Intermediairorganisaties positief over gerichte aanpak AFM
20/02/2009 16:29
NVA
Rotte appels zo snel mogelijk eruit!
De Federatie FIDIN en de OvFD hebben kennis genomen van de maatregelen die de AFM heeft genomen tegen bemiddelaars die hun klanten onjuist adviseren. De intermediairorganisaties ondersteunen het beleid van de AFM om gericht deze adviseurs aan te pakken. FIDIN en de OvFD zijn er van overtuigd dat een meer gerichte aanpak van de AFM ten gunste komt van de goede bemiddelaars onder haar achterbannen, de consument en daarmee van het imago van de totale beroepsgroep.
FIDIN en de OvFD pleiten al langer bij het ministerie van Financiën en bij de AFM voor een meer risicogeoriënteerde toezichtaanpak.
De belangenbehartigers van het intermediair constateren dat de nu gepubliceerde bevindingen van de AFM gebaseerd zijn op specifieke signalen over slechte advisering. De resultaten van de bevindingen van de AFM, dienen dan ook in dat daglicht te worden gezien: dit is kennelijk een groep van kantoren waar de pakkans - terecht- hoog is. Partijen zijn blij met de duidelijkheid die de AFM thans geeft over haar inspanningen van het afgelopen jaar en de resultaten daarvan voor de markt.
FIDIN en de OvFD benadrukken overigens dat deze bevindingen niet representatief zijn voor de intermediaire beroepsgroep als geheel. Wij weten dat onze leden volop bezig zijn nieuwe regelgeving te implementeren, hun processen anders in te richten, volop bezig zijn met PE, waardoor er voor de consument meer waarborgen zijn voor de kwaliteit van het advies. Tevens wijzen zij erop dat de bevindingen van de AFM betrekking hebben op bemiddelaars in de brede zin van de wettelijke definitie. Het is van belang te weten dat daaronder ook de bankbemiddelaars en bemiddelaars van direct werkende verzekeraars vallen.
De intermediairorganisaties constateren ook, dat de geldverstrekkers werken met de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Kennelijk werkt deze nog niet als een voldoende filter bij een advies dat de normen van de code overschrijdt. Het lijkt goed daar nog eens extra naar te kijken. In het grensvlak van adviseur naar aanbieder zou de motivering van het advies op beter niveau moeten komen. En anders gefilterd moeten worden bij de aanbieder.
Ten aanzien van de beschreven voorbeelden van tekortschietende adviespraktijken zullen FIDIN en de OvFD haar leden hierover voorlichten. Duidelijk is wel dat enkele voorbeelden terecht door de AFM ter discussie worden gesteld.
FIDIN en de OvFD zijn dan ook positief over de meer risicogerichte aanpak van de AFM. Daarbij gaan wij er vanuit dat met deze aanpak, en als alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen, nog sneller resultaat kan worden geboekt, dan de termijn van drie jaar die de AFM noemt. Dat is ook belangrijk om het voor de consument mogelijk te maken bij elk willekeurig kantoor binnen te stappen en daar goed advies te krijgen.
Richting de consument adviseren wij om bij de zoektocht naar een financieel adviseur in eerste instantie te kijken of deze is aangesloten bij NBVA, NVA of OvFD.
http://www.federatiefidin.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor redactie (