Fusies en overnames bieden kansen in tijden van recessie

23/02/2009 10:25

Hay Group

Bij overnames 'zachte' kant belichten is noodzaak

Fusies en overnames bieden kansen in tijden van recessie

Top managers willen immateriële activa meer in hun koopbeslissing betrekken

Zeist, 23 februari 2009 - De kans dat een overname slaagt is veel groter als de koper eerst onderzoek doet naar de zachte en menselijke factoren van de beoogde overnamepartij. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal hebben ruim twee keer zo veel kans (70%) op succes dan bedrijven die dat niet doen (30%). Bijna 70 procent van de topmanagers heeft aangegeven immateriële activa meer in hun overwegingen te willen betrekken bij toekomstige fusies en overnames. Nu nog laat ruim een derde van de kopers na om een formele due diligence uit te voeren naar de 'zachte' factoren. Dit en meer blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

Waarde zachte kant onderschat

Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Het volledig betrekken van de zachte kant is belangrijker dan ooit, volgens de onderzoekers.

"In het huidige business klimaat zijn middelen schaars en leidt een verkeerde beweging bij een fusie of overname tot de ondergang van de koper," aldus Herman Koning, Director bij Hay Group. "Deals die zijn gemaakt tijdens een recessie zijn vaak de outperformers ten opzichte van de deals die zijn gemaakt tijdens een hausse. De aantrekkelijkheid voor kopers om hun core business te versterken, is tijdens een recessie des te groter. Maar nu je slag slaan, betekent nog meer dan anders dat je je huiswerk volledig maakt. En dat is meer dan het juist uitvoeren van de financiële en juridische due diligence."

Kansen ten tijde van recessie

Fusies en overnames bieden juist kansen in tijden van recessie, volgens de onderzoekers. "De basis voor iedere fusie of overname moet leiden tot het versterken van de concurrentie positie van de koper," zo concludeert Koning. "Het aanvullen van de klassieke due diligence met onderzoek naar de intangibles is van wezenlijk belang om de kans op succes van de overname te maximaliseren, en in het bijzonder tijdens een recessie."

Koning vertelt verder: "Leiderschap bij acquisities betekent vooral 'weten wat je niet weet'. Senior executives moeten in deze tijd meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de 'zachte factoren' tussen koper en doelwit." Zowel voor, tijdens als nà het acquisitieproces moeten volgens de onderzoekers gedetailleerde vragen gesteld worden over:


- Het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur;


- Het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie;


- Het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en werknemersbetrokkenheid.

Over het onderzoek

Het fusie- & overnameonderzoek is uitgevoerd in de tweede helft van 2008 door Mergermarket, een onderdeel van de Financial Times Group, in opdracht van Hay Group. Meer dan 560 senior executives uit 21 landen, die in de afgelopen 3 jaar bij minimaal drie transactie met waardes van minimaal $ 500 mln betrokken zijn geweest, zijn ondervraagd.

De participanten zijn afkomstig uit verschillende bedrijfstakken als kapitaalgoederen industrie, energie, mijnbouw, detailhandel, consumentenproducten, zakelijke en financiële dienstverlening, farmaceutische industrie en media en communicatie.

Het onderzoek door Hay Group sluit aan bij eerder verkennend onderzoek door Hay Group op dit gebied in 2007. In dit onderzoek zijn de 'zachte' factoren onderscheidden naar variabelen op organisatie-, relatie- en menselijk kapitaal, en de wijze waarop zij samenhangen en waarde realiseren.

Over Hay Group

Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en Human Resources. Hay Group is ruim zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2600 mensen, werkzaam in 86 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7000 internationale bedrijven en organisaties. In het Nederlandse kantoor in Zeist werken ruim 200 medewerkers, die samen de ambitie hebben om het werkklimaat in Nederland te verbeteren. Zie ook www.haygroup.nl


- EINDE BERICHT -





http://www.haygroup.nl