Ingezonden persbericht




Persbericht

Rotterdam, 20 februari 2009.

Kalmar beperkt `Rotterdamse' productie van
containerkranen en groeit in het verre Oosten

Kalmar Industries beperkt de bouw van grote containerkranen in Rotterdam. De productie van deze kranen wordt in principe verplaatst naar het Verre Oosten, met name China. De Rotterdamse vestiging van Kalmar Industries zal zich verder ontwikkelen als een zogeheten `Competence Centre', waar de afdelingen ontwikkeling, verkoop projectmanagement en service onderdak vinden. Voor speciale projecten zal de werf aan de Doklaan gebruikt blijven worden ten behoeve van assemblages

Gevolgen voor de werkgelegenheid bij de Rotterdamse vestiging zijn er nauwelijks. Productie van de kraanonderdelen vond al enige tijd buiten Nederland plaats. Voor de assemblage van de grote orders op het gebied van kranen werd al geruime tijd een beroep gedaan op inleenkrachten. Montage en projectmanagement blijft onderdeel van de kernactiviteiten van Kalmar

Het besluit om de productie op grote schaal te verplaatsen naar China is ingegeven door de bijgestelde strategie van Kalmar om mondiaal een grotere rol te spelen in de markt van de zogeheten ship-to-shore (STS) kranen. Kalmar, dat vooral op de Europese markt actief was, hoopt met een aangepast kraanontwerp en een goedkopere productie aansluiting bij haar concurrenten te vinden.

,,Kalmar levert kwalitatief zeer goede STS-kranen,'' zegt ir. René J.G. Kleiss, vice president van de kranendivisie van Kalmar. ,,Op de mondiale markt van containerkranen is er zeker plek voor Kalmar, daarvan zijn wij overtuigd. Het is een zeer concurrerende markt, waar productiekosten een belangrijke rol spelen, maar waarin uiteindelijk technische en productieve performance de doorslag geven. Kalmar kranen hebben op dat gebied een uitstekende reputatie. Daaraan willen wij vasthouden.'' >>2




Pagina 2

De Rotterdamse vestiging van Kalmar is bekend geworden onder de naam Nelcon. De historie van de kranenbouwer gaat meer dan honderd jaar terug. Onder de merknamen Nelcon en Kalmar zijn, naast andere kraansoorten en losbruggen, 135 STS-kranen geleverd, waaronder begin dit jaar nog aan de Interforest terminal in Rotterdam, recent aan de MSC Home Terminal in de haven Antwerpen en voor de nieuwe containerterminal in het Finse Helsinki. Kalmar legt op dit moment de laatste hand aan de afbouw van twee containerkranen voor Rotterdam Shortsea Terminal.

Kalmar in Rotterdam geldt mondiaal als één van de toonaangevende bouwers van containerkranen en is samen met HIAB en MacGREGOR onderdeel van de Finse bedrijvengroep Cargotec, wereldwijd leverancier aan havens van voertuigen, installaties en services voor het overslaan van goederen.


* * * Einde persbericht * * *

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht