Campina opnieuw het grootste merk in Nederlandse supermarkten
Amersfoort, Nederland20 februari 2009
Chocomel opvallende stijger in merken top 100
Campina is ook in 2008 het meest gekochte A-merk in de Nederlandse supermarkten. Maar liefst negen merken van FrieslandCampina komen voor in de top 100 van grootste A-merken die het marktonderzoekbureau IRI jaarlijks samenstelt voor het vakblad Foodmagazine. Chocomel is een van de meest opvallende stijgers.
Campina opnieuw het meest gekochte A-merk
Het merk Campina eindigde ook in 2008 weer op de eerste plaats in de omzet top 100 met een omzet van 426 miljoen euro. Het merk Campina realiseerde 4,5 procent meer omzet in de supermarkten dan in 2007, aldus de IRI-cijfers. Het is ook het enige merk met meer dan 400 miljoen euro supermarktomzet. Het merk Campina is bijna anderhalf keer zo groot als de nummer twee en drie: Marlboro (302 miljoen euro) en Douwe Egberts (297 miljoen euro).
Onder het Campina-merk vallen Campina melk, yoghurt, vla (met verbeterde vetzuursamenstelling), slagroom en koffiemelk, Campina Optimel (drinkyoghurts, yoghurts, kwark, vla, Smoothie en Control met 0% vet en geen suiker toegevoegd), Campina Vifit (voor een betere weerstand) en Campina Botergoud (boter). Binnen dit assortiment treden wel verschuivingen op. Basiszuivel als melk, vla en yoghurt staan meer onder druk. Toegevoegde waardeproducten als gezondheidszuivel en yoghurtdrinks hebben daarentegen de wind in de zeilen.
Andere topmerken
Friesche Vlag neemt een zesde plaats in op de ranglijst met een omzet van 215 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg gelijk met een omzetindex van 99,8. Koffiemelk en langhoudbare zuivel toonden een positieve omzetontwikkeling.
Mona is voor de Nederlandse consument het belangrijkste merk voor desserts en echte verwenzuivel. Mona heeft zich in 2008 opnieuw gepositioneerd als een echt verwenmerk. Dat heeft zich vertaald naar een 20e positie in de merken top 100, met een omzet van 93 miljoen euro en een omzetindex van 102.
Appelsientje staat op de 24e plaats met een omzet van 86 miljoen euro en een omzetindex van 102. Vooral de groei van Appelsientje Mild zette door.
Op de 25e plaats staat Milner. De omzet van Milner vertoonde een mooie ontwikkeling met een omzetgroei van 16 procent naar 85 miljoen euro. Dit toont aan dat kaas met een lager vetgehalte volop in de belangstelling staat.
CoolBest neemt de 47e positie in met een omzet van 53 miljoen euro en een een omzetindex van 105. Vooral het gebruik van relatief nieuwe vruchten zorgt ervoor dat CoolBest zich onderscheidt ten opzichte van andere merken.
Chocomel is een van de sterkst groeiende merken in de supermarkten. De omzet is maar liefst met 24 procent gestegen. Vooral de succesvolle introductie van Chocomel Hot, het concept voor Senseo-machines, heeft bijgedragen aan de forse omzetgroei. Met een omzet van 51 miljoen euro neemt het de 50e plaats in.
DubbelFrisss weet zich goed te handhaven op de 60e plaats. De omzet is met 2 procent gegroeid tot 46 miljoen euro. De nieuwe smaak DubbelFrisss Minder Zoet speelde met succes in op de consumentenvraag naar minder zoete producten.
Frico neemt de 70e plaats in met een omzet van 39 miljoen euro. De omzetindex bedraagt 94 procent.
Innovatie belangrijk
Uit het onderzoek van IRI blijkt dat de A-merken een omzetgroei van 5,1 procent lieten zien terwijl de supermarkten met 7,2 procent groeiden. Innovatie blijft voor de A-merken van groot belang om zich ten opzichte van de huismerken te kunnen blijven onderscheiden. Gezondheid, en vooral gewichtsbeheersing, blijft voor veel consumenten een belangrijk thema. Dat uit zich in een stijging van de aankopen van bijvoorbeeld yoghurts en drinkyoghurts met minder of geen vet en zo min mogelijk suiker, vruchtensappen -en dranken met antioxidanten en minder suiker en ook kaas met minder vet kan rekenen op een groeiende belangstelling. Het succes van Chocomel Hot laat ook het belang van innovatie zien. Valess komt nog niet voor in de top 100, maar ook dit innovatieve product liet een mooie omzetgroei zien.