European Parliament
Met grote meerderheid heeft het Europees Parlement de richtlijn over
"sancties voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van
derde landen" aangenomen. Het compromis met de Raad daarover had het
EP al eerder goedgekeurd, maar de stemming over zijn definitieve
standpunt was naar vandaag verschoven.
Op verzoek van rapporteur Claudio FAVA (PES, IT) was de definitieve
stemming over de wetgevingsresolutie uitgesteld, zodat er een
verklaring aan toegevoegd kon worden, waarin verzekerd werd dat de
richtlijn geen afbreuk zou doen aan toekomstige wetgeving over
onderaannemers. De lidstaten hebben de verklaring intussen
goedgekeurd, waardoor de wetgevingsresolutie mét verklaring donderdag
in stemming kon worden gebracht.
De werkgever straffen en niet de migrant
Tussen de 4,5 en de 8 miljoen illegale immigranten zijn in de EU
werkzaam in de bouwsector, de landbouw, de horeca en andere sectoren.
De "sanctierichtlijn" heeft tot doel om illegale immigratie
efficiënter aan te pakken en legale migratie aan te moedigen door op
Europees niveau minimumstraffen in te voeren voor werkgevers van
illegale immigranten. Werkgevers kunnen worden beboet, verplicht om
met terugwerkende kracht het wettige loon terug te betalen of zelfs
voor vijf jaar uitgesloten worden van het meedingen naar openbare
aanbestedingscontracten of het ontvangen van Europese of nationale
staatshulp.
Strafrechtelijke sancties in de ernstigste gevallen
De richtlijn voorziet in strafrechtelijke sancties in de ernstigste
gevallen: wanneer er een grote groep illegale immigranten aan het werk
is, als de arbeidsomstandigheden op sterke uitbuiting duiden, als de
werkgever weet - of hoorde te weten - dat de werknemer een slachtoffer
is van mensenhandel of als de illegale werknemer minderjarig is.
Automatisch terugbetaling van achterstallig loon
Werkgevers die schuldig worden bevonden moeten in het voorafgaande
jaar verkregen overheidsuitkeringen, steun of subsidies terugstorten
en een boete betalen die op basis van het aantal illegale werknemers
berekend wordt en door de lidstaten wordt bepaald. Bovendien moeten ze
alle belastingen en heffingen die ze hadden moeten betalen als de
werknemer niet illegaal aan het werk was geweest, terugbetalen en,
indien nodig, de kosten van de terugkeer van de migrant. Er wordt
uitgegaan van een arbeidsduur van ten minste drie maanden, tenzij de
werkgever of de werknemer ander bewijs kan leveren. De lidstaten
moeten mechanismen instellen waarmee kan worden verzekerd dat de
werknemer achterstallige betalingen automatisch ontvangt, zonder dat
hij of zij daarvoor een vordering moet instellen, ook na terugkeer
naar het eigen land.
Volgens Europarlementsleden moesten lidstaten lagere financiële
strafmaatregelen kunnen bepalen voor particuliere werkgevers die
iemand in dienst hadden voor huishoudelijk werk of persoonlijke
diensten. De Raad is daarmee akkoord gegaan.
Klachtenprocedures
Europarlementsleden vragen de lidstaten om mechanismen, waarmee
migrerende werknemers de mogelijkheid krijgen om een klacht in te
dienen tegen hun werkgevers. Organisaties moeten het recht krijgen om
in naam van slachtoffers gerechtelijke stappen te ondernemen, zonder
zelf het risico te lopen te worden aangeklaagd voor het steunen van
een illegale immigrant. In ruil voor hun medewerking kunnen illegale
immigranten een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen.
Aansprakelijkheid hoofdaannemers
Wanneer een onderaannemer van een onderneming illegale immigranten in
dienst blijkt te hebben, is de hoofdaannemer ook aansprakelijk. Als
die laatste van de illegale werknemers afwist is hij of zij zelfs de
enige aansprakelijke. EP-leden hebben in het compromis ook door kunnen
drukken dat er een lijst met overtreders openbaar wordt gemaakt.
Effectieve en voldoende inspecties
Lidstaten moeten ervoor zorgen dat ten minste 5 % van de op hun
grondgebied gevestigde of werkzame bedrijven jaarlijks wordt
geïnspecteerd en ze moeten werkgevers verplichten na te gaan of hun
werknemers van buiten de EU-lidstaten een geldige verblijfsvergunning
hebben. Werkgevers moeten de overheid op de hoogte brengen als ze
onderdanen uit derde landen in dienst nemen.
Nederland en België
Juist doordat ze niet ingeschreven zijn, bestaan er geen officiële
cijfers over het aantal illegale immigranten in Nederland en België.
De schattingen door het International Centre for Migration Policy
Development lopen erg uiteen. Voor België zou het gaan om tussen de
90.000 en de 150.000 illegale immigranten; voor Nederland om tussen de
60.00 en de 160.000.
In België kunnen werkgevers van illegale immigranten voor het in
dienst nemen van werknemers zonder geldige verblijfs- en
arbeidsvergunning op dit moment een boete van maximaal EUR 3.750 per
illegale werknemer oplopen. In Nederland liggen de boetes momenteel
tussen de EUR 4.000 (voor particuliere werkgevers) en de EUR 8.000
(voor rechtspersonen/ondernemingen).
Overigens heeft Nederland op 23 december jl. tegen het compromis
tussen de Raad en het EP over de sanctierichtlijn gestemd.
Procedure: Medebeslissing, eerste lezing / Debat: 3 februari 2009 /
Stemming commissievoorstel en amendementen: 4 februari 2009 / Stemming
ontwerpresolutie: 19 februari 2009 (552-105-34)
REF. : 20090204IPR48320
Contact
Sanne DE RYCK
Persdienst - Redactie
* E-mailadres : persdienst-nl@europarl.europa.eu
* Telefoonnummer in Brussel : (32-2) 28 42531 (BXL)
* Telefoonnummer in Straatsburg : (33-3) 881 73605 (STR)
* Mobiel nummer : (32) 498 98 34 51