Ingezonden persbericht
Persbericht voor concert in Den Haag
Den Haag, 2 februari 2009
Lavinia Meijer speelt wereldpremière in Haags Flexconcert
De harpiste Lavinia Meijer speelt op zondagmiddag 22 februari in de Waalse
Kerk aan het Haagse Noordeinde de wereldpremière van Love means ..., een
nieuwe compositie voor harp en boombox (gettoblaster) van de Nederlandse
componist Jacob ter Veldhuis. Zij speelt het werk in de serie Flexconcerten, waar
de concertbezoekers na afloop mogen bijdragen wat ze het waard vinden. Met de
altviolist Emlyn Stam en de fluitiste Katja Pitelina vertolkt zij ook trio's van Debussy,
Takemitsu en Gubaidulina.
Oorspronkelijk zou Lavinia Meijer Cities Change the Songs of Birds van Jacob ter
Veldhuis in reprise brengen, waarin de harp geluidsfragmenten becommentarieert
uit een documentaire over drugsverslaafde vrouwen in New York. Het expliciete
taalgebruik veroorzaakte bij de première in augustus 2008 veel commotie. In
overleg met de Waalse Kerk is het programma gewijzigd.
Jacob ter Veldhuis gaat tegenwoordig als JacobTV door het leven en noemt
zich 'avant pop composer'. Hij vestigde zijn naam met voor nieuwe muziek
opmerkelijk welluidende en melodieuze composities. Nu werkt hij aan een
omvangrijke reeks composities met boombox, die hij bestempelt als 'urban songs'.
De altviolist Emlyn Stam brengt daaruit Tatatata ten gehore, dat is gebaseerd op
teksten van Guillaume Apollinaire. De fluitiste Katja Pitelina speelt Garden of Love
naar het beroemde gedicht van William Blake. Ook de trio's van Takemitsu en
Gubaidulina zijn door literatuur geïnspireerd. And Then I knew 'twas Wind van de
Japanse componist Toru Takemitsu heeft een dichtregel van Emily Dickinson als
uitgangspunt. De Russische componiste Sofia Gubaidulina brengt een hommage
aan de Duitse dichter Francisco Tanzer in Garten von Freuden und Traurigkeiten.
Den Haag, Waalse Kerk (Noordeinde). Zondag 22 februari 2009, 16.00 uur.
Flexconcert. Lavinia Meijer (harp), Emlyn Stam (altviool), Katja Pitelina (fluit). Programma.
Jacob ter Veldhuis (JacobTV): Love Means ... voor harp en boombox (2009) - nieuwe
versie van een eerder werk uit 2008 voor carillon en boombox; Tatatata voor altviool en
boombox (1998); Garden of Love voor fluit en boombox (2002). Claude Debussy: Sonate
voor fluit, altviool en harp (1915). Toru Takemitsu: And Then I Knew 'twas Wind (1992).
Sofia Gubaidulina: Garten von Freuden und Traurigkeiten (1980). De bezoekers betalen
na afloop wat ze het waard vinden: www.flexconcerten.nl.
Voor de redactie
De musici zijn beschikbaar voor interviews. Neem voor meer informatie contact op met
Dimitri van der Werf (dimitrivanderwerf@gmail.com / 06 - 4935 2616). Persberichten en
foto's zijn te downloaden van de website www.flexconcerten.nl.
Over Flexconcerten
Klassieke concerten hebben veel voeten in de aarde. Een jaar, vaak langer van
te voren, plant een concertzaal zijn programma. Een musicus met een creatieve
inval zit vele maanden in de wachtkamer. Dat was ooit anders. Bach componeerde
een cantate, die dezelfde week werd uitgevoerd. De grote negentiendeeeuwse
virtuozen reisden van stad naar stad. Concerten werden snel ter plaatse
georganiseerd.
Flexconcerten wil klassieke muziek iets van haar vrijheid teruggeven. De eerste
serie is opgezet met de veelzijdige Russische fluitiste Katja Pitelina, die moderne
dwarsfluit, maar ook historische instrumenten bespeelt. Zij had ideeën voor drie
programma's en kon die binnen enkele maanden realiseren.
Ook de concertbezoeker krijgt bij Flexconcerten meer vrijheid. Die hoeft niet
lang van tevoren te reserveren, zijn kaarten tijdig te betalen, enzovoorts. Als hij
een concert wil bezoeken, reserveert hij via internet of telefoon. Hij komt op de
genodigdenlijst. Na afloop van het concert betaalt hij wat hij het waard vindt. Op
goed geluk komen mag ook. Als er plaats is, is iedereen welkom. Flexconcerten
hoopt op die manier de drempel voor klassieke muziek te verlagen.
Over Lavinia Meijer
Lavinia Meijer (1983) werd op elfjarige leeftijd toegelaten tot de "Jong
Talentafdeling" van het Utrechts Conservatorium bij Erika Waardenburg. In 2003
behaalde zij haar Bachelor of Music (cum laude) aan het Utrechts conservatorium
en in 2005 haar Master of Music (cum laude) aan het Amsterdams conservatorium.
