Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Begrijpend lezen wordt leuker

Extra actualiteit bij Goed Gelezen! door Kidsweek Junior in de klas

's Hertogenbosch/Amsterdam, 23 februari 2009

Veel kinderen vinden begrijpend lezen op de basisschool saai. Maar het wordt leuker met teksten uit het nieuws. Actualiteit bij begrijpend lezen wordt steeds belangrijker. Daarom werkt Uitgeverij Malmberg vanaf februari 2009 samen met Kidsweek Junior in de klas van jongerenplatform Young & Connected. Bij de leesmethode Goed Gelezen! komen wekelijks speciale opdrachtkaarten bij de Kidsweek Junior-krant van die week. Met deze opdrachtkaarten passen de kinderen de geleerde leesstrategieën toe op nieuwsartikelen uit de krant. De kaarten voor groep 4 t/m 8 kunnen door basisscholen met een abonnement op Kidsweek Junior in de klas gratis gedownload worden.

Beter begrijpend lezen

Goed Gelezen! is de meest gebruikte leesmethode vanaf groep 4. Leerkrachten slagen erin om met deze methode het vak begrijpend lezen weer leuk te maken voor kinderen en dus goede leesresultaten te krijgen. De opdrachtkaarten bij Kidsweek Junior in de klas stimuleren extra. De opdrachten sluiten aan bij de leerdoelen én bij de actualiteit en belevingswereld van kinderen. De kaarten zijn flexibel in te zetten op een wijze die de leerkracht het beste uitkomt. Kinderen kunnen de kaarten zelfstandig maken en nakijken. Uit de testgroep kwamen de volgende positieve reacties: OBS De Boomgaard-Jacqueline Eijkelenboom: "Het kost geen extra lestijd en het biedt twee vliegen in een klap; lezen en actualiteit." CBS De Bron-mevrouw Tasma en mevrouw van Eekelen: "Kinderen vinden het heel leuk. Ze vragen zelfs soms naar meer kaarten!"

Meer informatie over Goed Gelezen! vindt u op www.goedgelezen.nl. Informatie over Kidsweek Junior en Kidsweek Junior in de klas is te vinden op www.kidsweekjunior.nl.


---

Noot voor de redactie;