Siemens

Persbericht

0902.166

Den Haag, maandag 23 februari 2009

De gezondheidszorg van morgen: Siemens legt netwerk medisch centrum Orbis aan

Geavanceerde informatie- en communicatietechnologie voor het ziekenhuis van de 21e eeuw: Siemens implementeert moderne oplossingen in het Orbis Medisch Centrum (OMC) in Sittard-Geleen. Het project omvat het digitaliseren van de inkomende post, identificatie- en toegangsbeheer inclusief smartcards, de integratie van bedside terminals, het virtualiseren van werkplekken, en het aanleggen van IP-netwerken en IP-telefonie. Tot Orbis Medisch en Zorgconcern behoren het Orbis Medisch Centrum (het voormalig Maaslandziekenhuis), negen verpleeg- en verzorgingscentra, een psychiatrisch centrum, een thuiszorginstelling en een hospice.

Orbis Medisch en Zorgconcern heeft een geïntegreerd concept ontwikkeld voor gezondheidszorg en ouderenzorg. Daartoe zijn alle werk-, behandel- en verzorgingsprocessen opnieuw gedefinieerd. Dit concept vereiste een nieuwe en op maat gemaakte IT-omgeving, die door Siemens IT Solutions and Services is geïntegreerd: Dankzij de aangepaste ICT-architectuur zijn we nu in staat complexe gezondheidsprocessen nog beter op patiënten af te stemmen. Dit leidt tot een betere gezondheidszorg en bespaart uiteindelijk ook kosten, aldus Cees Sterk, lid van de Raad van Bestuur van Orbis Medisch en Zorgconcern.

Een papierloos ziekenhuis begint bij de inkomende post Tot nu toe werd de bedrijfspost van het ziekenhuis een aantal keren per dag met een bestelbusje vervoerd en bezorgd. Dat zal veranderen met de invoering van DocMA, een op maat gemaakt systeem voor het beheren en archiveren van documenten. Met DocMA kan het totale briefverkeer makkelijker worden verwerkt; het vereenvoudigt bovendien de processen die hier mee samenhangen. Inkomende post wordt door postmedewerkers gedigitaliseerd en aan de geadresseerde doorgestuurd. Dit is vooral handig bij interne documenten, waardoor de huispost met 60 procent is afgenomen. Wanneer medewerkers bedrijfspost moeten verwerken, dan worden de relevante taken door middel van een link naar het document gemarkeerd en elektronisch doorgestuurd. Bovendien biedt deze oplossing geïnstalleerd door Siemens IT Solutions and Services een controleerbare vorm van documenteren en archiveren die voldoet aan de ISO-normen. Dat is vooral van belang bij inspectieprotocollen, handleidingen voor medische apparatuur en werkvoorschriften. Daarmee is nu altijd de actuele versie van documenten beschikbaar. Meerdere gebruikers kunnen tegelijkertijd MS Office-documenten bewerken, waarbij het gegarandeerd steeds om de laatste versie gaat. Dit versnelt en beheert processen, garandeert de integriteit en actualiteit van documenten, bevordert de efficiëntie en brengt de kosten omlaag.

Betrouwbare toegangscontrole en meer veiligheid dankzij identificatie- en toegangsbeheer
Elke medewerker ontvangt een zogenaamde smartcard. De smartcard, onderdeel van het identificatie- en toegangsbeheer, is een multifunctionele sleutel voor een heel scala aan veiligheidstoepassingen. Deze totaaloplossing leidt tot meer veiligheid en gebruikersvriendelijkheid in het ziekenhuis, maar ook tot het controleerbaar naleven van richtlijnen voor gegevensbescherming. Op die manier heeft het personeel veilig toegang tot gegevens, toepassingen en diensten, zoals het elektronisch patiëntendossier, zonder eerst een ID en wachtwoord te hoeven invoeren. Bovendien wordt het ziekenhuispersoneel via de smartcard geïdentificeerd. Afhankelijk van de toegekende rechten krijgt de betreffende persoon alleen toegang tot die gegevens waarvoor hij/zij is geautoriseerd. Verder regelt het systeem de toegang tot gebouwen en ruimten, aangezien de toegang tot de intensive-careafdeling, laboratoria of röntgenruimten slechts aan bepaalde personen is voorbehouden. Betrouwbare identificatie, centrale administratie en automatische toekenning van rechten verhogen de productiviteit en veiligheid. Tegelijkertijd leidt dit tot minder fouten en een afname van de administratiekosten.

Bedside terminals met aansluiting op het informatiesysteem van het ziekenhuis
Siemens IT Solutions and Services sluit zogenaamde bedside terminals aan op bestaande IT-systemen. De terminal dient als besturingscentrale voor de patiënt. Vanuit bed kan de patiënt hiermee licht en tv bedienen, het alarm activeren, het internet opgaan en zijn medische gegevens bekijken. Doordat de bedside terminal is aangesloten op het informatiesysteem van het ziekenhuis, stelt het artsen of verpleegkundigen in staat aan het ziekbed uitslagen en belangrijke gegevens over de patiënt op te vragen en meteen te documenteren. Snellere processen leiden tot betere patiëntenzorg.

Het OMC is een voorbeeld van de gezondheidszorg van morgen. De moderne ziekenhuisorganisatie kiest voor ICT-oplossingen die medische processen op een zinvolle manier vereenvoudigen.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: klik hier