid gegroeid (+2%-punt) en zet men zich meer dan voorheen in om de organisatie succesvol te laten zijn (+4%-punt). Toch denkt 2%-punt van de werknemers meer dan in 2007 er serieus over de organisatie te verlaten.", aldus onderzoeker Jeff Boudens.
Negatieve uitschieters zijn te zien wanneer het gaat om het geven van richting aan de organisatie: toekomstvisie (daling met 8%-punt), duidelijke doelstellingen (daling met 8%-punt) en prioriteiten stellen (daling met 5%-punt) behoren tot de grote dalers.
Medewerkers zijn positiever geworden over het functioneren van de organisatie en over onderwerpen die dichterbij de dagelijkse werkervaring liggen.
Functioneren organisatie:
- De waardering voor diversiteit, stijging met 22%-punt.
- De ervaren reputatie van de organisatie wanneer het gaat om de kwaliteit van de services die zij verlenen, stijging met 12%-punt.
- Openheid om bestaande manieren van werking ter discussie te stellen, stijging met 12%-punt.
- Managementbeslissingen en gedrag in lijn met gedragscodes van de onderneming, stijging met 11%-punt.
Werkervaringen:
- Werknemers krijgen meer de gelegenheid om hun vaardigheden/mogelijkheden in hun baan te gebruiken, stijging met 12%-punt.
- Werkoverleg gebeurt meer en meer op reguliere basis, stijging met 10%-punt.
- Leidinggevenden zijn beter geworden in het informeren van medewerkers over zaken die hen aangaan, stijging met 10%-punt.
Suzanne Jungjohann, partner bij Towers Perrin: "Medewerkers zijn positiever over hun organisatie en voelen zich meer betrokken. Daarentegen neemt de loyaliteit af. Een verklaring daarvoor kan zijn dat men een duidelijke toekomstvisie van het topmanagement mist. De huidige economische situatie dwingt juist tot het maken van scherpe strategische keuzes. Tegelijkertijd hoeft het juist op dit moment niet slecht te zijn wanneer meer medewerkers de organisatie willen verlaten. Ondernemingen zullen nu namelijk meer onderscheid gaan maken tussen hoog en matig presterende medewerkers. De uitdaging is om de meest waardevolle en betrokken medewerkers voor de onderneming te behouden en tegelijkertijd de toegenomen waardering van medewerkers voor communicatie, transparantie en overleg niet te verkwanselen nu de broekriem moet worden aangetrokken."
Over Towers Perrin
Towers Perrin is een wereldwijde zakelijke dienstverlener die organisaties helpt hun resultaat te verbeteren door effectief personeels-, risico-, en financieel management. Het bedrijf biedt innovatieve oplossingen op het gebied van human capital strategie, programma-ontwikkeling en -management, risico- en kapitaalmanagement, intermediaire diensten voor verzekeraars en herverzekeraars en actuariële dienstverlening. Towers Perrin heeft kantoren en samenwerkingsverbanden in de Verenigde Staten, Canada, Europa, Azië, Latijns Amerika, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland. Voor meer informatie kunt u kijken op www.towersperrin.com.