Consumentenbond
---
20 februari 2009
Nieuwe afspraken over sponsoring op scholen
Het is de bedoeling dat er op scholen de komende tijd minder reclame
wordt gemaakt voor ongezonde producten. Dertien partijen waaronder
staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs en de Consumentenbond
zijn het donderdag 19 februari eens geworden over het Convenant
Sponsoring.
Het convenant is een aanscherping op eerder gemaakte afspraken over
sponsoring in het onderwijs. Er komt meer betrokkenheid van ouders,
leraren en leerlingen. Ook spraken de partijen af dat bij nieuwe
sponsorcontracten een gezonde levensstijl van leerlingen centraal moet
staan. Op deze manier kan het convenant een bijdrage leveren aan de
strijd tegen overgewicht onder kinderen.
Gezonde producten
De Consumentenbond is blij met het nieuwe convenant. Kinderen zijn
heel gevoelig voor reclame, en daarom heeft reclame voor snoep, ijs,
chips en frisdrank een negatief effect op het eetpatroon. Juist van
scholen verwacht de bond dat ze kiezen voor sponsoring door bedrijven
die gezonde producten aanbieden, zoals fruit en volkoren broodjes. De
school heeft een voorbeeldfunctie en kan ervoor zorgen dat gezonde
producten weer vanzelfsprekend worden. De huidige trend naar steeds
meer tussendoortjes en suikerrijke producten kan hiermee gekeerd
worden.