Ingezonden persbericht
Persbericht
Rotterdam, 20 februari 2009.
Kalmar beperkt `Rotterdamse' productie van
containerkranen en groeit in het verre Oosten
Kalmar Industries beperkt de bouw van grote containerkranen in
Rotterdam. De productie van deze kranen wordt in principe verplaatst
naar het Verre Oosten, met name China. De Rotterdamse vestiging van
Kalmar Industries zal zich verder ontwikkelen als een zogeheten
`Competence Centre', waar de afdelingen ontwikkeling, verkoop
projectmanagement en service onderdak vinden. Voor speciale projecten
zal de werf aan de Doklaan gebruikt blijven worden ten behoeve van
assemblages
Gevolgen voor de werkgelegenheid bij de Rotterdamse vestiging zijn er
nauwelijks. Productie van de kraanonderdelen vond al enige tijd buiten
Nederland plaats. Voor de assemblage van de grote orders op het gebied
van kranen werd al geruime tijd een beroep gedaan op inleenkrachten.
Montage en projectmanagement blijft onderdeel van de kernactiviteiten
van Kalmar
Het besluit om de productie op grote schaal te verplaatsen naar China is
ingegeven door de bijgestelde strategie van Kalmar om mondiaal een
grotere rol te spelen in de markt van de zogeheten ship-to-shore (STS)
kranen. Kalmar, dat vooral op de Europese markt actief was, hoopt met
een aangepast kraanontwerp en een goedkopere productie aansluiting bij
haar concurrenten te vinden.
,,Kalmar levert kwalitatief zeer goede STS-kranen,'' zegt ir. René J.G.
Kleiss, vice president van de kranendivisie van Kalmar. ,,Op de mondiale
markt van containerkranen is er zeker plek voor Kalmar, daarvan zijn wij
overtuigd. Het is een zeer concurrerende markt, waar productiekosten een
belangrijke rol spelen, maar waarin uiteindelijk technische en productieve
performance de doorslag geven. Kalmar kranen hebben op dat gebied een
uitstekende reputatie. Daaraan willen wij vasthouden.''
>>2
Pagina 2
De Rotterdamse vestiging van Kalmar is bekend geworden onder de naam
Nelcon. De historie van de kranenbouwer gaat meer dan honderd jaar
terug. Onder de merknamen Nelcon en Kalmar zijn, naast andere
kraansoorten en losbruggen, 135 STS-kranen geleverd, waaronder begin
dit jaar nog aan de Interforest terminal in Rotterdam, recent aan de MSC
Home Terminal in de haven Antwerpen en voor de nieuwe
containerterminal in het Finse Helsinki. Kalmar legt op dit moment de
laatste hand aan de afbouw van twee containerkranen voor Rotterdam
Shortsea Terminal.
Kalmar in Rotterdam geldt mondiaal als één van de toonaangevende
bouwers van containerkranen en is samen met HIAB en MacGREGOR
onderdeel van de Finse bedrijvengroep Cargotec, wereldwijd leverancier
aan havens van voertuigen, installaties en services voor het overslaan van
goederen.
* * * Einde persbericht * * *
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht