Consumentenbond
---
20 februari 2009
Postbank op de vingers getikt door AFM
De Postbank krijgt een boete van EUR30.000 omdat de bank in 2007 in 14
van de 48 gevallen consumenten geen goed, passend, advies heeft
gegeven. Toezichthouder AFM maakte dit 19 februari 2009 bekend,
terwijl het onderzoek in het eerste kwartaal van 2007 plaatsvond. Voor
consumenten is het nu onduidelijk of de huidige dienstverlening van de
Postbank wel aan de wettelijke vereisten voldoet. De Consumentenbond
heeft de AFM daarom om opheldering gevraagd of de situatie inmiddels
is verbeterd. De bond adviseert consumenten die denken dat ze in de
laatste jaren een verkeerd advies hebben gekregen een klacht in te
dienen bij de Postbank en eventueel vervolgens naar het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening te stappen.
De Postbank heeft consumenten zijn in 2007 hypotheekoffertes en
overlijdensrisicoverzekeringen aangeboden zonder daarbij (in 14 van de
48 gevallen) rekening te houden met de boeterente die consumenten
moeten betalen voor het afkopen van de oude hypotheek of de financiële
positie van de langstlevende partner. Hiermee voldoet de bank niet aan
de wettelijke regels dat er een passend advies gegeven moet worden.
Onderzoek AFM
Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de
kwaliteit van hypotheekadvies bleek dat 1 op de 4 hypotheekadviezen
die consumenten krijgen niet deugt. De Consumentenbond wil dat de AFM
vaker en eerder de namen bekend maakt van die hypotheekadviseurs die
onder de maat presteren. Consumenten komen zo te weten welke
hypotheekadviseurs slecht beoordeeld zijn door de AFM en binnen de
sector kan het kaf van het koren gescheiden worden. Anders zijn
namelijk ook de goede adviseurs `verdacht'.