Ingezonden persbericht
Persbericht
unity
herman de vries in Kröller-Müller Museum
Otterlo, 20 januari 2009
Van 20 februari tot en met 7 juni 2009 presenteert het Kröller-Müller Museum zijn uitgebreide collectie werken van herman de vries (1931) in de tentoonstelling unity. De tentoonstelling biedt een overzicht van de diverse werkvormen en invalshoeken van de vries, maar belicht ook de conceptuele eenheid in zijn ruim vijftig jaar omspannende oeuvre. Aan de hand van universele thema's zoals 'orde versus chaos' en 'uniciteit versus veelheid' wordt het verband tussen de verschillende werken onderzocht. Recente aanwinsten complementeren de collectie, die bestaat uit tekeningen, schilderkunst, grafiek, reliëfs, natuurcollages, aarduitwrijvingen, installaties, films en vele kunstenaarsboekjes.
de vries verruilde in de jaren '50 zijn werk als biologisch onderzoeker voor het kunstenaarschap. In zijn vroege werk is verwantschap met de Informelen en Zero te herkennen, maar hij ontwikkelde een zeer eigen kunstidee waarin natuur, kunst en wetenschap versmelten. Zo bestaan de werken on a road near restinga (1971) en from earth (2007) uit respectievelijk verzamelde planten en aardesoorten die met bijna wetenschappelijke objectiviteit gepresenteerd worden. Dit letterlijke gebruik van natuurlijke materialen komt voort uit zijn grote liefde voor en kennis van de natuur. In 1993 schrijft de vries 'natuur zelf is genoeg, en moet ook voor de mensen genoeg zijn' en onderstreept daarmee dat natuur volgens hem geen toevoegingen of representatie nodig heeft om kunst te zijn.
Tijdens zijn vele reizen legt de vries de natuur en haar processen vast en verzamelt hij onder meer aardesoorten en psychoactieve planten. Hiermee werkt hij aan een veelomvattend document waarin hij kennis van de natuur samenbrengt en behoedt voor teloorgang. Deze filosofie sluit aan op de toegenomen maatschappelijke aandacht voor natuur- en milieubehoud. Het tijdschrift Elsevier plaatste de vries in 2007 prompt op nummer drie van zijn Kunst Top 100. Door zijn brede thematiek nodigt het oeuvre van de vries ook uit tot het leggen van andere connecties, zoals met de kwantummechanica, de filosofieën van Aristoteles en Wittgenstein, en de Oosterse mystiek.
In unity is voor het eerst het centrale werk mesa (1997-2008) te zien. Deze collage van tientallen voorwerpen uit verschillende continenten is geïnspireerd op de verzamelingen krachtvoorwerpen die Zuid-Amerikaanse sjamanen bij hun rituelen gebruiken. Bij dit bijzondere werk verschijnt een nieuw kunstenaarsboek van de vries, dat verkrijgbaar is in de museumwinkel.
# # # # #