Ingezonden persbericht


Persbericht
20 februari 2009

Steeds meer Nederlanders weten Uitzending Gemist te vinden

In 2008 heeft Uitzending Gemist meer unieke bezoekers getrokken dat ooit. Met per maand gemiddeld meer dan 1,6 miljoen unieke bezoekers heeft Uitzending Gemist wederom een record gebroken. Dit komt neer op een stijging van 44% ten opzichte van 2007. Ook de sites van de radiozenders en televisienetten zijn goed bezocht.

Uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO blijkt dat in 2008 meer dan 130 miljoen uitzendingen via Uitzending Gemist zijn opgevraagd. De best bekeken programma's waren De Lama's (6,3 miljoen afleveringen), ONM (4,8 miljoen) en de extra afleveringen van Boer Zoekt Vrouw (4,4 miljoen). In januari en maart vond de grootste groei plaats. In beide maanden werd ongeveer 70% meer streams opgevraagd dan in dezelfde maanden in 2007. Daarnaast wordt Uitzending Gemist ook via de digitale televisie steeds beter bekeken. Per maand worden inmiddels miljoenen uitzendingen opgevraagd.

Naast het succes van Uitzending Gemist presteerden ook de overige overkoepelende sites van de publieke omroep goed. Ten opzichte van 2007 werd over het gehele domein in totaal 22% meer Nederlanders van 13 jaar en ouder verwelkomd. Per maand komt dit neer op gemiddeld 7,3 miljoen personen.

Sites die het in 2008 opvallend goed deden waren Nederland1.nl en Nederland3.nl. Nederland1.nl steeg met 63% naar een gemiddelde van 161.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in juni plaats (+195%) en was vooral te danken aan het EK voetbal. Nederland3.nl steeg met 56% naar een gemiddeld aantal van 135.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in februari plaats (+115%), dankzij de succesvolle imagocampagne waarmee een miljoen te winnen viel.

Bronnen: Sitestat en Stir

---



Ingezonden persbericht