Dienstenbond CNV

Nieuws

19 februari 2009

Parkeerkosten ex-ICTS Nas medewerkers terecht ingehouden??

Oud werknemers van ICTS Nas hebben CNV Dienstenbond ingeschakeld omdat er sprake zou kunnen zijn van onterecht ingehouden parkeerkosten (25 euro per maand) door hun toenmalige werkgever ICTS-Nas. Zo zou een oud-collega zijn kosten terug hebben gekregen omdat de cao onjuist is gevolgd. Als dit waar is kunnen honderden oud werknemers van ICTS Nas een claim neerleggen van vele honderden euro's.

Maar klopt het?

We hebben contact gehad met de oud collega die geld terug zou hebben gehad van ICTS Nas. Uit zijn verhaal maken we op dat hij vrijwel zeker geen vergoeding van zijn oude werkgever heeft gekregen maar dat zijn rechtsbijstandverzekeraar de zaak bij hem heeft afgekocht. Dat komt vaker voor bij rechtsbijstandverzekeraars. Als een zaak met een relatief gering belang (het levert niet zoveel op) te veel tijd in beslag neemt koopt men dat liever af door de verzekerde een financieel bod te doen. Als die verzekerde dat accepteert wordt er verder geen actie meer ondernomen. Daarmee is de verzekerde tegemoet gekomen (hij ziet nog iets terug van de claim) en heeft de verzekeraar geen kosten aan een dure jurist. Op basis hiervan kunnen we dus niet zeggen dat wat voor één collega geldt, ook voor het overige personeel moet gelden.

Maar goed. Is er toch onverschuldigd ingehouden? Dat is op dit moment de vraag waar we mee aan de slag zijn. Het gaat ook verder terug dan de huidige en vorige cao voor de Particuliere beveiliging en dat vereist dus ook nadere bestudering van de cao-teksten uit eerdere jaren. Als zekerheidsstelling is door een juriste van CNV Dienstenbond namens de leden -ook van FNV Bondgenoten en Vakbond de Unie- door middel van een brief een vordering gedaan bij ICTS Europe inzake het vermoeden van onverschuldigde betalingen door oud werknemers. ICTS Europe is het moederbedrijf van ICTS Nas en daarmee in eerste instantie de aansprakelijke partij. Die brief is voor 1 februari jl. verstuurd.

Alles draait om de interpretatie en toepassing van de cao bepalingen in artikel 49 van het paarse cao-boekje wat u nu nog kent. Immers, de nieuwe cao is al wel van kracht maar nog niet in boekvorm beschikbaar. Volgens lid 6 en lid 7 van dit artikel kan de werknemer zijn parkeerkosten declareren indien er binnen een straal van 1,5 kilometer van de plaats waar de beveiliger zijn werkzaamheden uitvoert geen onbetaalde parkeerplaatsen zijn én als er in het gebied binnen diezelfde straal van 1,5 kilometer geen openbaar vervoer is. Dat woordje `én' wordt vaak over het hoofd gezien maar dat is misschien wel het belangrijkste woordje in deze bepaling.

U kon dus uw parkeerkosten declareren als er binnen die 1,5 kilometer van de werkplek geen onbetaalde parkeerplaats was en ook geen openbaar vervoer om naar uw werk te komen. Uw oud werkgever -en nu directeur van I-Sec- stelt dat er steeds sprake was van openbaar vervoer. Sternet en/of de NS rijden 24 uur per dag en de halte van de bus was in de nabijheid van het kantoor van ICTS Nas vanwaar de mensen met een busje van ICTS Nas naar hun werkplek vertrokken of aankwamen. Voor mensen die geen gebruik maakten van het openbaar vervoer was er parkeergelegenheid achter het kantoor. Omdat ook ICTS Nas voor het gebruik van die parkeerplaats een rekening ontving van Schiphol werd dit doorbelast aan de gebruiker. Dat bedrag van 25 euro per maand werd automatisch ingehouden van het salaris en bij aanvang van het arbeidscontract werd dit ook aan de beveiliger verteld. Als de beveiliger er van gebruik wilde maken en akkoord was tekende hij/zij vervolgens een document.
Overigens ,voorzover ons bekend, heeft niemand daarvan ooit een kopie ontvangen.

Bovenstaande is reden voor nader onderzoek. Reed die bus echt 24 uur per dag en waren er echt zo veel opstapmogelijkheden? En was dat steeds zo de afgelopen 5 jaar?
En de Nederlandse Spoorwegen? Was het mogelijk om op de meest uiteenlopende tijdstippen met de trein op Schiphol aan te komen en te vertrekken?
En hoe zit het dan als je in een gemeente woont waar bijvoorbeeld na 23.00 uur `s avonds geen bus meer rijdt of de eerstvolgende trein vertrekt weer om 06.00 uur 's ochtends.
En als je dan eerst met je auto naar een station moet om daar vandaan de trein of bus te nemen, worden dan die autokosten ook vergoed? Allemaal vragen die eerst beantwoord dienen te worden voordat we echt kunnen spreken over harde feiten.

Als er om welke reden dan ook voor de individu niets meer te claimen is bij het moederbedrijf van ICTS Nas kunnen we die claim neerleggen bij uw huidige werkgever. Met de `overname van onderneming' welke begin 2008 plaatsvond heeft uw huidige werkgever niet alleen de lusten van de vorige werkgever gekregen maar ook de lasten. Overigens kan in zo'n geval uw huidige werkgever zelf weer claimen bij ICTS Europe.

Als u meer informatie heeft wat ons kan helpen in dit onderzoek verzoek ik u ons dit zo spoedig mogelijk te melden. Overigens is dit een gezamenlijke aanpak van CNV Dienstenbond, FNV Bondgenoten en Vakbond de Unie.

Deze info wordt verstuurd aan onze leden bij de bedrijven die
-voorzover ons bekend- oud medewerkers van ICTS Nas in dienst hebben. Voor de zekerheid sturen wij de info ook aan de mensen welke nog voorkomen in het (voormalige) ledenbestand van
ICTS Nas. Tenslotte is het belangrijk dat oud ICTS Nas personeel op de hoogte is.
Let wel, als dit onderzoek een terechte vordering oplevert doen wij dat uitsluitend voor de huidige leden van CNV Dienstenbond. We houden u op de hoogte!

Vragen of opmerkingen over deze info? Neem contact op met uw bestuurder Arie Kasper, telefoonnummer: 023-5651052 of per email: a.kasper@remove-this.cnvdibo.nl