Lavinia won eerste prijzen bij het Prinses Christina Concours (1997), de Stichting
Jong Muziek Talent Nederland (1996,1998) en het Nederlands Harp Concours
(1997, 2004). Bij de meest prestigieuze internationale harpconcoursen behaalde zij
prijzen, in Lausanne (1998 ), Lille (1999), Brussel (2000), Israël (2001),Wenen (2002)
en Amerika (2004). In 2005 won zij de Vriendenkrans van het Concertgebouw
Amsterdam. In 2006 is haar de Fellowship van de Borletti Buitoni Trust uit Londen
toegekend en in 2007 ontving zij samen met violist Tjeerd Top de MeesPierson
Award in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam.
Lavinia wordt regelmatig uitgenodigd om als soliste op te treden in Europa, Azië en
Amerika. Zij trad solistisch op met orkesten, zoals het Residentie Orkest, het Radio
Symfonie Orkest, het Radio Kamer Orkest, het Israel Philharmonic Orchestra en het
Korean Symphony Orchestra.
In 2006 werd Lavinia uitgenodigd door het Concertgebouw Amsterdam om op te
treden in de serie "Rising Stars" in steden als Keulen (Philharmonie), Amsterdam
(Het Concertgebouw), Parijs (Cité-de-la-Musique), Wenen (Musikverein), Athene
(Concert Hall), Stockholm (Konserthus) en New York (Carnegie Hall). In januari 2009
trad ze op als soliste met het Korean Symphony Orchestra in het Seoul Arts Center,
in haar geboorteland Zuid-Korea.
Onlangs bracht Lavinia haar nieuwe solo-CD uit bij Channel Classics, genaamd
"Divertissements". Deze CD is wereldwijd met veel lof ontvangen.
Over Katja Pitelina
De Russische fluitiste Katja Pitelina, die zich in Nederland heeft gevestigd, is een
veelzijdig musicus. Zij bespeelt zowel moderne als historische instrumenten en
heeft een opvallend breed repertoire, van zeventiende-eeuwse barokmuziek tot
hedendaagse composities. Uit haar instrumentencollectie kiest zij de traverso of fluit
die het beste past bij het werk dat zij uitvoert. Katja Pitelina is te horen in concertseries
en festivals in binnen- en buitenland, als soliste, in kamermuziekensembles en in
(barok)orkesten. Zij heeft samengespeeld met gerenommeerde musici als Bob van
Asperen, Siebe Henstra en Barthold Kuijken. In het seizoen 2008-2009 geeft zij een
reeks concerten in Den Haag en Amsterdam, met onder anderen de gitarist Johannes
Möller en de harpiste Lavinia Meijer. Haar eerste solo-cd is in voorbereiding.
Katja Pitelina werd geboren in Moskou. Zij begon haar opleiding aan de prestigieuze
Gnessin Muziekschool, waar zij eerst piano en later dwarsfluit studeerde. Zij won
verschillende concoursen voor jonge musici, in Moskou en Athene. Wegens haar
opvallende talent ontving zij beurzen van het Fonds Nieuwe Namen en van het
bekende fonds van Vladimir Spivakov, die haar in de gelegenheid stelde om een
uitgebreide tournee door Siberië te maken, waar zij als soliste meerdere keren met
orkest heeft opgetreden. Van 1999 tot 2005 vervolgde Katja Pitelina haar studie aan het
Tsjaikovski Concervatorium in Moskou. Door de pianist Alexei Lubimov en de celliste
Natalia Gutman werd zij gevraagd om bij hen kamermuziekcursussen te volgen.
Van 2001 tot 2008 studeerde Katja Pitelina aan de afdeling oude muziek van het
Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij haar masteropleiding voltooide
bij Barthold Kuijken. Zij kreeg daar ook lessen van Kate Clark en Wilbert Hazelzet en
volgde er masterclasses van Benedek Csalog, Marten Root en Konrad Hünteler. Al
tijdens haar studie kreeg zij geregeld uitnodigingen voor optredens in festivals en
concertseries in binnen- en buitenland.
Katja Pitelina is ook als musicologe actief. Momenteel vertaalt zij verhandelingen over
uitvoeringspraktijk van Quantz, Hotteterre en Fürstenau.
Over Emlyn Stam
Emlyn Stam is actief als kamermusicus, solist en orkestmusicus en treedt regelmatig op
in binnen- en buitenland. Sinds 2007 is hij plaatsvervangend aanvoerder altviool in het
Residentie Orkest in Den Haag. Hij behaalde in juni 2006 zijn bachelor- en in september
2008 zijn masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij studeerde bij
Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn. Hij volgde masterclasses bij Steven Dann, Rennie
Regehr, Roberto Diaz, Tabea Zimmerman, Kim Kashkashian en Gerald Stanick. Tweemaal
ontving hij een prestigieuze beurs om in Ottawa te studeren bij het National Arts Centre Young
Artist's Program waar hij lessen in solospel en kamermuziek volgde bij Pinchas Zukerman,
Patinka Kopec en Michael Tree. Ook studeerde hij kamermuziek bij Seiji Ozawa, Pamela Frank
en Nobuko Imai. Emlyn Stam maakte twee jaar geleden zijn debuut op Radio 4 in de Jong
Talent Week. Hij trad op als solist bij het Amsterdam Symphony Orchestra en het Schönberg
Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw. In de zomer van 2007 heeft Emlyn Stam in het
prestigieuze Kuhmo Festival in Finland opgetreden. Ook speelde hij samen met het Párkányi
Kwartet in het Amsterdamse Concertgebouw.