Persbericht
0902.166
Den Haag, maandag 23 februari 2009
De gezondheidszorg van morgen: Siemens legt netwerk medisch centrum
Orbis aan
Geavanceerde informatie- en communicatietechnologie voor het
ziekenhuis van de 21e eeuw: Siemens implementeert moderne oplossingen
in het Orbis Medisch Centrum (OMC) in Sittard-Geleen. Het project
omvat het digitaliseren van de inkomende post, identificatie- en
toegangsbeheer inclusief smartcards, de integratie van bedside
terminals, het virtualiseren van werkplekken, en het aanleggen van
IP-netwerken en IP-telefonie. Tot Orbis Medisch en Zorgconcern behoren
het Orbis Medisch Centrum (het voormalig Maaslandziekenhuis), negen
verpleeg- en verzorgingscentra, een psychiatrisch centrum, een
thuiszorginstelling en een hospice.
Orbis Medisch en Zorgconcern heeft een geïntegreerd concept ontwikkeld
voor gezondheidszorg en ouderenzorg. Daartoe zijn alle werk-,
behandel- en verzorgingsprocessen opnieuw gedefinieerd. Dit concept
vereiste een nieuwe en op maat gemaakte IT-omgeving, die door Siemens
IT Solutions and Services is geïntegreerd: Dankzij de aangepaste
ICT-architectuur zijn we nu in staat complexe gezondheidsprocessen nog
beter op patiënten af te stemmen. Dit leidt tot een betere
gezondheidszorg en bespaart uiteindelijk ook kosten, aldus Cees Sterk,
lid van de Raad van Bestuur van Orbis Medisch en Zorgconcern.
Een papierloos ziekenhuis begint bij de inkomende post
Tot nu toe werd de bedrijfspost van het ziekenhuis een aantal keren
per dag met een bestelbusje vervoerd en bezorgd. Dat zal veranderen
met de invoering van DocMA, een op maat gemaakt systeem voor het
beheren en archiveren van documenten. Met DocMA kan het totale
briefverkeer makkelijker worden verwerkt; het vereenvoudigt bovendien
de processen die hier mee samenhangen. Inkomende post wordt door
postmedewerkers gedigitaliseerd en aan de geadresseerde doorgestuurd.
Dit is vooral handig bij interne documenten, waardoor de huispost met
60 procent is afgenomen. Wanneer medewerkers bedrijfspost moeten
verwerken, dan worden de relevante taken door middel van een link naar
het document gemarkeerd en elektronisch doorgestuurd. Bovendien biedt
deze oplossing geïnstalleerd door Siemens IT Solutions and Services
een controleerbare vorm van documenteren en archiveren die voldoet aan
de ISO-normen. Dat is vooral van belang bij inspectieprotocollen,
handleidingen voor medische apparatuur en werkvoorschriften. Daarmee
is nu altijd de actuele versie van documenten beschikbaar. Meerdere
gebruikers kunnen tegelijkertijd MS Office-documenten bewerken,
waarbij het gegarandeerd steeds om de laatste versie gaat. Dit
versnelt en beheert processen, garandeert de integriteit en
actualiteit van documenten, bevordert de efficiëntie en brengt de
kosten omlaag.
Betrouwbare toegangscontrole en meer veiligheid dankzij identificatie-
en toegangsbeheer
Elke medewerker ontvangt een zogenaamde smartcard. De smartcard,
onderdeel van het identificatie- en toegangsbeheer, is een
multifunctionele sleutel voor een heel scala aan
veiligheidstoepassingen. Deze totaaloplossing leidt tot meer
veiligheid en gebruikersvriendelijkheid in het ziekenhuis, maar ook
tot het controleerbaar naleven van richtlijnen voor
gegevensbescherming. Op die manier heeft het personeel veilig toegang
tot gegevens, toepassingen en diensten, zoals het elektronisch
patiëntendossier, zonder eerst een ID en wachtwoord te hoeven
invoeren. Bovendien wordt het ziekenhuispersoneel via de smartcard
geïdentificeerd. Afhankelijk van de toegekende rechten krijgt de
betreffende persoon alleen toegang tot die gegevens waarvoor hij/zij
is geautoriseerd. Verder regelt het systeem de toegang tot gebouwen en
ruimten, aangezien de toegang tot de intensive-careafdeling,
laboratoria of röntgenruimten slechts aan bepaalde personen is
voorbehouden. Betrouwbare identificatie, centrale administratie en
automatische toekenning van rechten verhogen de productiviteit en
veiligheid. Tegelijkertijd leidt dit tot minder fouten en een afname
van de administratiekosten.
Bedside terminals met aansluiting op het informatiesysteem van het
ziekenhuis
Siemens IT Solutions and Services sluit zogenaamde bedside terminals
aan op bestaande IT-systemen. De terminal dient als besturingscentrale
voor de patiënt. Vanuit bed kan de patiënt hiermee licht en tv
bedienen, het alarm activeren, het internet opgaan en zijn medische
gegevens bekijken. Doordat de bedside terminal is aangesloten op het
informatiesysteem van het ziekenhuis, stelt het artsen of
verpleegkundigen in staat aan het ziekbed uitslagen en belangrijke
gegevens over de patiënt op te vragen en meteen te documenteren.
Snellere processen leiden tot betere patiëntenzorg.
Het OMC is een voorbeeld van de gezondheidszorg van morgen. De moderne
ziekenhuisorganisatie kiest voor ICT-oplossingen die medische
processen op een zinvolle manier vereenvoudigen.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: klik hier
Siemens