Beantwoording vragen over Publiciteitscampagne van de Europese Commissie in
Ierland
20-02-2009 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen
gesteld door het lid Van Bommel over een publiciteitscampagne van de
Europese Commissie in Ierland. Deze vragen werden ingezonden op 16
februari 2009 met kenmerk 2009Z02639/2080913490.
De Staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
Antwoorden van de heer Timmermans, Staatssecretaris voor Europese
Zaken op vragen van het lid Van Bommel (SP) over Publiciteitscampagne
van de Europese Commissie in Ierland.
Vraag 1
Bent u bekend met het voornemen van de Europese Commissie om EUR 1,8
miljoen te besteden aan een publiciteitscampagne in Ierland?1,2
Antwoord
De Europese Commissie organiseert ieder jaar een groot aantal
aanbestedingen voor diensten, werken, leveringen, enzovoort. De
Commissie heeft een jaarlijks budget voor communicatie, en schrijft
daar in sommige gevallen een aanbesteding voor uit. Zo ook voor de
communicatiecampagne waar u op doelt. Informatie over deze
aanbestedingen is openbaar3.
In oktober 2008 kondigde Eurocommissaris Wallström reeds publiekelijk
aan dat de Commissie, mede naar aanleiding van het Ierse referendum,
in Ierland zou investeren om de grote aantallen Ierse burgers die
hadden aangegeven (te) weinig kennis over de EU te hebben om een
gedegen keuze te maken ten tijde van het referendum, te helpen hun
kennis te vergroten.
Vraag 2
Is het waar dat de doelgroep van de campagne, jongeren tussen 16 - 30
jaar, vrouwen en lagere inkomensgroepen, ook de groep is die in het
referendum over de ratificatie van het Verdrag van Lissabon overwegend
tegen heeft gestemd?
Antwoord
De doelgroepen die in de aanbesteding worden genoemd zijn jongeren
tussen 16 en 30 jaar, vrouwen, lagere inkomensgroepen en individuen.
Uit onderzoek dat is verricht in opdracht van de Ierse regering over
de redenen achter het Ierse `nee' is gebleken dat de belangrijkste
demografische groepen die tegen het Verdrag van Lissabon hebben
gestemd jongeren (25-34 jaar) (59%), vrouwen (56%) en lagere
inkomensgroepen (63-65%) zijn.
Vraag 3
Is het waar dat het bedrag dat de Europese Commissie uitgeeft aan
communicatie in Ierland per hoofd van de bevolking sterk minder is in
vergelijking met dat bedrag in de andere lidstaten? Zo nee, is er naar
uw informatie sprake van een substantieel groter gebrek aan kennis
over de EU bij deze doelgroep in vergelijking met die in andere landen
wat het uittrekken van extra geld rechtvaardigt?
Antwoord
Het communicatiebudget van de Commissie bedroeg in 2008 94 miljoen
Euro; voor 2009 is dat 96 miljoen Euro, op een totale EU-begroting van
134 miljard Euro per jaar. De wijze waarop het communicatiebudget
wordt verdeeld over de lidstaten en centrale, vanuit Brussel
gestuurde, projecten is steeds afhankelijk van de behoefte aan
communicatie over Europa. Een vergelijking van bedragen per lidstaat
is dan ook moeilijk te maken, omdat het steeds om vergelijkingen van
appels met peren gaat. In sommige gevallen is het project `verpakt' in
een lange termijn management partnership, in andere gevallen
profiteert een land sterk van een centraal geïnitieerde campagne, dan
weer is het een eenmalige extra inspanning, enzovoort.
Het onderzoek dat is verricht in opdracht van de Ierse regering over
de redenen achter het Ierse `nee' wijst uit dat voor 42% van de
nee-stemmers de belangrijkste reden `nee' te stemmen het `gebrek aan
kennis/ informatie/ begrip' was. De belangrijkste reden voor de 47%
niet-stemmers was ook `gebrek aan kennis en begrip'. Deze cijfers
geven aan dat een extra inspanning op het gebied van kennis- en
informatieoverdracht in Ierland over de Europese Unie gerechtvaardigd
lijkt.
In Ierland bestaat een samenwerkingsakkoord tussen de Commissie en de
Ierse regering; de activiteiten van de Commissie, waaronder deze
communicatiecampagne, passen dan ook in een bredere nationale
campagne.
Vraag 4
Vindt u de geplande besteding van EUR 800.000,- van het totale budget
aan bioscoopreclame een effectieve manier om de kennis over de EU bij
de doelgroep te vergroten? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt dat de Ierse informatiecampagne
uit zes soorten activiteiten zal bestaan. Advertenties in bioscopen
zijn daar een onderdeel van. Voor alle activiteiten zijn
maximumbedragen opgenomen waar de inschrijvende partijen zich aan
moeten houden. Voor de advertenties in vakbladen én in bioscopen én
voor alternatieve promotietechnieken is een maximum totaal van 800.000
Euro aangegeven.
De keuze van (de mix van) communicatiemiddelen die ingezet worden voor
een dergelijke campagne is zeer afhankelijk van de wijze waarop
doelgroepen het beste bereikt kunnen worden. Het verschilt dan ook per
EU-lidstaat welke communicatiemiddelen het meest effectief kunnen
worden ingezet.
Vraag 5
Zal de Europese Commissie deze publiciteitscampagne apart evalueren om
te komen tot een antwoord op de vraag of dit een effectieve wijze is
van kennisbevordering? Zo ja, bent u bereid de Kamer over de
resultaten van die evaluatie te informeren? Zo nee, bent u bereid op
een dergelijke evaluatie aan te dringen?
Antwoord
Onderdeel van de aanbesteding is - zoals dat gebruikelijk is - een
evaluatie door de contractpartij van de activiteiten en het bereikte
effect.
1: Irish Times, 4 februari 2009
http://www.irishtimes.com/newspaper/world/2009/0204/1233713216915.html
2:
http://ec.europa.eu/ireland/tenders_and_grants/eu_public_information_t
ender_en.htm
3: Zie ook:
http://ec.europa.eu/dgs/communication/procurements/index_en.htm
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken