Nieuws
19 februari 2009
Parkeerkosten ex-ICTS Nas medewerkers terecht ingehouden??
Oud werknemers van ICTS Nas hebben CNV Dienstenbond ingeschakeld omdat
er sprake zou kunnen zijn van onterecht ingehouden parkeerkosten (25
euro per maand) door hun toenmalige werkgever ICTS-Nas. Zo zou een
oud-collega zijn kosten terug hebben gekregen omdat de cao onjuist is
gevolgd. Als dit waar is kunnen honderden oud werknemers van ICTS Nas
een claim neerleggen van vele honderden euro's.
Maar klopt het?
We hebben contact gehad met de oud collega die geld terug zou hebben
gehad van ICTS Nas. Uit zijn verhaal maken we op dat hij vrijwel zeker
geen vergoeding van zijn oude werkgever heeft gekregen maar dat zijn
rechtsbijstandverzekeraar de zaak bij hem heeft afgekocht. Dat komt
vaker voor bij rechtsbijstandverzekeraars. Als een zaak met een
relatief gering belang (het levert niet zoveel op) te veel tijd in
beslag neemt koopt men dat liever af door de verzekerde een financieel
bod te doen. Als die verzekerde dat accepteert wordt er verder geen
actie meer ondernomen. Daarmee is de verzekerde tegemoet gekomen (hij
ziet nog iets terug van de claim) en heeft de verzekeraar geen kosten
aan een dure jurist. Op basis hiervan kunnen we dus niet zeggen dat
wat voor één collega geldt, ook voor het overige personeel moet
gelden.
Maar goed. Is er toch onverschuldigd ingehouden? Dat is op dit moment
de vraag waar we mee aan de slag zijn. Het gaat ook verder terug dan
de huidige en vorige cao voor de Particuliere beveiliging en dat
vereist dus ook nadere bestudering van de cao-teksten uit eerdere
jaren. Als zekerheidsstelling is door een juriste van CNV Dienstenbond
namens de leden -ook van FNV Bondgenoten en Vakbond de Unie- door
middel van een brief een vordering gedaan bij ICTS Europe inzake het
vermoeden van onverschuldigde betalingen door oud werknemers. ICTS
Europe is het moederbedrijf van ICTS Nas en daarmee in eerste
instantie de aansprakelijke partij. Die brief is voor 1 februari jl.
verstuurd.
Alles draait om de interpretatie en toepassing van de cao bepalingen
in artikel 49 van het paarse cao-boekje wat u nu nog kent. Immers, de
nieuwe cao is al wel van kracht maar nog niet in boekvorm beschikbaar.
Volgens lid 6 en lid 7 van dit artikel kan de werknemer zijn
parkeerkosten declareren indien er binnen een straal van 1,5 kilometer
van de plaats waar de beveiliger zijn werkzaamheden uitvoert geen
onbetaalde parkeerplaatsen zijn én als er in het gebied binnen
diezelfde straal van 1,5 kilometer geen openbaar vervoer is. Dat
woordje `én' wordt vaak over het hoofd gezien maar dat is misschien
wel het belangrijkste woordje in deze bepaling.
U kon dus uw parkeerkosten declareren als er binnen die 1,5 kilometer
van de werkplek geen onbetaalde parkeerplaats was en ook geen openbaar
vervoer om naar uw werk te komen. Uw oud werkgever -en nu directeur
van I-Sec- stelt dat er steeds sprake was van openbaar vervoer.
Sternet en/of de NS rijden 24 uur per dag en de halte van de bus was
in de nabijheid van het kantoor van ICTS Nas vanwaar de mensen met een
busje van ICTS Nas naar hun werkplek vertrokken of aankwamen.
Voor mensen die geen gebruik maakten van het openbaar vervoer was er
parkeergelegenheid achter het kantoor. Omdat ook ICTS Nas voor het
gebruik van die parkeerplaats een rekening ontving van Schiphol werd
dit doorbelast aan de gebruiker. Dat bedrag van 25 euro per maand werd
automatisch ingehouden van het salaris en bij aanvang van het
arbeidscontract werd dit ook aan de beveiliger verteld. Als de
beveiliger er van gebruik wilde maken en akkoord was tekende hij/zij
vervolgens een document.
Overigens ,voorzover ons bekend, heeft niemand daarvan ooit een kopie
ontvangen.
Bovenstaande is reden voor nader onderzoek. Reed die bus echt 24 uur
per dag en waren er echt zo veel opstapmogelijkheden? En was dat
steeds zo de afgelopen 5 jaar?
En de Nederlandse Spoorwegen? Was het mogelijk om op de meest
uiteenlopende tijdstippen met de trein op Schiphol aan te komen en te
vertrekken?
En hoe zit het dan als je in een gemeente woont waar bijvoorbeeld na
23.00 uur `s avonds geen bus meer rijdt of de eerstvolgende trein
vertrekt weer om 06.00 uur 's ochtends.
En als je dan eerst met je auto naar een station moet om daar vandaan
de trein of bus te nemen, worden dan die autokosten ook vergoed?
Allemaal vragen die eerst beantwoord dienen te worden voordat we echt
kunnen spreken over harde feiten.
Als er om welke reden dan ook voor de individu niets meer te claimen
is bij het moederbedrijf van ICTS Nas kunnen we die claim neerleggen
bij uw huidige werkgever. Met de `overname van onderneming' welke
begin 2008 plaatsvond heeft uw huidige werkgever niet alleen de lusten
van de vorige werkgever gekregen maar ook de lasten. Overigens kan in
zo'n geval uw huidige werkgever zelf weer claimen bij ICTS Europe.
Als u meer informatie heeft wat ons kan helpen in dit onderzoek
verzoek ik u ons dit zo spoedig mogelijk te melden. Overigens is dit
een gezamenlijke aanpak van CNV Dienstenbond, FNV Bondgenoten en
Vakbond de Unie.
Deze info wordt verstuurd aan onze leden bij de bedrijven die
-voorzover ons bekend- oud medewerkers van ICTS Nas in dienst hebben.
Voor de zekerheid sturen wij de info ook aan de mensen welke nog
voorkomen in het (voormalige) ledenbestand van
ICTS Nas. Tenslotte is het belangrijk dat oud ICTS Nas personeel op de
hoogte is.
Let wel, als dit onderzoek een terechte vordering oplevert doen wij
dat uitsluitend voor de huidige leden van CNV Dienstenbond. We houden
u op de hoogte!
Vragen of opmerkingen over deze info? Neem contact op met uw
bestuurder Arie Kasper, telefoonnummer: 023-5651052 of per email:
a.kasper@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV